Banca Mondială a aprobat un împrumut de 1,5 miliarde de dolari pentru Africa de Sud, destinat susținerii unor reforme structurale majore în sectoarele transportului feroviar de marfă și al energiei. Obiectivul principal este transformarea acestor sectoare într-un sistem mai eficient, competitiv și durabil, capabil să susțină creșterea economică a țării.
Liberalizarea transportului feroviar: deschiderea pieței către operatori privați
În domeniul transportului feroviar de marfă, finanțarea va sprijini liberalizarea pieței și intrarea a cel puțin patru operatori privați până în 2027. Reforma urmărește tranziția de la un monopol public, deținut de compania de stat Transnet, la un model competitiv, în care accesul la infrastructură este echitabil și transparent pentru toți operatorii.
„Acest împrumut reprezintă o altă etapă importantă în angajamentul Guvernului nostru de a transforma infrastructura Africii de Sud într-o bază mai eficientă, mai competitivă și mai durabilă pentru creștere”, a declarat Enoch Godongwana, ministrul Finanțelor din Africa de Sud.
Separarea Transnet și crearea unei autorități independente de reglementare
Pentru implementarea reformelor, guvernul sud-african va separa activitățile comerciale ale Transnet și va înființa o autoritate independentă de reglementare a transporturilor, care va asigura accesul deschis la rețea și va stimula concurența loială.
Aceste măsuri sunt esențiale pentru:
-
îmbunătățirea eficienței serviciilor de transport;
-
reducerea costurilor logistice;
-
creșterea rezilienței în fața schimbărilor climatice;
-
atragerea de investiții private.
Reformele agreate cu Banca Mondială includ:
-
creșterea gradului de utilizare a rețelei feroviare de la 25% (în 2023) la 65% până în 2027;
-
mobilizarea a 750 milioane de dolari în granturi pentru tranziția energetică echitabilă;
-
crearea a aproape 10.000 de locuri de muncă în comunitățile afectate, cu un accent special pe incluziunea femeilor;
-
reducerea dependenței de monopoluri și promovarea inovației tehnologice în domeniul transportului și energiei.
Trei piloni strategici în parteneriatul cu Banca Mondială
Împrumutul se încadrează în parteneriatul 2022–2026 dintre Banca Mondială și Africa de Sud și susține trei direcții majore:
-
Îmbunătățirea securității energetice, prin atragerea de investiții, creșterea accesului la rețea și eficientizarea distribuției.
-
Tranziția către o economie verde, prin politici fiscale sustenabile și măsuri de protecție socială pentru comunitățile afectate de renunțarea la cărbune.
-
Eficientizarea transportului de marfă, prin reglementare independentă și restructurarea Transnet.
Africa de Sud se confruntă cu o rată a șomajului de peste 31%, iar creșterea medie anuală a PIB-ului a fost sub 1% în ultimul deceniu. În 2023, ineficiențele din infrastructura feroviară și portuară au redus exporturile cu aproximativ 20%, accentuând presiunea asupra economiei.
„Banca Mondială sprijină aceste reforme care abordează blocajele de lungă durată și au potențialul de a crea 250.000 de locuri de muncă până în 2027 și aproximativ o jumătate de milion de locuri de muncă până la începutul anilor 2030. Acestea sunt esențiale pentru atragerea investițiilor și îmbunătățirea prestării serviciilor publice”, a declarat Satu Kahkonen, directorul diviziei Banca Mondială pentru Africa de Sud.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com