vineri, aprilie 19, 2024
spot_img

Companiile feroviare au dificultăți în a beneficia de amnistia fiscală dată de Guvern

Companiile de stat din sistemul feroviar ar putea să nu beneficieze de amnistia fiscală legiferată de Guvern, prin ordonanță, în ședința de miercuri. La nivel oficial, lucrurile nu sunt lămurite, reprezentanții Ministerului Transporturilor așteptând lămuriri de la Finanțe.

Adrian Bărbulescu

amnistia fiscală restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2019

Amnistia fiscală, pe numele ei oficial ”Ordonanță privind instituirea unor facilități fiscale”, a fost adoptată ședința de Guvern de miercuri. Teoretic, de ștergerea datoriilor poate beneficia oricine, persoană fizică sau juridică, de stat sau privată. Practic, va trebui văzut cine se va ”califica” pentru a i se aplica clemența fiscală.

Oficialii Ministerului Transporturilor contactați joi de Club Feroviar au refuzat să precizeze dacă societățile și companiile feroviare de stat vor intra sub incidența noului act normativ: ”Trebuie văzut cum se va aplica, după ce vom avea o întrevedere în acest sens cu reprezentanții Ministerului Finanțelor”.

Dacă oficialii au cerut timp pentru lămuriri, sindicaliștii au fost mai tranșanți – nu se va aplica la CFR Marfă și nici la CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare din România. ”CFR Marfă are datorii către bugetul statului în valoare de 60 milioane de lei, însă ele sunt în procedură de reeșalonare, așa că ordonanța nu ajută cu nimic”, a declarat pentru Club Feroviar Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

E greu spre imposibil de aplicat amnistia fiscală

El a adăugat că marea datorie a CFR Marfă, de aproximativ un miliard de lei, este către CFR SA, reprezentând restanțe la plata tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI). Numai că, fiind vorba de o datorie între două companii, și nu către bugetul statului, nici pomeneală să fie ștearsă.

Nici CFR SA nu va beneficia de vreo clemență fiscală. ”Atât CFR SA cât și CFR Călători beneficiază în fiecare an de alocări de la bugetul statului. CFR Călători primește compensație pentru transport, iar CFR SA primește bani pentru mentenanță și plata salariilor, anul acesta în valoare de 1,26 miliarde de lei. Dacă nu-și achită la timp obligațiile către bugetul statului, cele două companii nu mai primesc tranșele din alocările respective”, a mai spus Iulică Măntescu.

Situația CFR Marfă e în continuare sub lupa Comisiei Europene

În ceea ce privește CFR Marfă, lucrurile sunt și mai complicate, chiar dinainte de ordonanța promovată acum de ministrul Eugen Teodorovici.

Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român, în 2013, a datoriilor CFR Marfă i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat. Iertarea de datorii acordată în 2013 în vederea privatizării CFR Marfă, care ulterior a fost anulată, este considerată ajutor de stat de către Comisia Europeană. Comisia a cerut returnarea banilor.

Problema este că oficialii de la Bruxelles acceptă astfel de conversii a datoriilor în acțiuni doar o singură dată, în vederea privatizării. În condițiile în care procedura a eșuat, CE cere Guvernului să recupereze de la CFR Marfă valoarea ajutorului.

„Din informaţiile pe care le am, dacă este declarat ajutor de stat ilegal, CFR Marfă va fi nevoită să returneze suma şi acest lucru înseamnă o anumită greutate în activitatea pe care o va avea de atunci încolo şi poate duce chiar la pierderea unei cote importante de piaţă şi, să sperăm, că nu la faliment. Aici depinde foarte mult de managementul care se va aplica în condiţiile în care ajutorul de stat va fi declarat ilegal”, spunea la finele anului trecut Vasile Şeclăman, directorul Direcţiei de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenţei.

Rămâne de văzut cum se va tranșa problema în cele din urmă, pentru că deocamdată nu este nimic clar. În urmă cu câteva zile, o delegație a CFR Marfă s-a aflat împreună cu președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, și cu secretarul de stat Dragoș Titea la Bruxelles.

”La sediul Comisiei Europene, am participat la întâlnirea experților DG Competition, alături de o delegație reprezentată de președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, dar și reprezentanți ai conduceri CFR Marfă precum și atașați din domeniul Transporturilor și Competiției din cadrul reprezentanței permanente a României de pe lângă UE. Am adus informații dar și clarificări privind activitatea desfășurată de către CFR Marfă, cu scopul identificării unor soluții de gestionare a acestei companii”, a scris luni Titea pe contul său de Facebook.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole