Nu doar Agenția de Siguranță Feroviară Română (ASFR), ci și Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a fost avizată târziu despre incidentul feroviar de la Sighișoara, în care un mecanic beat era cât pe ce să producă, joi dimineață, o explozie catastrofală. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a încercat să mușamalizeze incidentul.
Club Feroviar a dezvăluit sâmbătă, după ce a verificat în amănunt speța, că o coliziune a două trenuri încărcate cu motorină și respectiv îngrășăminte chimice a fost evitată joi dimineață în ultimul moment în Gara Sighișoara. CFR SA a băgat incidentul sub preș, avizarea evenimentului de către companie având loc abia după ce publicația noastră a chestionat autoritățile asupra situației.
AGIFER a fost informată abia după zece ore despre ce s-a întâmplat
Am relatat atunci că Agenția de Siguranță Feroviară Română a fost avizată abia după-amiază, în condițiile în care incidentul se produsese undeva pe la patru dimineața.
Ei bine, nici AGIFER nu a fost avizată de îndată de către CNCF CFR SA, așa cum prevede legislația în vigoare. ”Noi am fost avizați cu o întârziere destul de mare, undeva pe la ora 14,30 (deci la zece ore de la producerea incidentului – n.red.). Verificarea mecanicilor nu a putut fi făcută în condiții optime, deoarece trecuse foarte mult timp. Se putea face doar o estimare”, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al AGIFER, Laurențiu Dumitru.
El a precizat că incidentul s-a produs la data de 08.06.2023, în jurul orei 04:30, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Brașov, secția de circulație Brașov – Copșa Mica (linie dublă electrificată), în stația CFR Sighișoara, în circulația trenului de marfa nr.66691-007 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Grup Feroviar Român SA). Trenul GFR având parcurs de intrare la linia 5 abătută (din direcția Albești Târnava) a depășit semnalul de ieșire X5 în poziția pe oprire, a talonat macazul nr.26 și s-a angajat pe parcursul de intrare al trenului nr.57700-005 (aparținând operatorului de transport feroviar SC CER Fersped SA).
Laurențiu Dumitru: ”În condiții ușor diferite, s-ar fi putut ajunge la producerea unui accident grav”
”Având în vedere faptul că acest incident, în condiții ușor diferite, ar fi putut conduce la producerea unui accident grav, luând în considerare gravitatea/ relevanța/ impactul acestuia pentru rețeaua de transport feroviar din România, în temeiul art.20 alin.(3) din OUG nr.73/2019 privind siguranța feroviară, coroborat cu prevederile art.49 din Regulamentul de investigare a accidentelor și a incidentelor, de dezvoltare și îmbunătățire a siguranței feroviare pe căile ferate și pe rețeaua de transport cu metroul din România, aprobat prin HG nr.117/2010, AGIFER a decis întreprinderea unei acțiuni de investigare. Raportul de investigare va fi finalizat și pus în termen de maximum un an”, a mai spus Laurențiu Dumitru.
Șeful AGIFER a precizat faptul că termenul de investigare ar fi putut fi mult mai scurt dacă avizarea s-ar fi produs imediat, nu la distanță de zece ore. De asemenea, a fost stabilit termenul maxim pentru că în ultima perioadă s-au produs mai multe incidente și accidente feroviare care trebuie investigate.
”Trebuie făcut totul conform procedurilor, o investigație foarte amănunțită, pentru ca lucrurile, concluziile, să fie foarte clare și fără echivoc”, a concluzionat directorul general al ASFR.
Incidentul feroviar de la Sighișoara putea avea consecințe ca la Hiroshima
Incidentul produs de un mecanic de locomotivă beat ar fi putut produce o explozie de proporții, comparabilă cu cea de la Hiroshima, având în vedere că combinația dintre motorină și azotatul de amoniu (încărcăturile celor două trenuri) este extrem de volatilă, au declarat pentru Club Feroviar experți în domeniul militar.
Dacă explozia s-ar fi produs, nu doar orașul Sighișoara ar fi fost ras de pe fața pământului, ci și comunele învecinate, pe o rază de zeci de kilometri. În aceste condiții, neavizarea incidentului constituie o faptă extrem de gravă.