Adif și Adif AV avansează cea de-a doua etapă a liberalizării pieței de transport feroviar de călători, în cadrul căreia operatorii existenți și cei potențiali pot răspunde la un sondaj de consultare online până la 29 septembrie 2023, termen prelungit cu două săptămâni.
Consultarea îl va ajuta pe administratorul spaniol al infrastructurii feroviare să proiecteze continuarea deschiderii pieței către concurență. Răspunsurile vor fi tratate ca fiind confidențiale dacă operatorul dorește acest lucru, precizează Adif.
Adif caută detalii și informații despre potențialele rute, frecvențe, opriri
Chestionarul a fost lansat în luna iulie și se adresează potențialilor candidați interesați să opereze în sistemul de transport feroviar din Spania. Sondajul caută detalii și informații despre potențialele rute, frecvențe, opriri, de care sunt interesați respondenții, precum și estimarea gradului de ocupare a serviciilor și a timpului de întoarcere la terminale. De asemenea, se întreabă în mod special despre interesul pentru variantele de ocolire a Madridului, precum și despre utilizarea tunelului cu ecartament standard care leagă Atocha și Chamartín, care este utilizat de serviciile de mare viteză începând cu iulie 2022.
În ceea ce privește componenta de material rulant a chestionarului, operatorii sunt invitați să împărtășească informații cu privire la caracteristicile și tipul de trenuri pe care le-ar folosi, garnituri unice de trenuri multiple, precum și capacitatea (numărul de locuri).
Sondajul include, de asemenea, întrebări privind modelul de acord-cadru dorit, perioada necesară, luând în considerare investiția inițială, cooperarea între companii și utilizarea sistemului de partajare a codurilor, ca în sectorul aerian. Operatorilor li se cere să detalieze criteriile de prioritate atunci când nu este posibilă coordonarea diferitelor solicitări, pe lângă utilizarea maximă a infrastructurii, care include posibilitatea de a extinde destinațiile actuale sau de a le prelungi.
Liberalizarea pieței de transport feroviar de călători începută cu serviciile de mare viteză
De asemenea, operatorilor li se cere să furnizeze informații privind operațiunile de întreținere, inclusiv posibilitatea de a-și construi propriile ateliere, dacă nu au acorduri cu producătorii de material rulant, cu alte companii. Nevoile comerciale în stații, inclusiv partajarea serviciilor cu alți operatori sau asigurarea lor este un alt aspect cerut de Adif. În stații, Adif cere detalii privind serviciile comerciale dorite, inclusiv spații pentru vânzarea de bilete și servicii de informare, spații pentru personalul erviciilor de la bord etc.
Procesul de liberalizare a pieței de transport feroviar de călători din Spania a început cu serviciile de mare viteză, Iryo fiind primul operator feroviar privat care a început serviciile comerciale. Operatorul național Renfe concurează, de asemenea, cu Ouigo, o filială a SNCF.