duminică, septembrie 26, 2021
spot_img

Ajutor ilegal de stat. Guvernul a fentat Consiliul Concurenței la majorarea de capital a CFR Călători

Guvernul a adoptat OUG 161 prin care CFR Călători primește 130 milioane de lei de la stat, pentru majorarea capitalului social. O problemă este faptul că măsura nu a obținut avizul Consiliului Concurenței. Mai bine zis, Guvernul s-a asigurat că decizia ocolește instituția menționată. Dacă Comisia Europeană va decide că e vorba de ajutor de stat, CFR Călători va trebui să ramburseze banii, cu posibilă consecință falimentul companiei.

modificări în mersul trenurilor modificări în circulația trenurilor lucrări la infrastructura feroviară modificări în circulaţia trenurilor ora oficială de vară

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Guvernul a adoptat zilele trecute OUG 161/2020, act legislativ care completează OUG 135/2020 privind rectificarea bugetului de stat. Spre deosebire însă de proiectul de OUG elaborat inițial, forma adoptată de Guvern scoate din joc total Consiliul Concurenței. Denumirea instituției a dispărut pur și simplu din varianta finală.

Proiectul de act normativ avea un articol unic:„La articolul 12, după alineatul (2), se introduc două noi alineate, alin. (3) și alin. (4), cu următorul cuprins: (3) Suma de 130.000 mii lei, din totalul sumei prevăzute în bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (…) Participarea la capitalul social al societăților comerciale se alocă pentru majorarea, în condiţiile legii, a contribuţiei statului la capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” – S.A. (4) Suma prevăzută la alin. (3) se virează de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, după obținerea avizului Consiliului Concurenței, Societății Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” – S.A”.

Ca prin minune, expresia „după obținerea avizului Consiliului Concurenței” a dispărut din varianta adoptată de către Guvern.

„(4) Suma prevăzută la alin. (3) se virează de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători «C.F.R. – Călători» – S.A.”, sună forma finală.

Care este miza

Potrivit legislației, anume legea 21 din 1996, măsurile care privesc companii ce activează pe piețe concurențiale, cum este și cea a transportului feroviar de călători, trebuie să obțină avizul Consiliului Concurenței drept garanție că nu este distorsionată competiția. Pe lângă CFR Călători, pe această piață există alți șase operatori privați. Intervenția statului pentru modernizarea parcului în detrimentul celorlalți operatori privați ar putea să nu fie privită cu ochi buni. Oricare dintre ei, nemulțumit, ar putea depune o plângere.

Sigur se poate obiecta că și acționarii celorlalte companii de pe piață își pot ajuta propriii operatori, însă situația nu este simetrică, ținând cont de faptul că acționarul CFR Călători este sectorul public.

CFR Marfă, o altă companie victimă a amatorismului

Situația ar putea fi asemănătoare cu cea de la CFR Marfă când ajutorul dat companiei a fost considerat ulterior ajutor de stat nelegal. Acum, Guvernul trebuie să recupereze de la operatorul național de transport feroviar de marfă peste 550 milioane euro.

O decizie a Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene va lua în calcul scopul măsurii, adică pentru ce a fost acordat ajutorul. Pe piața feroviară, singura companie îndreptățită să primească ajutor este gestionarul infrastructurii CFR SA, căci de serviciile companiei de infrastructură beneficiază întreaga industrie.

Măsura a fost respinsă și de către Ministerul de Finanțe. Recent, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a trimis o adresă către omologul său de la Transporturi, Lucian Bode, prin care a respins majorarea de capital la CFR Călători, pe motiv că este ilegală.

Practic, prin acest proiect de act normativ, Ministerul Transporturilor forța o ”rectificare a rectificării”, lucru care nu a fost pe placul ministrului Florin Cîțu. ”Această propunere implică în fapt o altă rectificare bugetară (…) Într-un an bugetar nu pot fi aprobate mai mult de două rectificări bugetare și acestea pot fi promovate în semestrul II al anului bugetar. În ipoteza în care se aprobă prezentul proiect de act normativ, în anul curent nu mai poate fi aprobată nicio rectificare a bugetului de stat. Asupra acestui aspect este necesar și punctul de vedere al Ministerului Justiției”, se arată în adresa trimisă de Cîțu lui Bode.

Ministerul Finanțelor preciza că majorarea de capital propusă pentru operatorul feroviar de stat poate fi promovată printr-un act normativ distinct, și nu unul care să modifice Ordonanța de rectificare bugetară, așa cum este în cazul de față.

Alte Articole

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole