Adrian Ambrosa, Informatică Feroviară: Carantina, izolarea și munca la domiciliu au crescut cererea de servicii informatice

7 octombrie 2020

Directorul general al Informatică Feroviară, Adrian Ambrosa, a răspuns întrebărilor adresate de CFiR prin care am încercat să aflăm cum au trecut companiile din domeniul feroviar și al transportului urban pe șină prin pandemia Covid-19 și care au fost efectele pe piața muncii din acest domeniu. Cu o istorie de peste 50 de ani, Informatică Feroviară este astăzi instituţia cu cea mai lungă tradiţie în informatica dedicată transportului feroviar din România.

Pentru Informatică Feroviară, atragerea și retenția personalului de specialitate cu înaltă calificare în domeniul IT&C reprezintă un obiectiv principal. Se investesc resurse importante pentru perfecționarea colectivelor de specialiști din domeniul IT și business feroviar, care aduc plus-valoare companiei.

CFiR: Cum vedeți piața de muncă în domeniul transportului pe șină în contextul general – care sunt cele mai mari probleme cu care vă confruntați, dar și care ar fi punctele de atracție pentru un candidat la un loc de muncă în acest domeniu?

Adrian Ambrosa: Activitatea Informaticii Feroviare se desfășoară în domeniul IT&C, cu aplicare în business-ul feroviar. Prin urmare, piața muncii în care ne integrăm are o particularitate importantă: oferta salarială din domeniul privat IT&C este superioară celei pe care noi, ca societate comercială cu unic acționar o companie de stat, o oferim angajaților noștri. Cu toate acestea, crearea unui context de lucru atractiv, interesant din punct de vedere al parcursului de carieră, dar care ține cont și de latura umană-personală a angajaților, reprezintă principalele argumente pentru care cei care doresc să ni se alăture, decid să rămână în „familia Informaticii Feroviare”.

Adrian Ambrosa, Informatică Feroviară: Carantina, izolarea și munca la domiciliu au crescut cererea de servicii informatice

CFiR: Cum a fost afectată activitatea societății dvs de pandemia de coronavirus, atât din punctul de vedere al volumului de muncă, cât și financiar și la nivelul resurselor umane?

Adrian Ambrosa: Volumul muncii prestate de către angajații noștri a crescut, deoarece carantina, izolarea și munca la domiciliu, pe care le-am experimentat atât noi cât și clienții noștri, au crescut cererea de servicii informatice. La nivelul resurselor umane, efortul a fost considerabil, dar specialiștii noștri au făcut față cu succes provocărilor noilor condiții de lucru.

CFiR: Ce măsuri ați luat pentru a contracara efectele măsurilor impuse în contextul pandemiei?

Adrian Ambrosa: Pe lângă măsurile prevăzute de legislație, pe care Informatică Feroviară le-a respectat și aplicat încă de la început, la nivelul organizării muncii, o parte din activitate s-a desfășurat în regim de „muncă la domiciliu”.

CFiR: Ați primit ajutor din partea decidenților politici? Dacă da, sub ce formă?

Adrian Ambrosa: Nu avem cunoștință de vreo intervenție a decidenților politici în activitatea Informaticii Feroviare.

CFiR: În cât timp estimați că își va reveni la normal piața pe care vă desfășurați activitatea?

Adrian Ambrosa: Este imposibil de făcut această estimare, atâta timp cât nici la nivel național nu există încă o prognoză privind acest aspect.

CFiR: În cât timp estimați că va reveni la normal activitatea societății dvs?

Adrian Ambrosa: Considerăm că Informatică Feroviară și-a desfășurat activitatea cu același profesionalism și înaltă competență ca întotdeauna, iar condițiile recente referitoare la pandemie nu au afectat calitatea serviciilor prestate către clienții noștri.

CFiR: Ce lucruri credeți că nu vor mai fi la fel că înainte de pandemie, din punct de vedere al modelului de business?

Adrian Ambrosă: Cel mai probabil, informatizarea tuturor companiilor, la nivel național, se va accentua, investițiile în acest domeniu vor crește, iar plus-valoarea oferită de Informatică Feroviară clienților noștri va fi recunoscută într-o și mai mare măsură.


Cu o istorie de peste 50 de ani, Informatică Feroviară este astăzi instituţia cu cea mai lungă tradiţie în informatica dedicată transportului feroviar din România.

Povestea informaticii la calea ferată din România a început prin înfiinţarea „Centrului de Calcul Mecanizat și Electronic” al Ministerului Căilor Ferate, la 18 iulie 1967.

De-a lungul timpului, numele instituției s-a schimbat, devenind „Centrul de Calcul Electronic” al Ministerului Transportului şi Telecomunicaţiilor (01.04.1971), apoi „Centrul de Informatică şi de Calcul Electronic” al SNCFR (21.08.1991), pentru ca în 1998, după reorganizarea SNCFR, să devină „Centrul de Informatică” al C.F.R.

S.C. „Informatică Feroviară” S.A. funcționează ca societate comercială pe acțiuni, filială a CNCF „CFR”- S.A. de la 1 noiembrie 2002. Societatea a fost înființată prin externalizarea serviciilor IT interne ale CFR, cuprinse în Centrul de Informatică, care funcționa ca subunitate exterioară și Oficiile de Calcul care aparțineau de structurile regionale.

S.C. „Informatică Feroviară” S.A. continuă experiența de peste 50 de ani de realizare de sisteme informatice pentru sistemul de transport feroviar din România, acționând ca un catalizator al transformării acestuia în cadrul proceselor de restructurare derulate de-a lungul timpului în acest sector.

În prezent, serviciile IT prestate de S.C. „Informatică Feroviară” S.A.  se adresează întregului sistem feroviar. Competențele tehnice de specialitate IT, dar și feroviare, au permis construirea și implementarea strategiilor IT de dezvoltare pe termen mediu și lung, cu beneficii semnificative și durabile, rezultate din administrarea unitară și centralizată a infrastructurii informatice din sectorul transporturilor feroviare.