spot_img
marți, mai 17, 2022
spot_img

EXCLUSIV. Adrian Criț: ”Poate ANPC vrea să oprească și tramvaiele din Berlin sau Viena”

Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, Horia Constantinescu, a lansat marți acuzații grave la adresa conducerii Societății de Transport București, privind starea tehnică a tramvaielor, troleibuzelor și autobuzelor. Directorul general al STB, Adrian Criț, a demontat pentru Club Feroviar toate aceste afirmații și i-a sugerat ironic lui Horia Constantinescu să extindă activitatea ANPC și peste graniță, pentru a scoate din circulație tramvaiele din Budapesta, Viena, Varșovia sau Berlin.

Să le luăm pe rând. Horia Constantinescu a declarat că personalul STB de la întreţinere este mult subdimensionat şi, în medie, o persoană trebuie să cureţe şi să igienizeze 40 de vehicule, ceea ce este inuman şi imposibil de realizat.

„Se face curățenie. Desigur, situația nu este aceea pe care ne-am dori-o cu toții. De aceea, am lansat proceduri de licitație pentru fiecare autobază și pentru fiecare depou, pentru a externaliza activitatea de curățenie. În două săptămâni vom afla rezultatele acestor licitații”, a declarat Adrian Criț pentru Club Feroviar.

Adrian Criț: ”Toate piesele de schimb sunt originale”

„De asemenea, marea majoritate a pieselor de schimb folosite pentru vehicule sunt <after market>, foarte puţine sunt originale. Ceea ce am găsit erau recondiţionate, cu o uzură mult peste ce ne imaginăm noi în raport cu siguranţa cetăţenilor. Mecanicii se plâng de lipsa pieselor şi că sunt nevoiţi să facă tot felul de operaţiuni la limita bunului simţ tehnic, pentru a putea ieşi cât mai multe maşini pe traseu. Sunt probleme cu sistemul de frânare sau cu direcţia. Nu putem vorbi nici măcar de o dotare elementară”, a mai spus preşedintele ANPC.

„Toate piesele de schimb sunt procurate în urma unor licitații organizate conform reglementărilor legale în vigoare și sunt originale. Vreau să subliniez faptul că nu se utilizează piese manufacturate. Chiar dacă vehiculele sunt vechi, siguranța circulației este asigurată”, răspunde șeful STB.

Șeful STB: „Nu știu câți ingineri are angajați ANPC”

În aceeași conferință de presă care a avut loc marți, Paul Anghel, director general în cadrul ANPC, a arătat că au fost găsite inclusiv vehicule fără inspecţia tehnică periodică, iar cei din depouri au relatat că au fost cazuri de tramvaie care nu au mai putut frâna.

„Atribuțiile ANPC pe zona tehnică, pur și simplu nu există. Nu știu câți ingineri are angajați ANPC. Ei ar trebui să se preocupe de curățenie și de alte aspecte care vin în contact direct cu călătorii. Pe de altă parte, toate stațiile ITP sunt autorizate de Registrul Auto Român, iar autorizațiile de funcționare sunt obținute de la RAR și Autotitatea Feroviară Română – AFER”, spune Adrian Criț.

Un director de la ANPC crede că durata de viață a unui tramvai este mai mică decât cea a unui Logan

„Vreau să tragem un semnal de alarmă. Există în circulaţie tramvaie Tatra din 1967, care au durată de circulaţie de 8-10 ani, noi le folosim 20-30 de ani, şasiul are 50 şi ceva de ani, şasiuri pe care le mută de pe un tramvai pe altul, cu sisteme de frânare învechite. E clar că sunt un pericol pe roţi printre cetăţeni. În plus, marea majoritate a vehiculelor STB nu au rampă de acces pentru persoanele cu dizabilităţi”, a mai spus Paul Anghel.

„Durata de viață a unui tramvai este de peste 20 de ani, nu de opt ani. Și un Logan are o durată de viață mai mare de opt ani. Tramvaiele sunt vehicule scumpe, care trebuie amortizate. Pe de altă parte, orice modernizare prelungește durata de viață a vehiculului. Cât despre inexistența pe unele tramvaie a rampelor pentru persoanele cu dizabilități, poate ANPC se gândește să-și extindă activitatea și peste graniță. Tramvaie vechi, fără rampe pentru persoanele cu dizabilități, sunt și la Budapesta, la Viena, Varșovia sau Berlin. Poate Horia Constantinescu le va scoate din circulație și pe acelea”, a declarat directorul general al STB.

Horia Constantinescu a mai spus că la STB se poate repeta tragedia de la Colectiv, în condiţiile în care există probleme la sistemele de alertă și de stingere a incendiilor.

„Nu se pune problema ca tramvaiele, troleibuzele, autobuzele să nu fie dotate cu dispozitive de stingere a incendiilor”, a replicat Adrian Criț.

Adrian Criț: ședință AGA pentru casarea a peste 200 de tramvaie

Directorul general al STB, Adrian Criț, a mai declarat pentru Club Feroviar că miercuri, 11 mai, va avea loc o ședință a Adunării Generale a Acționarilor societății în care se va decide casarea a peste 200 de tramvaie.

„Parcul nostru este de aproximativ 500 de tramvaie, din care sunt utilizate până în 300. În ședința AGA se va vota casarea celor neutilizate”, a spus Adrian Criț.

El a explicat și de ce societatea pe care o conduce nu vrea să investească foarte mult în mijloacele de transport vechi pe care le deține: „Nu trebuie investit prea mult în niște vehicule pe care peste jumătate de an le trimit la casat. Vor începe să vină tramvaiele noi, de la Astra Vagoane Călători, iar treptat cele vechi vor fi scoase din circulație. Trebuie să fim atenți la banul public, pentru că altfel poate să vină Curtea de Conturi și să ne impute cheltuieli nejustificate”.



În încheierea interviului acordat Club Feroviar, directorul general al STB a menționat faptul că intenționează să facă investiții în formarea profesională a angajaților Societății de Transport București, domeniu la care sunt deficiențe.

„Eu îmi dorec un transport sigur, cu mijloace de transport curate și moderne, care să fie punctuale, cu respect față de cetățeni”, a încheiat Adrian Criț. El a precizat că nu vrea să comenteze modul cum a fost politizat controlul ANPC.

CITEȘTE și Mizeria din tramvaiele STB, prilej de sfadă politică. Intră în ring și Marcel Ciolacu

Ultimele Articole