Adina Vălean: Transportul feroviar, în centrul noului „Green Deal” al UE

7 februarie 2020

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, declară, într-un interviu acordat DW, că sectorul feroviar joacă un rol important în contextul noului „Green Deal” al UE și se așteaptă la un “buget bun” european pentru sectorul Transporturilor. Comisarul vorbește și de întârzierile României la implementarea proiectelor feroviare, într-un interviu acordat Reporter Global.

Adina Vălean este comisar european comisar european pentru Transporturi Adina Vălean în Parlamentul European

În 2017, emisiile din sectorul transporturilor depășeau, în Uniunea Europeană, cu 28 la sută nivelul din 1990. Noul “Green Deal”, pe care îl discută Comisia Europeană în prezent, are obiectivul de a schimba acest trend.

“Prin Green Deal, ne-am angajat ca sectorul transporturilor din Europa să contribuie la eforturile noastre privind combaterea schimbărilor climatice. Toate mijloacele de transport sunt vizate, dar cred că trenurilor le revine un rol cheie, din moment ce ele reprezintă un mod cu adevărat sustenabil de a transporta persoane și mărfuri”, a declarat Adina-Ioana Vălean, comisar european pentru Transporturi, în dialog cu DW.

Cel mai ridicat nivel de emisii din sectorul european al transporturilor provine din transportul rutier (73%), urmat de aviație (13%) și transportul maritim (11%). Datorită nivelului ridicat de electrificare, transportul feroviar e mult mai ecologic – doar 1,6 %.

Vălean: Sunt diferențe substanțiale între statele membre

Vălean a afirmat că se așteaptă “la un buget bun pentru Transport”. Comisarul european subliniază că există diferențe semnificative între statele membre ale UE în ceea ce privește infrastructura feroviară, adăugând că regiunile mai puțin dezvoltate ar trebui sprijinite prin fonduri europene și instrumentele existente, cum ar fi fondurile de coeziune și Connecting Europe Facility.

“Trebuie să înțelegem care sunt dificultățile din rețea și de ce investiții va fi nevoie. Așadar, nu e încă momentul pentru target-uri. Întâi ne trebuie o evaluare clară”, a declarat comisarul european pentru Transporturi, adăugând că al patrulea pachet legislativ al UE vizând transportul feroviar e implementat la ora actuală. Acesta liberalizează piața și încurajează competiția în domeniul transportului de persoane. Pentru a transporta mai multe mărfuri cu trenul trebuie îmbunătățită rețeaua transfrontalieră de căi ferate, a subliniat Adina Vălean. Sprijinul pentru transportul feroviar european vine atât din partea ecologiștilor, cât și din partea industriei. Ceea ce înseamnă că perspectivele sunt bune, în general.

Intr-un interviu acordat publicației autohtone Reporter Global, Vălean a creionat alte aspecte ale transportului pe calea ferată:

  • Transport mărfuri și intermodalitate.  „Pentru mărfuri, ar fi foarte interesat și ne propunem să dezvoltăm la mult intermodalitatea între drum și cale ferată sau căi navigabile. Pentru transportul de mărfuri, numai pe așa-numita ultimă milă, să fie pusă marfa pe camion pentru distribuție, iar în rest, odată ce intră în sistemul de transport pe distanțe mari, să poată fi pusă pe tren sau pe barjă, pe căile navigabile. Acestea sunt două mijloace de transport puțin poluante. Dezvoltarea unei astfel de intermodalități ar contribui la sustenabilitatea transportului. Trenul în sine e mai puțin poluant”.
  • Calea ferată e scumpă. „În ceea ce privește calea ferată, infrastructura este foarte costisitoare și în unele țări există un grad de acceptare destul de mic în dezvoltarea infrastructurii de cale ferată. Sigur că viitorul ar fi trenuri de mare viteză, care să poată suplini, de exemplu, zborurile cu avionul. În unele părți ale Europei se întâmplă deja. Dau exemplu calea ferată de mare viteză dintre Madrid și Barcelona. Aceasta aproape a înlocuit transportul cu avionul între Madrid și Barcelona. Acolo unde există soluții de conectare rapidă cu trenul, oamenii preferă acest mijloc de transport. Noi dorim să îl încurajăm pentru că este foarte puțin poluant și emitent de CO2.  
  • Rămânerile în urmă ale României. „Despre marile proiecte de infrastructură, așa-numita rețea TEN-T, România a primit? și acum majoritatea banilor sunt pentru reabilitarea infrastructurii de cale ferată. Din păcate și aici fiind întârzieri, proiectele nu se pot termina. Am reușit să le reportăm, iar banii care nu s-au folosit să îi dăm pe alte proiecte suficient de mature, care să poată fi încheiate în următorii trei ani și în felul acesta să folosim banii din actuala schemă. Vă spun asta pentru că infrastructura de cale ferată are prioritate în investiții, dar e scumpă, laborios de lucrat la ea, dar ăsta este viitorul. În afară de infrastructura propriu-zisă, să știți că există multe finanțări și este necesar să ce?. De altfel, cred că România se află deja în procedură de infrigement pentru sistemul de semnalizare pe calea ferată, care este armonizat la sistem european și modernizat și trebuie și România să îl implementeze. Aici există și finanțare europeană, dar există și o mare rămânere în urmă. Trebuie să ne mișcăm și noi mai bine”.