spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

CFR Călători: e prea cald afară pentru a avea aer condiționat în trenuri. Poate avem la iarnă

Conducerea Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a reacționat la cele relatate de Club Feroviar în legătură cu faptul că pe trenurile care fac legătura între Aeroportul Henri Coandă și retur nu funcționează instalația de aer condiționat. Mesajul replicii trimise redacției noastre poate fi sintetizat astfel: ”E prea cald afară pentru a avea aer condiționat în trenuri”. Poate la iarnă va funcționa instalația de răcire.

Conducerea CFR Călători a trimis duminică dimineața o replică la articolul Cum își bat joc Traian Preoteasa și Călin Mitică de imaginea României, care nu lămurește însă problema. O vom reda integral, cu precizările noastre (cu bold).

  • Automotorul Desiro aflat în compunerea trenului RE 7944 are reviziile făcute la termen. În data de 5 iulie a.c., s-a făcut revizia planificată tip R2, iar în data de 20 iulie a.c. a avut o revizie intermediară.

Depinde și cum au fost făcute reparațiile planificate și reviziile, din moment ce după doar trei zile au apărut defecțiuni.

–       Întregul parc de vehicule feroviare este verificat din punct de vedere tehnic – funcțional înainte de plecarea în cursă, pentru evitarea defectărilor în parcurs. Pot exista situații în care pe fondul unor temperaturi exterioare ridicate – cod roșu sau portocaliu de caniculă – așa cum a fost și ieri, în anumite intervale orare (în care temperaturile sunt maxime), agregatele instalației de climatizare amplasate pe vagoane să fie suprasolicitate (radiația termică a căii de rulare – temperaturile în șină fiind de cca. + 55 gr.C; radiația solară – vagoanele fiind în parcurs), situație în care calculatoarele de climă comandă automat pentru un interval de timp intrarea în modul de funcționare “avarie răcire” timp tehnologic necesar pentru răcirea compresoarelor care mențin presiunea freonului din instalații în parametrii tehnici proiectați protejând instalațiile împotriva unor deranjamente de lungă durată.

”Intervalul de timp” pentru ”avaria răcire” nu a fost o perioadă limitată, așa cum lasă să se înțeleagă conducerea CFR Călători. Potrivit afirmațiilor controlorului de bilete, instalația de aer condiționat nu a mai funcționat de la ora 11,00 și până după ora 17,00, când trenul a ajuns în Gara de Nord din București. Deci mai bine de șase ore. Asta știm noi, căci nu se precizează dacă avaria s-a remediat ulterior. Dacă s-a constatat această avarie, de ce automotorul respectiv nu a fost retras din circulație și înlocuit cu un altul, la care să funcționeze climatizarea?

N-avem aer condiționat în trenuri pentru că nu suntem în Spania sau Italia

–       În data de 5 iulie  a.c., CFR Călători a făcut  următoarea precizare: România se află în prezent în zona climatică II, conform fișei UIC 553-1/2005, raportat la clasificările pe zone climatice a țărilor membre UIC din Europa, ale cărei prevederi se aplică la proiectarea și construcția  instalațiilor de climatizare din vehiculele feroviare. Urmare a evoluției climatice din ultimii doi ani, CFR Călători are în vedere finalizarea procedurilor pentru reîncadrarea țării noastre în zona climatică I, ceea ce presupune circulația trenurilor în condiții meteorologice de vară extremă. Vă reamintim că ați preluat această precizare, și ar fi trebuit să știți chiar și cu o minimă documentare, că Italia și Spania sunt încadrate în altă zonă climatică. În ceea ce privește Franța, temperaturile extrem de ridicate au influențat și acolo funcționarea instalațiilor de climatizare din trenuri, chiar și în cele de mare viteză.

Ce împiedică în momentul de față CFR Călători să asigure circulația trenurilor în condiții de vară extremă? Cât privește Franța, din informațiile noastre, da, au fost avarii punctuale la instalațiile de climatizare ale trenurilor, însă ele au fost remediate. Un automotor sau o garnitură nu au fost repuse în circulație pentru a efectua alte curse dacă au avut probleme cu climatizarea, așa cum s-a întâmplat la CFR Călători.

–       În data de 22 iulie a.c., automotorului Desiro aflat în compunerea trenului RE 7944, i-a fost efectuat procesul de dezinsecție conform programării. Ieri până la ora 17.00, automotorul efectuase mai multe curse fără a fi semnalate deficiențe.

Gândacii au fost prezenți în interiorul automotorului.

P.S. Nicăieri în replica primită nu se explică de ce personalul de tren nu le cere scuze călătorilor în momentul în care apar asemenea situații.

Ultimele Articole