marți, aprilie 16, 2024
spot_img

FOTO. TFC a introdus primele rame Alstom Coradia spre Aeroport. Impresii și observații ”la cald”

Transferoviar Călători a introdus marți seara primele automotoare Alstom Coradia spre Aeroport, rută pe care anul trecut a reușit să ”smulgă” de la CFR Călători 12 trase. Este cel mai nou material rulant care circulă pe ruta Gara de Nord-Otopeni. Faptul că un operator privat a introdus automotoare mai noi decât cele ale operatorului de stat ar trebui să stârnească aplauze. Nu însă și în condițiile în care societatea statului român a fost păgubită de o firmă din același grup cu TFC. În acest caz, putem vorbi de concurență neloială. Vă prezentăm primele impresii ”la cald” despre noile automotoare ale TFC, de la un colaborator al Club Feroviar care a călătorit marți seara cu unul dintre acestea.

De la cele mai vechi la cele mai noi. Când s-a pus în funcțiune cu călători, în decembrie 2020, pe linia de cale ferată Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă circulau automotoarele a trei operatori – CFR Călători, Regio Călători și Transferoviar Călători. Atunci, cel mai vechi material rulant aparținea TFC – automotoare DH 2 produse la începutul anilor 80.

Regio Călători s-a retras, Transferoviar Călători a cerut mai multe trase. Și a obținut

ora de iarnă în transportul feroviar transport la Aeroportul OtopeniNici măcar un an mai târziu, Regio Călători nu s-a retras de pe ruta de Aeroport cu ale sale automotoare Alstom produse cam în aceeași perioadă ca Siemens Desiro ale CFR Călători. La acea vreme, conexiunea feroviară, abia lansată, nu avea prea mulți clienți, pentru că lumea încă nu auzise de ea. TFC a rezistat, sesizând potențialul și a preluat și ea o parte din trasele abandonate de brașovenii de la Regio Călători. ”Grosul” a fost preluat atunci de operatorul feroviar de stat.

Ulterior, TFC a înlocuit automotoarele antice DH 2 cu automotoare Bombardier Talent. Și ele cumpărate la mâna a doua, dar de generație mult mai nouă – începutul anilor 2000. Iar în iunie 2022, când deja ruta devenise superprofitabilă, a venit o lovitură cruntă pentru CFR Călători, așa cum am scris la vremea respectivă.

Concret, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), organism aflat în coordonarea Consiliului Concurenței, a făcut un ”cadou” operatorului privat Transferoviar Călători, în dauna celui de stat CFR Călători, pe calea ferată Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă. Mai exact, 12 trenuri pe ruta București Nord-Aeroport Henri Coandă operate de CFR Călători au fost anulate începând cu data de 16 iulie 2022, iar trasele respective au fost reatribuite Transferoviar Călători.

TFC, operator feroviar controlat de omul de afaceri Călin Mitică (vom vedea ulterior de ce este importantă această precizare), a sesizat CNSDF cu o plângere având ca obiect o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 20212016 de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Plângerea formulată avea ca obiect un pretins tratament inechitabil sau discriminatoriu, în cadrul procedurii de alocare de capacitate pe ruta Bucureşti Nord-Aeroport Henri Coandă T1 practicată de CNCF CFR SA, pentru mersul de tren 2021-2022. Mai pe românește, operatorul clujean s-a plâns că a primit prea puține trase și că CFR Călători are prea multe.



CFR Călători a rămas cu 24 de trenuri, față de 30. Celelalte s-au dus la TFC

trenuri anulate Biletul unic de Aeroport biletul unic București-Otopeni trenuri InterregioPână atunci, din cele 72 de garnituri dus-întors, TFC avea 12 (șase perechi), iar restul îi aparținea operatorului feroviar de stat.

Plângerea a fost admisă de CNSDF, care a emis la data de 31 martie 2022 Decizia prin care i-a dat dreptate TFC și a obligat CFR SA să realoce trasele. În urma acestei Decizii, de la data de 16 iulie 2022 CFR Călători a rămas cu 24 de perechi de trenuri (față de 30 anterior), iar TFC s-a ales cu 12 perechi (față de șase înainte).

Remarul 16 Februarie a sechestrat șase automotoare ale CFR Călători

modernizarea vagoanelor restaurant scrisorile de garanție Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători Raport de control la CFR Călători reparații la Săgeata Albastră noul șef al CFR Călători majorările de capital la CFR Călători consilier la Ministerul TransporturilorȘi acum vom vedea de ce a fost necesară precizarea anterioară referitoare la patronul TFC. Ei bine, Remarul 16 Februarie din Cluj-Napoca, reparator de material rulant deținut de același Călin Mitică, ține sechestrate de cinci ani șase automotoare ale CFR Călători.

Această stare de fapt este consemnată inclusiv de un Raport de Control la CFR Călători, dat publicității la finele lunii aprilie 2020 de Corpul de Control al Prim-Ministrului, în care se calculau și pierderile suferite de operatorul feroviar de stat, după cum a scris Club Feroviar. Cele șase automotoare sunt și acum în curtea societății Remarul 16 Februarie, iar cei care s-au perindat pe la conducerea CFR Călători, inclusiv Traian Preoteasa, nu au făcut plângere penală, ci s-au mulțumit să intenteze un proces civil care, evident, trenează.

Ramele Alstom Coradia Lint, în cifre

Ramele diesel model Alstom Coradia Lint aflate acum în proprietatea TFC, au aparținut operatorului Abellio Rail GmbH și au fost folosite pe mai multe linii regionale neelectrificate din sudul Germaniei, așa cum am mai scris.

Automotoarele au fiecare 130 de locuri pe scaun într-o configurație cu podea parțial coborâtă și sunt echipate cu două motoare diesel de 315 kW, putând să circule cu o viteză maximă de 120 km/h. Ramele seria VT11 fabricate în 2007 și modernizate în 2014 (reînmatriculate ca VT12) sunt echipate cu instalație de aer condiționat, prize de 230 V și sistem de informare a pasagerilor.

Operatorul Abellio a intrat în restructurare, proces în care și-a vândut o parte a materialului rulant.

Primele impresii din ramele Coradia spre Aeroport

Și acum, așa cum vă promiteam la începutul articolului, primele impresii despre ramele Alstom Coradia spre Aeroport, furnizate de colaboratorul nostru Adrian Constantin Zofei.

Confortul este puțin peste cel al automotoarelor Siemens Desiro (”Săgeata Albastră”) operate de CFR Călători. În plus, sunt dotate cu prize pentru încărcarea telefonelor sau a altor device-uri, ceea ce la Desiro nu există. Mai mult, sunt dotate cu sistem de internet wi-fi (la CFR Călători există doar la trenurile InterCity). Nu funcționează la o viteză foarte bună, dar îți faci treaba cu ea. De asemenea, sunt mai silențioase în spațiul destinat pasagerilor, sunt mai bine antifonate.

Un minus este instalația de climatizare, care funcționează doar în jumătate din automotor, așa cum se întâmplă din când în când și în ramele Desiro ale SNTFC CFR Călători.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole