Alstom si Siemens si-au unit fortele pentru a crea un gigant al industriei feroviare

La 26 septembrie, Siemens si Alstom au semnat un Memorandum de Intelegere pentru fuziunea intre Divizia de Mobilitate a Siemens, inclusiv activitatea de tractiune feroviara, si grupul francez Alstom. Denumirea corporativa a grupului combinat va fi Siemens Alstom.

Noua entitate va beneficia de comenzi inregistrate anterior in valoare de 61,2 miliarde euro,  venituri de 15,3 miliarde euro, o marja EBITDA ajustata in valoare de 1,2 miliarde euro si o marja operationala EBITDA de 8,0%, toate acestea fiind extrase in baza declaratiilor financiare ale Alstom si Siemens.

In noua combinatie, cele doua mari grupuri industriale din Europa se asteapta sa aiba reduceri de costuri anuale in valoare de 470 milioane euro, cel mai tarziu in cel de-al patrulea an de dupa fuziune. Companiile previzioneaza si un profit net, la momentul fuzionarii, in jurul valorii de 500 milioane pana la 1 miliard euro.

Consiliul de Conducere al grupului nou combinat va fi format din 11 membri si va cuprinde 6 directori desemnati de catre Siemens, unul dintre acestia fiind Presedintele, 4 directori independenti si cel care ocupa functia de CEO.

Pentru a asigura un management fara intrerupere, Henri Poupart-Lafarge va continua sa isi pastreze functia de CEO in companie, urmand a fi si membru in Consiliul de Conducere. La randul sau, Jochen Eickholt, CEO al Siemens Mobility, isi va asuma o responsabilitate majora in cadrul entitatii nou formate.

Sediul global precum si cel al echipei de management a departmentului de material rulant va fi localizat la Paris, iar entitatea nou formata va ramane listata (la Bursa) din Franta. Sediul central pentru activitatea de mobilitate va fi situat in Berlin.  In total, noua entitate va avea 62.300 de angajati in peste 60 de tari.

Tranzactia, un moment istoric prin definitie, reuneste doi actori inovatori ai pietei feroviare cu o valoare unica a clientilor si a potentialului operational. Cele doua activitati sunt in mare parte complementare in ceea ce priveste activitatile si zonele geografice. Siemens va primi noile actiuni emise in cadrul companiei combinate, acestea reprezentand 50% din capitalul social al Alstom, tinand cont de efectul de dilutie maxim posibil.

 

„Fuziunea franco – germana, a doua entitati egale, trimite un semnal puternic din mai multe puncte de vedere. Am pus la contributie valoarea europeana si, alaturi de prietenii nostri de la Alstom, vom crea un nou gigant al industriei feroviare cu activitate pe termen lung. Aceasta masura le va oferi clientilor nostri din intreaga lume un portofoliu mult mai inovator si mai competitiv. Piata globala de profil s-a schimbat semnificativ in ultimii ani. Un jucator dominant din Asia a schimbat dinamica mondiala a pietei. Pe de alta parte, digitalizarea va avea un impact puternic asupra viitorului mobilitatii. Impreuna putem oferi clientilor mult mai multe optiuni iar aceasta noua transformare va fi derulata doar in beneficiul clientilor nostri, ai angajatilor celor doua companii si ai actionarilor, intr-o maniera responsabila si durabila”, a precizat Joe Kaeser, Presedinte si CEO al grupului Siemens.

„Acesta este un moment cheie in istoria companiei Alstom, fapt ce-i confirma statutul de platforma ce contribuie la consolidarea sectorului feroviar. Mobilitatea este centrul tuturor schimbarilor curente la nivel global. Viitoarele moduri de transport sunt obligate sa fie ecologice si competitive. Datorita capacitatii sale de a fi disponibila pe toate continentele, dimensiunii, know-how-ului tehnologic si pozitionarii sale unice pe segmentul de transport digital, combinatia dintre Alstom si Siemens Mobility va aduce clientilor sai si, in cele din urma, tuturor cetatenilor, sisteme mai inteligente si mai eficiente pentru a satisface provocarile impuse de mobilitatea oraselor si a tarilor. Prin combinarea echipelor experimentate ale Siemens Mobility, a unor zone geografice complementare si a expertizei inovatoare cu ale noastre, noua entitate va aduce valoare pentru clienti, angajati si acționari. Sunt deosebit de mandru sa conduc crearea unui astfel de grup care va modela, fara indoiala, viitorul mobilitatii”, a punctat Henri Poupart-Lafarge, Presedinte si CEO al concernului Alstom.

