duminică, decembrie 1, 2024
spot_img

Alstom merge la Curtea de Apel împotriva deciziei CFR privind linia Apața – Cața

La Curtea de Apel există două procese împotriva CFR șia turcilor de la Alarko

Asocierea RailWorks a deschis săptpmâna trecută o acțiune la Curtea de Apel în care cere suspendarea executării contractului privind dosarul 2212/2/2019, respectiv contractul destinat modernizării secțiunii Apața Cața, acordat de CFR SA firmei turce Alsim Alarko.

Acțiunea asocierii vine după ce cu puțin mai mult de o săptămână în urmă o instanță a Curții de Apel a respins o acțiune a RailWorks în care aceasta cerea suspendarea unei decizii CNSC din 26 martie 2019. Decizia în cauză a CNSC încuviința respingerea de c ătre CFR SA a ofertei depuse de către RailWorks.

Acum, asocierea solicită Curții de Apel București suspendarea executării contractului, argumentând că nu au fost epuizate toate căile de atac.

Surse din cadrul procedurii informează că nemulțumirea asocierii RailWorks e pronunțarea unei decizii a CFR, respectiv cea prin care turcii de la Alsim Alarko au fost desemnați câștigători, în condițiile în care încă există căi de atac pe rol. Asocierea cere să nu își producă efectele hotărârtea Curții de Apel prin care a fost descalificată.

Cauza scoaterii din joc a asocierii a fost faptul că RailWorks nu a declarat subcontractantul lucrărilor de sudură, deși valorea însumată a acestora era sub 1% din valoarea contractului, acesta fiind un prag valoric  care odată depășit naște obligația declarării unui subcontractor.

Firma din Turcia a fost declarată câștigătoare, deși valoarea acesteia era cu 27 de milioane de euro mai mare decât cea a RailWorks.

Disputele Apața – Cața periclitează fondurile UE

Disputele din jurul contractelor de modernizare a căii ferate între Brașov – Sighișoara, respectiv secțiunile Apața – Cața, pe de o parte, și   Brașov -Apața și Cața  – Sighișoara, pe de altă parte, riscă să ducă la pierderea fondurilor europene destinate reabiltării căii ferate de către România.

România riscă să piardă o linie de finanțare cifrată în jurul a 1,1-1,3 miliarde euro dacă nu rezolvă situația unui contract important de modernizare a căii ferate, aflat în prezent în fază de contestație, spunea în urmă cu câteva săptămâni Lucian Bode, președintele Comisiei de Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților. El spunea că inițial s-a convenit cu Comisia Europeană să se finanțeze șapte proiecte însă ulterior acestea au fost înlocuite de un singur proiect, cel contestat în prezent. El nu a numit cu precizie proiectul în cauză. Cel mai probabil însă, referirea președintelui Comisiei de Transporturi era făcută la secțiunea Apața – Cața.

În procedura de achiziție pe acest tronson mai există o nemulțumire, cea a asocierii FCC Construccion – Astaldi. Aceasta a deschis o acțiune în justiție după ce și-a retras o plângere similară adresată CNSC. Prevederile legale permit formularea unei contestații la CNSC sau a unei acțiuni la un tribunal, după care, în cazul în care firma în cauză consideră că decizia luată este nesatisfăcătoare, se poate adresa Curții de Apel.

Valoarea totală estimată a contractului de modernizare Apața – Cața este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

Subsecţiunea Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București -Constanța, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Modernizarea secţiunii Apaţa – Cața contribuie la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea frontiera maghiară – Curtici – Arad – Simeria – Sighişoara – Braşov, prin creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, reducerea duratei de transport, creşterea siguranţei feroviare, facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului, îmbunătăţirea gradului de confort oferit călătorilor în staţiile de cale ferată.

Proiectul de modernizare pe această secţiune cuprinde o gamă variată de lucrări feroviare precum infrastructura, suprastructura căii ferate, lucrări de artă – poduri/podețe/viaducte/tuneluri, electrificare şi energoalimentare, telecomunicaţii feroviare (inclusiv GSM-R), semnalizare feroviară (centralizare electronică şi ETCS nivel 2) şi lucrări de construcţii civile în staţii.

 

 

Nici secțiunea Brașov -Apața și Cața  – Sighișoara nu este lipsită de probleme, căci și aici există acțiuni formulate la Curtea de Apel împotriva deciziilor CFR.

IN THE SPOTLIGHT

ANALIZĂ Ce au promis PSD, PNL și USR pentru calea ferată în 2020 și ce s-a făcut

Programul de guvernare PSD, aidoma celor ale PNL și USR, promiteau înaintea alegerilor generale din 2020 lapte și miere pentru transportul feroviar. Între timp,...

Ultimele Articole