După ani buni de pauză, în parcul circulant al Societății de Transport București se pregătește să intre al 17-lea tramvai Bucur LF, produs la Uzina de Reparații Atelierele Centrale. Între timp, alte șase vehicule de acest tip sunt ”trase pe dreapta” în Depoul Dudești și așteaptă să vină piesele necesare pentru a fi reparate și repuse în circulație.
Prima zi a evenimentului Zilele Feroviare 2023 s-a încheiat cu o vizită tehnică la Depoul Dudești al STB. Cu acest prilej, directorul de Infrastructură al transportatorului bucureștean de suprafață, Geani Dabu, a făcut anunțul potrivit căruia parcul de tramvaie Bucur LF va fi completat în perioada următoare cu un nou vehicul electric.
”În prezent, avem în parc 16 tramvaie tip Bucur LF, dintre care șase sunt indisponibile în momentul de față. Ele vor fi reparate pe măsură ce vor veni piesele comandate. De asemenea, al 17-lea tramvai este în prezent în probe și urmează să intre în perioada următoare în parcul circulant”, a spus Geani Dabu. Într-adevăr, în Depoul Dudești puteau fi văzute cele șase tramvaie Bucur LF care așteaptă să fie reparate pentru a putea fi repuse în circulație pe șinele din Capitală.
Proiectul Bucur LF, tramvai cu podeaua coborâtă pe 60% din lungimea vehiculului, a fost lansat în 2006. În anul 2009, primul tramvai a fost introdus în exploatare comercială, după parcurgerea etapelor de probe și omologare.
Ultimul tramvai Bucur LF s-a lăsat mult așteptat
Un an mai târziu, tramvaiul Bucur LF a intrat în producție de serie, fiind produse 15 vehicule până în 2016, când această activitate s-a oprit. În 2019, directorul general al STB SA de la acea vreme, Andrei Creci, anunța că se va relua producția de tramvaie la URAC, după ce în buget fusese prinsă suma de 134,1 milioane de lei pentru 18 vehicule.
Au apărut însă problemele de finanțare, dublate de apariția pandemiei de coronavirus de tip nou, iar producția de noi tramvaie a bătut pasul pe loc, iar primul vehicul, care era așteptat să iasă pe poarta uzinei în prima parte a anului 2020, s-a lăsat așteptat degeaba.
Club Feroviar a relatat la finele anului 2020 că pe linia de producție de la URAC se afla un tramvai Bucur LF. Numai că între timp, atât Primăria Municipiului București (condusă până atunci de Garbriela Firea), cât și STB au rămas fără lichidități, iar producția de tramvaie la URAC a fost pusă în așteptare. Mai excat, așa cum toți bucureștenii știu, Firea a băgat Primăria în faliment.
Acum, noile vehicule care vor fi fabricate la URAC vor avea o serie de îmbunătățiri constructive și vor fi dotate cu aer condiționat în salonul călătorilor, așa cum a fost și cazul ultimelor trei tramvaie produse în anii 2015-2016.
Tramvaie de epocă, Bucur LF și Imperio la Depoul Dudești
Depoul Dudești a fost construit în anul 1938 și a fost modernizat în perioada 2006-2008, consuma de 7,5 milioane de euro. El este unul dintre cele 11 depouri aparținând STB și aici se retrag tramvaiele Bucur Low Floor. Dar tot aici participanții la vizita tehnică au putut admira și fotografia mai multe tramvaie de epocă, precum și un tramvai nou Astra Imperio Metropolitan.
Tramvaiele cu cai au fost primele mijloace de transport în comun din București, ele fiind introduse în anul 1871. Din 1894 a funcționat prima linie de tramvai electric, între Obor și Cotroceni. Rețeaua s-a dezvoltat rapid în anii 1900-1935, traseele și distanțele dintre stații permițându-le călătorilor să se deplaseze din orice punct al orașului în altul.