Ca parte a fuziunii, actionarii Alstom existenti la momentul fuzionarii vor primi doua dividende speciale: o prima de control de 4,00 euro pe actiune (900 milioane euro) care va fi platita imediat dupa inchiderea fuzionarii si un dividend extraordinar de pana la 4,00 euro pe actiune (900 milioane euro) care urmeaza sa fie platit din incasarile optiunilor de vanzare ale Alstom pentru societatile mixte General Electric de aproximativ 2,5 miliarde de euro sub rezerva de numerar a Alstom. Siemens va primi garantii care sa ii permita sa achizitioneze actiuni Alstom reprezentand doua procente din capitalul sau social, care pot fi exercitate, cel mai devreme, la patru ani de la fuzionare.

Activitatile celor doua grupuri industriale din Europa sunt in mare masura complementare, acestea putand oferi clientilor o gama diversificata de produse si solutii de la platforme de piata eficiente din punct de vedere al costurilor la tehnologii de varf.

Fuziunea celor doua companii le permite accesul la piete aflate in crestere precum cele din Orientul Mijlociu si Africa, India sau America Centrala si de Sud, unde Alstom este deja prezenta. De asemenea, cele doua companii vor avea acces si la pietele din China, Statele Unite ale Americii si Rusia, unde compania Siemens este deja prezenta in piata de profil.

Tranzactiile previzionate sunt unanim sprijinite de catre Consiliul de Conducere al Alstom (in urma unui proces de revizuire a pregatirii tranzactiei de catre Comitetul de Audit, in calitate de comitet ad-hoc) precum si de catre Consiliul de Supraveghere al grupului Siemens.

Compania Bouygues, unul dintre actionarii Alstom, sprijina pe deplin tranzactia si va vota in favoarea acesteia in Consiliul Director precum si in cadrul Adunarii Generale Extraordinare, care va avea loc inainte de 31 iulie 2018, adunare cu ocazia careia se va decide tranzactia.

Statul francez sprijina de asemenea tranzactia in baza unei evaluari efectuate de catre Siemens, inclusiv stagnarea la 50,5% a capitalului social al Alstom timp de patru ani de la inchiderea tranzactiei. Statul francez sprijina si anumite masuri de guvernare si protectie organizațională și de ocupare a forței de muncă. Acesta confirma faptul ca imprumutul actiunilor Alstom de la Bouygues SA va fi reziliat, in conformitate cu termenii sai, pana la 17 octombrie 2017 si ca nu va exercita optiunile garantate de Bouygues. Compania Bouygues si-a luat angajamentul de a-si pastra actiunile pana la data de 31 iulie 2018.

In Franta, Alstom si Siemens vor initia o procedura de informare si consultare a Consiliilor de Lucru, in conformitate cu legislatia franceza in vigoare anterior semnarii documentelor tranzactiei.

In cazul in care Alstom nu va efectua tranzactia, va trebui sa plateasca un comision de intrerupere, in valoare de 140 de milioane de euro.

Tranzacția va avea forma unei contributii a Siemens Mobility, inclusiv a activitatii sale  de tractiune feroviara, catre Alstom pentru actiunile nou emise de compania franceza si va fi supusa aprobarii actionarilor societatii Alstom, inclusiv in scopul anularii drepturilor de vot dublu. Sesiunea de voturi va avea loc in al doilea trimestru al anului 2018.

Tranzactia este, de asemenea, supusa aprobarii de catre autoritatile de reglementare relevante, inclusiv de cele pentru validarea investitiilor straine in Franta si autoritatile antitrust, precum si confirmarii de catre Autoritatea Franceza de piata (AMF) a faptului ca nicio oferta obligatorie de preluare nu va fi lansata de Siemens dupa finalizarea contributiei. Inchiderea tranzactiei este prognozata pentru sfarsitul lui 2018.