Alstom anunță intrarea în operare a primului centru modern de control al traficului din România, în gara Arad

1DX_2171Alstom a finalizat și pus în funcțiune centrul modern de control al traficului feroviar „Iconis” la Arad, pentru Compania Națională  de  Căi  Ferate (CFR SA), în cadrul celui mai reprezentativ proiect de modernizare feroviară executat în România până în prezent.

Acest centru de control al traficului de ultimă generație a devenit operațional  începând cu 1 septembrie, făcând din stația Arad una dintre cele mai mari și mai performante stații feroviare din sud-estul Europei. Cu peste 140 de macazuri, Arad este un centru feroviar foarte important pe Coridorul Rin-Dunăre (Coridorul IV pan-european).

În 2012, consorțiul format din cinci companii și coordonat de Alstom a început reabilitarea completă a tronsonului Frontieră – Curtici  –  Arad  –  Km  614, cu o lungime de 41,185 km de linie dublă de cale ferată. Contractul a inclus lucrări complexe de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, lucrări de instalații de electrificare, semnalizări și telecomunicații, inclusiv GSM-R, precum și construcții civile. Compania Alstom a fost direct responsabilă de proiectarea și implementarea tuturor lucrărilor legate de: centrul de control al traficului, sistemul european de semnalizare feroviară ERTMS Nivelul 2, centralizarea electronică, sistemele de informare a pasagerilor și modernizarea sistemului de electrificare a căii ferate prin substații de tracțiune electrică.

„Compania Alstom este onorată să contribuie la modernizarea sistemului feroviar național prin tehnologii inovatoare, așa cum este acest centru de management și control al traficului instalat la Arad, în premieră absolută pentru România. Un al doilea astfel de centru se află în prezent în construcție la Simeria, urmând ca aceste două centre, împreună, să poată gestiona traficul feroviar de la granița cu Ungaria și până la Sighișoara, respectiv peste 350 de km de cale ferată dublă, cu peste 30 de stații,” afirmă Gabriel Stanciu, Director General Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.

Centrul de control Iconis instalat la Arad integrează două soluții Alstom: sistemul de management al traficului (TMS) și sistemul integrat de diagnoză și suport (IDSS).

Managementul rutelor trenurilor se face acum automatizat, pentru un trafic feroviar mai sigur și mai eficient, iar capacitatea traficului crește cu cel puțin 25%.

Sistemul integrat de diagnostic (IDSS) realizează monitorizarea echipamentului prin colectarea și gestionarea, de la un singur punct de lucru, a tuturor informațiilor din orice sursă de pe teritoriul controlat de TMS. IDSS furnizează, de asemenea, sistemele de securitate (alarmă în caz de incendiu sau intruziuni).

Acest proiect a inclus echiparea liniei de cale ferată cu sistemul de semnalizare și control ETCS Nivel 2. Tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – Km. 614 devine astfel una dintre primele linii feroviare convenționale din lume echipate cu acest sistem modern de semnalizare.   

“Prin punerea în funcţiune a celui mai modern sistem de coordonare a trenurilor şi deschiderea Centrului de Control şi Management al Traficului din staţia Arad finalizăm cel mai complex program de reabilitare infrastructurii feroviare din România, implementat pe tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – Km 614 şi, totodată, oferim operatorilor de transport o infrastructură reabilitată la standarde europene, care permite trenurilor să circule cu viteze de 160km/h”, a declarat Marius Chiper, director general al CFR SA.

Foto: Adrian Sulyok