Două rapoarte de investigare vizând incidente feroviare ce puteau avea urmări grave au fost finalizate recent de AGIFER. Ambele evenimente s-au produs prin depășirea semnalelor aflate pe roșu. În primul caz depășirea semnalului s-a făcut din cauza patinării determinată de prezența uleiului de rapiță pe șine, iar în al doilea a fost vorba de un mecanic de locomotivă beat mort (la fel și șeful de tren).
Să le luăm pe rând. Un prim Raport al Agenției de Investigare Feroviară Română vizează incidentul feroviar produs la data de 8 septembrie 2023, pe raza de activitate a SRCF Iași, în stația CFR Verești, prin depășirea semnalului de ieșire YII, aflat în poziție pe oprire de către trenul de călători IR 1752, remorcat cu locomotiva EA 598.
La vremea respectivă, Club Feroviar a relatat că trenul IR 1752, operat de CFR Călători, nu a reușit să oprească în gară, depășind-o, după care a manevrat înapoi garnitura. Atunci, unele surse au menționat un defect al locomotivei pe partea de frânare, iar altele au susținut că frânarea a fost imposibilă din cauza unor scurgeri de ulei de rapiță dintr-o cisternă pe calea ferată.
S-au scurs semințe de rapiță din trei vagoane ale unui marfar
Ei bine, acum situația s-a lămurit. La data respectivă a fost programat pentru circulație trenul de marfă nr. 57410 pe relația Dornești-Dudești. Garnitura era formată din vagoane de marfă tip Fals încărcate cu semințe de rapiță.
Trenul a fost expediat la ora 07:35 din stația Suceava, pe firul II de circulație, a trecut fără oprire pe linia II directă prin stația CFR Verești la ora 07:50, iar la ora 08:41 a fost oprit în stația Pașcani Triaj pe linia 1Z. Cu acest prilej, s-au constatat scurgeri din conținut de la trei vagoane din compunerea trenului. Stația Pașcani Triaj a avizat incidentul feroviar și a reținut trenul pentru constatări și pentru remedierea pierderilor din conținutul celor trei vagoane.
Locomotiva trenului de călători a patinat pe șine
Primul tren care a circulat pe firul II Suceava – Pașcani după trenul de marfă nr. 57410 a fost IR 1752, în relația Suceava Nord-București Nord. După expedierea trenului IR 1752 din stația CFR Suceava Nord, mecanicul a verificat frâna automată, nu a constatat nimic deosebit și a continuat mersul în condiții normale. La trecerea trenului pe lângă semnalul de intrare care avea indicația „Galben”, mecanicul a apăsat butonul „Atenție”, apoi a făcut o frânare de serviciu în vederea reducerii vitezei, dar a constatat că efectul de frânare este foarte slab. După efectuarea frânării totale, mecanicul a observat ca acul vitezometrului a scăzut brusc la 57 km/oră, apoi a revenit la 97 km/oră, după care imediat a scăzut la 0 km/oră, unde a rămas până la oprirea trenului.
Din cauza efectului de frânare necorespunzător, trenul s-a oprit după depășirea semnalului de ieșire YII al stației CFR Verești, semnal care în momentul depășirii avea indicația „Roșu” („Oprește fără a depăși semnalul”). Garnitura, formată din locomotivă și trei vagoane, s-a oprit la km 431+585, la aproximativ 200 m după depășirea semnalului de ieșire. După oprirea trenului, mecanicul a luat legătura cu impiegatul de mișcare al stației și a dat trenul înapoi în stație.
”Cauza directă a incidentului feroviar o constituie diminuarea aderenței dintre roți și șine, ca urmare a contaminării suprafeței de rulare cu ulei rezultat prin strivirea între roți și șine a semințelor de rapiță căzute din trenul de marfă 57410, având ca rezultat blocarea roților în timpul frânării trenului nr.1752 în vederea opririi în stația CFR Verești și mărirea drumului de frânare, fapt ce a condus la depășirea semnalului luminos de ieșire YII al stației, semnal care avea indicația <OPREȘTE fără a depăși semnalul! – Ziua și noaptea: o unitate luminoasă de culoare roșie, spre tren>”.
