BREAKING Alstom a câștigat licitația Metrorex pentru ramele destinate Magistralei 5

30 septembrie 2020

Compania Alstom a câștigat licitația Metrorex pentru furnizarea celor 13 rame de metrou destinate Magistralei 5 Eroilor-Râul Doamnei.

Adrian Bărbulescu, Doru Cireașă

Alstom a câștigat licitația Metrorex

Curtea de Apel București a respins miercuri contestațiile formulate de Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) Spania și CRRC Qing Sifang Co Ltd. China la decizia de atribuire a contractului către Alstom. Cele două contestații fuseseră conexate de instanță.

”Respinge cererea de sesizare CJUE. Respinge plângerile, ca nefondate. Definitivă. Pronunţată azi, 30.09.2020, prin punerea soluției la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei”, se arată în soluția CAB postată pe portalul instanțelor de judecată.

Decizia de miercuri a CAB este definitivă. Pe cale de consecință, Alstom urmează să semneze contractul cu Metrorex pentru furnizarea celor 13 rame de metrou ce vor circula pe Magistrala 5.

 

Alstom a câștigat licitația Metrorex

Acțiunea în justiție a fost inițiată după ce în iulie CNSC a respins contestațiile CAF Spania și CRRC-Astra Vagoane Arad România. Cele două contestații au fost depuse de CAF și CRRC – Astra după ce ofertele tehnice ale acestora au fost refuzate de Metrorex pe motiv că ramele de metrou prezentate depășeșc greutatea maximă admisă pe osie, de 14 tone. Depășirile de greutate au fost infime și au devenit subiect de dispută între Metrorex și cei doi participanți.

În cazul asocierii româno-chineze, aceasta a acuzat un calcul eronat al greutăților făcut de Metrorex și o rotunjire nefirească în plus făcută de autoritatea contractantă, în timp ce spaniolii au susținut că depășirea de greutate provine din refuzul autorității contractante de a considera ca normală o abatere în plus de câteva procente, explicabilă din punct de vedere tehnologic.  Compania spaniolă, subiect a unui scandal de corupție acum câțiva ani, la o licitație similară, a pretins voalat că se intenționează favorizarea unei firme.

Teoretic, firmele necâștigătoare mai au calea extraordinară de atac a revizuirii. Aceasta e însă foarte rar utilizată și cu șanse minime de succes.

Ce cumpără Metrorex

Licitația prevede achjiziția a 13 rame, dar și a unui simulator de instruire a personalului de exploatare. Vor fi achiziţionate şi set scule speciale (mentenanţă trenuri) şi serviciile accesorii (transport, asigurare, punerea în funcţiune, asistenţă tehnică în perioada garanţie, instruire personal exploatare, operare trenuri şi folosire aplicaţii software).

Termenul de furnizare din contract este de 42 luni. Viitorul contract va include o opţiune de suplimentare (cu maxim 17 trenuri noi), destinate operării pe Magistrala 5 de metrou, tronson Drumul Taberei – Iancului, Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor.

Contractul va putea fi modificat la solicitarea Metrorex, formulată în maximum 84 de luni de la semnarea contractului, prin suplimentare cu maximum 17 trenuri, acelaşi tip, aceleaşi performanţe tehnice (sau superioare), aceleaşi condiţii contractuale (inclusiv termenele de livrare vor fi similare celor 13 trenuri), cu excepţia preţului.

Termenele de livrare pentru trenurile ce pot fi comandate suplimentar (una/mai multe comenzi pentru maximum 17 trenuri) vor fi similare termenelor ofertate şi angajate prin contract.

Durata estimată de valabilitate a contractului (incluzând modificarea prevăzută prin clauză de revizuire) este de maximum 130 de luni.

Aceasta este compusă din: durata estimată pentru furnizare 13 trenuri, simulator, scule speciale – max 42 luni; perioadă în care Achizitorul îşi poate exprima opţiunea de suplimentare, în limita a maximum 17 trenuri de acelaşi tip – maximum 84 de luni; perioada aferenta livrării a maximum 17 trenuri suplimentare – maximum 46 de luni de la exprimarea opţiunii.

Valoarea estimată (la momentul actual) este de 520,15 milioane lei pentru 13 trenuri, respectiv 1,2 miliarde lei pentru 30 trenuri. Preţul de achiziţie pentru 13 trenuri poate fi ajustat conform prevederilor legale.