Gigantul francez Alstom este în pericol să piardă o importantă licitație de 2,5 miliarde de euro în Franța pentru 146 de trenuri regionale în favoarea competitorilor CAF-Bombardier (Spania – Canada). Paradoxul este că peste câteva zile Alstom ar urma să preia Bombardier Canada.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Producătorul francez Alstom a introdus un nou apel împotriva licitației organizate pentru trenuri destinate Paris RER Line B, potrivit railjournal.com. Acțiunea a fost deschisă în fața Curții administrative din Paris. Francezii contestă atribuirea unui contract de 2,56 miliarde de euro pentru furnizarea a 146 de trenuri pentru linia RER Paris din Paris către un consorțiu Bombardier-CAF. Contractul a fost inițial atribuit de Autoritatea de Transport din Paris (RATP) și SNCF Passenger în decembrie și a fost atribuit din nou pe 14 ianuarie în urma unei decizii din 13 ianuarie a Curții administrative din Paris care a validat regularitatea procedurii de achiziție, respingând un recurs anterior avansat de Alstom.
De asemenea, Alstom a făcut apel la o instanță superioară contestând hotărârea Curții administrative. Compania și-a exprimat din nou îngrijorarea cu privire la ceea ce spune că sunt nereguli în procesul de licitație. „Informațiile suplimentare primite de RATP cu privire la criteriile de atribuire a ofertei către Bombardier Transportation-CAF și respingerea ofertei Alstom nu îndepărtează preocupările noastre cu privire la viabilitatea economică a ofertei concurente”, a spus Alstom într-un comunicat.
„Am indicat, de asemenea, o serie de nereguli în procedură, pe care le-am împărtășit deja cu RATP fără a fi obținut încă răspunsuri adecvate în această etapă.”
Noua contestație este a treia avansată de Alstom la licitația flotei RER Line B. Acțiunea curentă urmează unie judecăți la Curtea administrative și unei contestații separate la Curtea Judiciară din Paris. În aaceastăp ultimă acțiune Curtea Judiciară a decis la 17 decembrie 2020 că o modificare a procesului de achiziție a contractului ar trebui suspendată. Modificarea, care a fost adăugată la licitație ca răspuns la pandemia Covid-19, obliga ofertanții să ofere flexibilitate pentru achiziționarea de trenuri, în ceea ce privește planificarea și depozitarea. Ca răspuns la hotărâre, RATP și SNCF au eliminat modificarea, iar contractul a fost reluat.
Contractul urma să fie semnat inițial de Bombardier-CAF pe 25 ianuarie după finalizarea licitației relansate, dar acum a fost amânat de noul recurs.
Alstom este programat să finalizeze preluarea Bombardier Transportation pe 29 ianuarie. Noua flotă RER Line B este destinată să înlocuiască flota actuală de trenuri MI 79/84 din 2025, fiind amânată de la data țintă inițială pentru 2024. RATP și SNCF spun că această nouă provocare ar putea întârzia și mai mult livrarea noilor trenuri. Cu toate acestea, aceștia afirmă că rămân hotărâți să efectueze achizițiile cu sprijinul Île-de-France Mobility (IdFM), care a inițiat și finanțat acest contract.
În declarație, Alstom a mai spus că „dorește să facă tot posibilul pentru a asigura, în calitate de cumpărător al Bombardier Transportation, viabilitatea economică a proiectului și astfel să permită respectarea programului inițial stabilit de RATP”. Contractul, inițial licitat în iunie 2018, acoperă furnizarea a până la 146 unități supraetajate capabile să funcționeze atât sub electrificare de 25kV c.a. cât și de 1,5 kV c.c. și include o opțiune pentru până la 34 de trenuri suplimentare. Unitățile inițiale MI79 și MI 84 au fost produse de o uzină franceză de material rulant preluată ulterior de către Alstom.