Depășire de semnal pe roșu în stația CF Găești
Chiar dacă este vorba tot de o depășire a semnalaului aflat pe culoarea roșie, al doilea caz investigat de AGIFER este însă mult mai grav decât cel pe care tocmai vi l-am prezentat. Aici avem de-a face cu încălcări flagrante ale instrucțiilor de serviciu, printre care consumul excesiv de băuturi alcoolice și circulația cu instalația Indusi izolată.
Tocmai de aceea, lucrurile fiind clare ca lumina zilei, Raportul de investigare privind incidentul feroviar produs la data 2 mai 2024, pe raza de activitate a SRCF București, prin depășirea semnalului luminos de ieșire YIII al stației CFR Găești, care ordona oprirea, de către trenul de marfă nr.67752-001 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Tehnotrans Feroviar SRL), a fost finalizat în timp record.
La vremea respectivă, incidentul a fost ținut departe de ochii opiniei publice. Cum era și minivacanță, el a trecut practic neobservat, nu însă și de inspectorii AGIFER, care s-au deplasat la fața locului.
Să vedem întâi succesiunea evenimentelor, iar apoi vom prezenta concluziile. La data de 1 Mai 2024, trenul de marfă nr.67752-001 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Tehnotrans Feroviar SRL) a fost programat pentru circulație pe distanța Argeșel-Roman. Garnitura a fost expediată din hm. Argeșel la ora 02:00 în data de 2 mai 2024 și a avut o oprire în stația CFR Golești (11 minute), după care și-a continuat drumul spre stația CFR Titu. La ora 8:45, pe secția de circulație Golești-Titu, marfarul a depășit, contrar reglementărilor în vigoare, semnalul de ieșire YII al stației CFR Găești, care avea indicația ”OPREȘTE fără a depăși semnalul!”.
Mecanic de locomotivă beat, la fel și șeful de tren
”Incidentul s-a produs în condițiile luării cu întârziere a măsurilor de frânare din partea personalului care a condus și deservit locomotiva DA 1707, a circulației cu instalația de siguranță, vigilență (DSV) izolată, cu instalația de control al vitezei trenului (INDUSI) scoasă din funcție”, se arată în raport.
Dar de ce a acționat (mai exact nu a acționat) așa mecanicul de locomotivă. Ei bine, după ultima odihnă la domiciliu din perioada 24-29 aprilie 2024, acesta a lucrat continuu 37 de ore și 10 minute, după care s-a odihnit în afara domiciliului aproximativ 18 ore, iar apoi a lucrat 11 ore și 25 de minute pană la producerea incidentului, din care 10 ore și 20 de minute la serviciu continuu maxim. Pentru a ascunde efectuarea serviciului având depășită durata serviciului continuu maxim admis pe locomotivă, el a închis foaia de parcurs curentă și a deschis o alta. Totul, cu știința dispecerului de circulație.
Mai mult, conform proceselor verbale întocmite de către șeful de gară al stației CFR Găești după verificarea cu aparatul etilotest, a reieșit ca alcoolemia era de 1,73‰ alcool în aerul expirat la mecanicul de locomotiva și de 1,45‰ alcool pur în aerul expirat la șeful de tren. Mai pe românește, cei doi erau beți morți!
Ca urmare a producerii acestui incident feroviar, operatorul de transport de marfă SC Tehnotrans Feroviar SRL a dispus încetarea contractelor individuale de muncă pentru personalul implicat în acest incident (mecanic de locomotivă beat și șef de tren beat) și a sancționat dispecerul de serviciu cu ,,Avertisment scris” pentru nerespectarea procedurii de urmărire a serviciului continuu maxim admis.