Alstom face concesii Comisiei Europene în vederea absorbției Bombardier

9 iulie 2020

Grupul francez Alstom a prezentat joi Comisiei Europene o listă de concesii, în încercarea de a câştiga aprobarea antitrust pentru planificata preluare a diviziei feroviare a companiei canadiene Bombardier, transmit DPA şi Reuters. 

Coradia Polyvalent

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Printre angajamente se află vânzarea unităţile de producţie Coradia Polyvalent (produs la Reichshoffen Franța), cedarea platformei Talent 3 a Bombardier şi a facilităţilor de producţie dedicate din Hennigsdorf, Germania, informează Agerpres.ro.

În februarie, Alstom a anunţat că a semnat un acord cu producătorul canadian de avioane şi trenuri Bombardier şi fondul public de pensii din Quebec (Caisse de dépôt et placement), pentru a prelua totalitatea acţiunilor la Bombardier Transport, divizia feroviară a Bombardier cu sediul în Germania, pentru un preţ cuprins între 5,8 şi 6,2 miliarde de euro, scrie Agerpres. La finalul acestei tranzacţii, fondul public de pensii din Quebec (Caisse de dépôt et placement), care în prezent este al doilea acţionar de la Bombardier Transport cu o participaţie de 32,5%, ar urma să devină primul acţionar de la grupul Alstom, controlând aproximativ 18% din acţiuni, a precizat producătorul trenurilor de mare viteză TGV într-un comunicat de presă. Preluarea Bombardier Transport de către Alstom va da naştere celui de-al doilea mare producător mondial de trenuri, după grupul chinez CRRC. Potrivit informaţiilor publicate pe pagina de Internet a companiei, Bombardier Transport are aproximativ 36.000 de angajaţi iar în 2019 a avut o cifră de afaceri de 8,3 miliarde de dolari americani (7,7 miliarde de euro la cursul actual de schimb). În replică, Alstom a încheiat ultimul exerciţiu financiar (2018 – 2019) cu o cifră de afaceri globală de 8,1 miliarde de euro. Producătorul trenurilor TGV are aproximativ 36.300 de angajaţi, dintre care 9.500 numai în Franţa.

Grupul chinez CRRC a avut în 2018 o cifră de afaceri echivalentă cu 28 miliarde de euro. Deşi CRRC a realizată 90% din cifra sa de afaceri în China, în ultimii ani a făcut progrese şi în restul lumii şi recent a început să livreze tramvaie pentru Porto (Portugalia). Anul trecut, Comisia Europeană – autoritatea de concurenţă a UE – a provocat indignare la Paris şi Berlin deoarece a blocat propusa fuziune dintre Alstom şi Siemens, care ar fi dat naştere unui gigant european în domeniul feroviar ce ar fi putut contracara concurenţa chineză.

Susținerea dată de statul chinez CRRC irită managerii europeni

Situația a ajuns una ciudată. In timp ce giganții europeni Alstom și Siemens trebuie să facă față unor cerințe dure ale Comisiei Europene privind concentrările economice de companii, competitorii chinezi, foarte activi in Europa, își desfăoară activitatea și cresc în medii in care beneficiază de subvenții ale statului chinez, credite cu dobânzi susținute administrativ sau angajând forță de muncă lipsită de orice drepturi sociale, contrar standardelor minime solicitate de către Uniunea Europeană.

Situația a trezit revolta oficialilor Siemens si Alstom. În urmă cu o săptămână Gabriel Stanciu, director Alstom Franța pentru Bulgaria, România și Republica Moldova a criticat cu tărie situația din acest puncte de vedere, cu ocazia unui eveniment privitor la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Eroilor. Critici îndreptate împotriva Comisiei Europene s-au făcut auzite și în ultimii ani, după ce Executivul de la Bruxelles a respins fuziunea Siemens – Alstom, afirmând că CRRC nu reprezintă un pericol pentru cei doi producători.

Rândurile însă se strâng. La Bruxelles Comisia Europeană a publicat săptămânile trecută o Carte Albă ce prevede trei seturi de măsuri care, printre altele, va obliga statele membre să nu accepte în licitații companii susținute de țări în afara principiilor pieței libere. Măsurile propuse vor fi implementate în toamna acestui an iar pachetul ar putea interzice participările la licitații, achizțiile de companii europene, etc.