Alstom implementează în Mexic proiectul „Maya”, de aproape un miliard euro

12 iunie 2021

Consorțiul format din Alstom Transport Mexico, Bombardier Transportation México, Gami Ingeniería e Instalaciones și Construcciones Urales Procesos Industriales, va realiza proiectul supranumit Tren Maya din Mexic, un proiect feroviar interurban de mari dimensiuni, care va transforma mobilitatea sustenabilă a țării. Valoarea totală a contractului se ridică la aproximativ 1,3 miliarde EUR. Partea care revine Alstom-Bombardier valorează aproape 1 miliard EUR.

Oferta câștigătoare a fost anunțată recent de către Fondul Național pentru Promovarea Turismului (FONATUR) după ce comitetul său tehnic a aprobat propunerile operaționale, tehnice și economice ale consorțiului. Factorii care au determinat decizia FONATUR au fost costul, gradul de integrare națională, termenele de livrare și propunerile de design.

Suntem extrem de mândri că am fost selectați pentru a executa acest proiect, Tren Maya – un tren pentru Mexic, construit în Mexic –, precum și sistemul complet de semnalizare. Design-ul celor trei tipuri de tren – Xiinbal, Janal și P’atal – este exclusiv conceput pentru Mexic și inspirat din cultura mayașă, în care liinle maiestuoase ale jaguarului, viteza și frumusețea lui au inspirat elementele trenului. Fabricarea trenului Maya va începe imediat după semnarea contractului, cu forță de muncă mexicană”, a declarat Maite Ramos, directorul general al Alstom Mexic.



Ce prevede contractul

Consorțiul condus de Alstom-Bombardier va fi responsabil cu proiectarea, fabricarea și punerea în funcțiune a 42 de trenuri X’trapolis, precum și de implementarea întregului sistem de semnalizări, inclusiv proiectarea, furnizarea și instalarea tehnologiei îmbarcate ETCS și peste 1.500 de echipamente de cale inclusiv ETCS, centralizare electronică, controlul traficului și sisteme de telecomunicații, punând astfel în valoare întregul portofoliu Alstom. Mai mult, consorțiul este responsabil și cu construirea atelierelor și depourilor de mentenanță și cu serviciul post-vânzare pentru echipamentele sistemului.

Noul model Alstom X’trapolis pentru proiectul Tren Maya va valorifica potențialul de producție și inginerie al grupului pentru a produce un tren modern, competitiv și fiabil pe termen lung, pe baza modelelor care și-au demonstrat deja fiabilitatea. Trenul X’trapolis este o platformă robustă cu un interior modular – toate configurațiile sunt posibile pornind de la aceeași caroserie ușoară. Până acum au fost comandate 5500 de vagoane X’trapolis în toată lumea. Acest tren va folosi, de asemenea, componentele și expertiza adusă de fostul Bombardier, cel mai remarcabil element fiind boghiul ușor Flexx Eco, proiectat pentru o viteză maximă de 176 km / h. Peste 8.300 de unități ale aceluiași model de boghiu au fost comandate sau livrate până în prezent în țări precum Arabia Saudită, Suedia, Norvegia, Germania și mai ales în Marea Britanie.

Consorțiul va oferi trenul X’trapolis în trei configurații distincte: prima pentru serviciul standard flexibil și confortabil (Xiinbal); a doua punând accent pe vagoane-restaurant (Janal); și ultima în configurația cu vagoane de dormit pentru distanțe lungi (P’atal). Toate versiunile oferă pasagerilor un spațiu amplu pentru picioare în fața scaunelor și mult spațiu interior de deplasare. Pasagerii vor avea spațiu pentru depozitarea bagajelor mai mult decât suficient, cu suporturi în lungul vehicului deasupra scaunelor, împrumutate de la trenul interurban Coradia al Alstom și cu suporturi verticale în fiecare vagon. Deoarece podeaua este complet plată, pasagerii cu mobilitate redusă vor putea să se deplaseze mai ușor. În X’trapolis, pasagerii vor beneficia de un sistem performant de ventilație și aer condiționat (HVAC) și de ferestre largi către peisajul impresionant din regiunea Maya.

Trenurile, fabricate chiar în Mexic

Alstom este un furnizor important de echipamente ETCS îmbarcate și de cale, cu peste 70% din sistemele feroviare îmbarcate aflate în operare la nivel global și 18.000 de kilometri de cale ferată echipate cu sisteme de cale. Tren Maya este un proiect major de mobilitate, în lungime de 1.525 de kilometri care își propune să dezvolte și să conecteze sud-estul țării cu Peninsula Yucatán aducând mai multă mobilitate și creștere economică în zonă. În total, proiectul va crea 4.500 de locuri de muncă directe și 7.500 de locuri de muncă indirecte, ceea ce va genera o dezvoltare economică semnificativă pentru comunitate. Alstom va fabrica cele 42 de trenuri la uzina sa din Ciudad Sahagún Hidalgo. (D.C.)