Alstom și Siemens contestă din nou decizia ARF privind licitația de rame RE-R

30 ianuarie 2020

Cei doi producători europeni au depus în intervalul 23 – 28 ianuarie 2020 contestații privind decizia ARF în care autoritatea contractantă consideră că asocierea sino-română CRRC-Astra Vagoane are capacitatea de a livra în 18 luni primele rame. În plus ramele CRRC sunt cu totulși cu totul altceva față de ceea ce a cerut ARF în documentația de licitație.

Doru Cireașă

Fragment din contestația Siemens

În contestația sa producătorul Siemens contestă câteva aspecte, anume capacitatea chinezilor de a livra în 18 luni primele rame, afirmație susținută cu o analiză făcută de contestatar asupra procedurilor de autorizare, în condițiile în care  rama CRRC nu circulă în Europa iar una dintre condiții era ca trenul autorizat să fie în circulație în UE.

Trenul chinezilor are alte dimensiuni față de cele cerute prin documentația de licitație, argument invocat și de Alstom. ARF ar fi manifestat o bunăvoința și înțelegere exagerată o abordare foarte optimistă față de oferta chinezilor.

Siemens mai acuză că după decizia CNSC, ARF a primit libertatea de a modifica termenii ăn care se analizează ofertele sub pretextul clarificării unor aspecte legate de consumul energetic. Este evident că aceasta modificare este ilegală pe parcursul derulării unei proceduri. Astfel competitorii au putut alege punctele de pe traseu din care să aibă loc plecarea trenurilor, selecția unor stații amplasate în zone fără declivitate ducând la consumuri mici energetice.

Alstom acuză că trenul chinezilor trebuie reproiectat, fiind diferit

Fragment din contestația Alstom

Compania franceză Alstom și aceasta decizia ARF, afirmând că autoritatea condusă de Gigi Gavrilă are un „mod superficial de înțeleghere” a unei licitații și unui proiect ce poate atinge un miliard de euro.

Alstom oferă o analiză a posibilităților de omologare a ramelor și fabricare în 18 luni, în condițiile în care acestea trebuie reproiectate integral. Ramele CRRC nu corespund deloc cu ceea ce a cerut ARF. Anume trenurile chinezilor sunt cu totul altfel, nu au dimensiunile de gabarit cerute (lățime, înălțime a platformei) au alte accelerații și decelerații, alte dotări ERTMS 2 ce fac imposiibilă funcționarea sistemului INDUSI din România. Mai mult, formula unităților motoare și tractate este cu totul și cu totul alta, față de cerereile din documentația de licitație. În concluzie, trenurile CRRC trebuie  reproiectate.

ARF a lansat pe 3 aprilie 2019 licitaţia pentru achiziţia trenurilor de călători. Licitaţia vizează iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice.   Valoarea estimată se regăsește în intervalul: – 1,7 – 4,55 miliarde lei, fără TVA, cu 15 ani de mentenanță. ARF a primit trei oferte, respectiv de la Alstom Ferroviaria SPA, CRRC Qingdao Sifang şi Siemens Mobility. În final, punctajele acordate celor trei companii pentru ofertele propuse la licitaţia organizată de ARF au fost următoarele: – pe primul loc, CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători, cu 89 de puncte – 1,48 miliarde de lei – pe locul doi, Alstom Ferroviaria SpA – Alstom Transport SA, cu 78,69 de puncte – 1,7 miliarde de lei – locul trei este ocupat de Siemens Mobility, cu 78,47 de puncte – 1,67 miliarde de lei   Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h. Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM , iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.

În data de 13 ianuarie 2020 CNSC a acceptat contestațiile Alstom si Siemens, anulând evaluarea tehnică făcută de ARF. La reluarea evaluării, ARF a decis că firma chineză are capacitatea de a respecta cele 18 luni menționate. Cele două firme occidentale contestă si secretizarea ofertei depuse de CRRC sub pretextul protecției drepturilor de proprietate industrială.