Adevăruri pe jumătate la CFR Călători. Antreprenorul nu i-ar fi solicitat să facă testele pe noua linie spre Otopeni

14 septembrie 2020

Cel puțin asta spune conducerea CFR Călători care adaugă că a trimis solicitare la CFR SA pentru trasă. Din cauza datoriilor semnificative față de CFR SA, ar fi perfect legal un refuz din partea gestionarului infrastructurii, în conformitate cu practicile în domeniu. Oricum constructorul liniei infirmă. 

doru.cireașă@clubferoviar.ro

CFR Călători a remis luni la prânz următorul comunicat: „Referitor la afirmația apărută în spațiul public potrivit căreia CFR Călători nu a răspuns solicitării pentru a efectua testele pentru noua linie feroviară spre Aeroportul Henri Conadă, precizăm că aceasta este falsă. Facem precizarea că CFR Călători nu a primit o astfel de solicitare. Menționăm, de asemenea, că CFR Călători a solicitat în urmă cu câteva săptămâni trase de la compania națională de infrastructură feroviară și planul de mers pentru a realiza transportul între Gara de Nord București și Aeroportul Henri Conadă din Otopeni. Mai mult, compania a avut întâlniri cu reprezentanții firmei care realizează construcția pentru a pune la punct detaliile privind amenajarea spațiilor ce urmează să fie ocupate de personalul CFR Călători în stația de cale ferată din Aeroportul Henri Coandă. Având în vedere că informația total nereală a fost preluată în spațiul media, vă rugăm respectuos să preluați și poziția CFR Călători. Apreciem că neverificarea informațiilor preluate de pe alte site-uri conduce la o dezinformare a opiniei publice și la o prejudiciere voită a imaginii și implicit a activității CFR Călători.

Care sunt practicile în domeniu

Reprezentantul constructorului susține că a încercat să închirieze tren de la CFR Călători, dar că procedura era greoaie. Pe de altă parte, între CFR SA și CFR Călători domnește o stare de iritare din cauza faptului că operatorul de transport nu a achitat față de gestionar datorii din TUI, ce depășesc 200 de milioane de lei. Neplata acestora pune în dificultate compania CFR SA. Potrivit practicilor, CFR SA poate refuza oricărui operator modificarea livretelor de călătorie dacă acesta nu și-a plătit la timp datoriile (vezi foto). Mai mult, în situația în care obligațiile se plătesc rapid, operatorul de transport poate obține o reducere la plata TUI. Informațiile apar în planul de concordat al CFR Marfă despre care Club Feroviar a scris la finele săptămânii trecute.

Duminică dimineață, la ora 10,30, a ajuns primul tren de test la Aeroportul Otopeni și a făcut mai multe curse, pentru a ”încerca” noua legătură feroviară. Club Feroviar vă prezintă în premieră imagini cu primul automotor diesel care a circulat între fosta haltă Odăile și stația Aeroport Henri Coandă.

Automotorul nu aparține operatorului feroviar de stat CFR Călători, ci firmei private Transferoviar Călători din Cluj-Napoca. ”Au răspuns mai prompt la solicitarea noastră decât cei de la CFR Călători”, a declarat pentru Club Feroviar inginerul Liviu Trenchea, șeful șantierului de la Otopeni al Arcada Company, firma gălățeană care construiește noua legătură feroviară.

Mai mult, constructorul spune că a trimis solicitarea, dar că CFR Căîlători nu i-a răspuns sau că i-a răspuns foarte greu.

”Au răspuns (operatorul privat ale cărui au făcut testele – n.red.) mai prompt la solicitarea noastră decât cei de la CFR Călători”, a declarat duminică pentru Club Feroviar inginerul Liviu Trenchea, șeful șantierului de la Otopeni al Arcada Company, firma gălățeană care construiește noua legătură feroviară. Mai pe românește, oficialii CFR Călători au spus că solicitarea a fost prea din scurt și că au nevoie de mai multe zile, pentru aprobări. Mai multe detalii aici.

Va circula cu călători începând cu noul Mers al Trenurilor

Condiții normale de trafic vor putea fi asigurate spre sfârșitul anului. ”Sunt toate condițiile ca începând cu noul Mers al Trenurilor (la jumătatea lunii decembrie – n.red.), poate chiar mai devreme, să fie introduse în circulație garniturile pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă”, spunea Liviu Trenchea.

Noua cale ferată spre Aeroportul Henri Coandă pornește din zona de racordare (fosta Haltă Odăile) pe aproximativ 600 m, traseul continuă cu o zonă de consolidare, în lungime de 900 metri și un viaduct de 1,52 km, care supratraversează DN1, până la noua stație de călători, de la Terminalul Sosiri. Pe întregul traseu a fost montată linia de cale ferată, constructorul executând în prezent ultimele lucrări de buraj și profilare mecanică.