sâmbătă, ianuarie 18, 2025
spot_img

Amenzi pentru operatorii portuari la nepreluarea trenurilor în Portul Constanța

Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de act normativ ce permite amenzi pentru operatorii portuari, de până la 1000 lei pe oră, pentru cei care nu primesc pentru operare trenurile programate într-un sistem informatic.

Proiectul, realizat fără consultarea operatorilor portuari din Portul Constanța, susține că propune ameliorarea fluxurilor de operare a mărfurilor din port în contextul unui deficite de capacitate.

Proiectul disponibil aici conține ca justificări: „În multe situații se constată perturbarea traficului feroviar, generată de numărul crescut de trenuri de marfă în relația cu Ucraina, în special pe secțiile de circulație care converg spre stațiile de cale ferată care deservesc porturile maritime Constanța.

Cauza acestor situații o constituie lipsa corelării între ritmul de încărcare a vagoanelor cu cel al posibilității reale de descărcare de către operatorii portuari (în condițiile în care aceștia descarcă mărfuri atât din trenuri, cât și din autovehicule și barje). În situația actuală există mai mulți operatori de transport feroviar de marfă (care de multe ori transportă pentru aceeași navă sau aceeași dană de descărcare), și mai mulți operatori portuari, iar între acești actori ai pieței nu există, de regulă, relații contractuale (fiecare dintre ei având contract cu un agent economic care face operațiuni de cumpărare – vânzare, iar uneori și alte firme de import export intervin pe acest lanț).

Lipsa corelării descrisă mai sus și programarea în circulație a multor trenuri care nu au posibilitatea imediată de operare în port generează situații frecvente de așteptare prelungită a primirii trenurilor la operare, staționarea trenurilor făcându-se atât în stații din parcurs cât și în stațiile de cale ferată care deservesc porturile maritime Constanța.

De asemenea, prin faptul că stațiile de cale ferată deservesc mai multe dane portuare, la care se operează de multe ori mărfuri diferite, blocarea cu trenuri care așteaptă descărcarea sau încărcarea a liniilor de primire-expediere a respectivelor stații afectează pe toți operatorii portuari deserviți de stația respectivă”.

Practic, proiectul vrea să facă funcțional un sistem creat în 2016 dar care a fost abuzat și care nu a funcționat corespunzător în lipsa oricăror sancțiuni în cazul nerespectării prevederilor.

Autorii proiectului explică din nou: „Pentru a se optimiza activitatea de programare și circulație a trenurilor având ca destinație stațiile care deservesc porturile maritime, CNCF „CFR” – S.A. a demarat o activitate de analiză împreună cu Administrația Porturilor Maritime Constanța, operatorii portuari și operatorii de transport, având ca urmare proiectarea și implementarea unei aplicații informatice pentru programarea circulației trenurilor spre port – denumită IMComm. Prin această aplicație informatică operatorii de transport introduc date privind trenurile pe care doresc să le programeze spre stațiile care deservesc porturi, iar operatorii portuari confirmă data și ora la care pot primi trenurile la operare. În acest fel, se urmărește optimizarea programării circulației trenurilor prin evitarea programării celor care nu au posibilitate de operare în port.

După o fază de testare, CNCF „CFR” – S.A. și toți factorii implicați au decis implementarea acestei aplicații la data de 01 august 2016, rezultatele fiind promițătoare.

Toți factorii implicați în acest proces, și în special operatorii de transport feroviar (care sunt cei mai afectați de situația existentă, prin costurile suplimentare generate de staționarea îndelungată a trenurilor în parcurs) au evidențiat necesitatea actualizării cadrului normativ existent, respectiv emiterea unui ordin de ministru care să reglementeze utilizarea aplicației IMComm, precum și adoptarea unor măsuri de ordin pecuniar care să prevină și să combată comportamentul abuziv al unora dintre factorii implicați în proces”.

Ce prevede proiectul. Amenzi pentru operatorii portuari

Noutatea adusă de proiect este introducerea unor amenzi orare în cazul neacceptării la operare a trenurilor inregistrate și acceptate în sistemul IMComm al Informaticii Feroviare. Prima data operatorul feroviar își inscrie trenul în sistem iar operatorul portuar comunică momentul la care se poate face operararea. Sancțiunile pentru refuzul/întârzierea operării trenului sunt:

  • 100 de lei/oră și tren pentru următoarele 24 de ore;
  • 500 de lei/oră și tren pentru următoarele 24 de ore;
  • 1.000 de lei/oră și tren pentru durata staționării care depășește 54 de ore.

Primele șase ore sunt scutite de penalități. Programarea trenurilor se face de către CFR SA pe baza solicitărilor din IMComm.

Măsuri bune doar parțial

Club Feroviar a dorit să afle opinia operatorilor portuari din Portul Constanța privitoare la proiect, fapt pentru care l-am contacat pe Viorel Panait, director Comvex și președinte al Asociației Operatorilor Portuari.

El spune că proiectul ce „vrea să facă ordine în chestiune, fiind astfel bun” suferă prin faptul că lasă neacoperită situația extragerii vagoanelor goale care duce la o pierdere de capacitate de opearre și trafic feroviar de cel puțin 30%. „IMComm în forma actuală nu răspunde solicitărilor de azi. Una dintre chestiuni în aplicație era felul în care unii abuzau de sistem”. El spune că operatorii portuari au tot interesul să obțină o convergență cu cei feroviari, rutieri, navali la operarea trenurilor. Mărfurile în loc să fie manevrate, să aducă venituri și să stea în depozitele operatorilor portuari, stau în „depozite pe roți (vagoane – n.red.)”, fapt pentru care toți pierd bani, spune Panait.

Nu e bine să lăsăm această situație a manevrei, aducerii trenurilor și eliberării fronturilor neabordată, vrem sa plătim doar ineficiența noastră”, spune el.

Operatorii portuari au posibilitatea de a contribui la îmbunătățirea sistemului însă abordarea trebuie să fie una balansată între CFR și operatorii portuari.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole