Producătorul de material rulant Alstom a deschis acțiune la Curtea de Apel București împotriva deciziei ARF și CNSC de atribuire a contractului la licitația pentru 20 de trenuri interregionale.
Producătorul francez Alstom a deschis acțiune la Curtea de Apel București împotriva deciziei ARF și CNSC de atribuire a contractului pentru 20 de rame electrice interregionale, un proces cu acest obiect figurând inițiat la finele lunii noiembrie, potrivit portalului instanțelor de judecată.
Licitația pentru 20 de trenuri interregionale, cu PESA și ARF intimați
Atât ARF, cât și PESA figurează drept intimați. Prima înfățișare ar fi urmat să aibă loc la data de 14 februarie, însă a fost devansată pentru 31 ianuarie, în urma unei cereri Alstom care ar fi dorit totuși ca Justiția să se pronunțe înainte de semnarea contractului.
Situația acestui contract este suficient de neclară, căci marți este programată la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ceremonia de semnare a acestuia. Astfel de contracte includ de regulă o condiție rezolutorie pentru situația în care Justiția dă dreptate firmei nemulțumite. Dacă un contract nu include condiția rezolutorie, atunci firma care are câștig de cauză la Curtea de Apel (dar care nu a primit contractul) poate primi despăgubiri egale cu profitul nerealizat.
În plângerea depusă la Curtea de Apel, Alstom susține:
- oferta PESA ar fi neconformă ca urmare a omisiunii depunerii autorizației de tip și a autorizației de punere pe piață, documente obligatorii;
- oferta PESA este neconformă ca urmare a necorelării propunerii tehnice cu cea financiară și omisiunea cotării tuturor activităților de mentenanță;
- abateri grave și posibile penalități ce ar fi trebuit cerute producătorului polonez în contracte anterioare;
- ofertă inadmisibilă din cauza neîndeplinrii criteriului de experiență similară;
- abateri tehnice.
Alstom fără noroc la CNSC
Depunerea unei acțiuni la Curtea de Apel are loc după ce, la jumătatea lunii noiembrie, CNSC a luat decizia de respingere a contestației depuse de Alstom. La mijlocul lunii septembrie, ARF a desemnat societatea poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) drept câștigătoare a licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2.
Finanțarea proiectului de achiziție a trenurilor electrice RE-IR2 este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 1.201.615.722 lei și 2.374.592.590 lei, fără TVA, inclusiv serviciile de mentenanţă și reparații necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.
Contractul de achiziție include o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani și a cantității cu 9 rame electrice interregionale. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție.