spot_img
duminică, februarie 5, 2023
spot_img

Aderarea României la Schengen = ”bilet de voie” pentru CFR Călători să întârzie la Budapesta

Chiar dacă va fi votată joi, ceea ce pare puțin probabil, aderarea României la Schengen nu va aduce beneficii imediate celor care călătoresc cu trenul spre Budapesta sau Viena. Va da însă un ”as în mânecă” operatorului feroviar de stat CFR Călători, al cărui tren IRN Dacia va putea să întârzie mai mult decât de obicei la sosirea în Budapesta, fără teama că ungurii nu vor mai remorca vagoanele românești până la Viena.

Să vedem întâi contextul politic și apoi vom trece la implicațiile feroviare.

Când tocmai răsuflam ușurați, căci scăpasem de opoziția Olandei și Suediei, ne-am trezit cu un nu hotărât din partea Austriei. Țară ale cărei firme au primit cadouri nesperate din partea României, în domenii ca petrol și gaze, bancar sau exploatarea lemnului. Dar asta e o altă poveste.

Aderarea României la Schengen, respinsă de Austria

„În acest moment, există un «NU» la extinderea Schengen pentru a include România și Bulgaria”, a transmis Ministerul de Interne de la Viena într-o informare trimisă presei cu rolul de a contrazice informațiile din presă conform cărora Austria ar putea ceda poziția sa până la reuniunea Consiliului Justiție și Afaceri Interne (JAI) de joi, 8 decembrie.

„Ministrul de Interne a precizat clar. Nu există o aprobare din partea Austriei pentru extinderea cu Bulgaria și România. Este nevoie de mai mult timp. Avem 75.000 de imigranți ilegali neînregistrați în Austria. Asta înseamnă că au sărit granița externă a Uniunii Europene și au ajuns într-o țară internă, așa cum e Austria. Trebuie întâi să răspundem la aceste întrebări de securitate”, a întărit cancelarul Karl Nehammer, cu ocazia prezenței la Tirana la reuniunea Uniunea Europeană – Balcanii de Vest.

aderarea României la Schengen linia ferată Constanţa-Gdansk infrastructură fără autorizaţie de construcție finanțare pentru infrastructură dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică planul de relansare economică prelungirea stării de alertă investiții în calea feratăLa acest summit participă și președintele Klaus Iohannis, care s-a arătat în continuare optimist și a subliniat că aderarea la Schengen este încă subiect de negocieri și că țara noastră este dispusă să convingă cu argumente că merită să adere la spațiul de liberă circulație. „Încă se discută, se negociază. Joi, această chestiune se va afla pe masa Consiliului în format JAI al miniștrilor de Interne și de Justiție. Acolo sigur că se va discuta in extenso această chestiune. Până atunci, este nevoie încă de negocieri, încă se discută pe textul acelei decizii. Noi suntem angajați să stăm până în ultimul moment și să ducem decizia acolo unde o dorim noi”, a spus șeful statului.

Acum să vedem ce implicații feroviare ar avea o eventuală (improbabilă până în momentul publicării acestui articol) aderare a României la spațiul Schengen. Club Feroviar a mai făcut o prezentare la modul general a acestor implicații, însă acum vom intra mai în detaliu, cu accent pe frontiera de vest și trenurile de călători.

CITEȘTE și ANALIZĂ Ce ar însemna intrarea României în Schengen pentru transportul feroviar

Evident, afectate de faptul că România nu este membră a spațiului de liberă circulație europeană sunt trenurile care au ca destinație finală gări din Ungaria sau Austria. Adică exact țara care se opune acceptării României în Schengen și cu care România afre mai multe legături feroviare, principala fiind cea realizată cu trenul IRN Dacia (346/347 pe ramura nordică și 349/348 pe ramura sudică).

67 de minute la Curtici-Lokoszhaza și 55 de minute la Episcopia Bihor-Biharkeresztes

aderarea României la Schengen modificări în circulaţia trenurilor internaţionale staționarea marfarelor la frontieră cu trenul din Italia
Gara Curtici

În mod normal, acest tren trece frontiera pe la Curtici-Lokoszhaza în toiul nopții, iar aici se face controlul documentelor (pașaport sau carte de identitate) la graniță. Conform Mersului Trenurilor în vigoare, garnitura ajunge la Curtici la ora 1,33 și pleacă mai departe la 2,10, deci o staționare de 27 de minute. Urmează altă staționare de 40 de minute la Lokoszhaza, pe partea maghiară, de la 1,20 la 2,00 (Ungaria e pe Ora Europei Centrale). În total 67 de minute, în condițiile în care de ani buni nu se mai schimbă tracțiunea – ori e locomotivă de la CFR Călători, ori de la MAV.

De ceva vreme, din cauza lucrărilor la infrastructură pe care le face partea maghiară, trenul IRN Dacia nu mai iese din țară pe la Curtici, ci pe la Episcopia Bihor. Aici ajunge la ora 1,39 și pleacă mai departe la 2,01, după o staționare de 22 de minute. De cealaltă parte a frontierei, la Biharkeresztes, garnitura ajunge la ora 1,17 și pleacă la 1,50, deci o altă staționare de 33 de minute. În total 55 de minute.

Aderarea României la Schengen nu ar aduce pe moment niciun avantaj pentru călători

Ce ar aduce însă nou aderarea României la Schengen, dacă, printr-o minune, ea chiar se va produce în urma votului de joi? Pentru călătorul de rând, pus și simplu nimic.

Mersul trenurilor de călători în Europa pentru 2023 este finalizat de mult și el este bătut în cuie până în luna decembrie a anului viitor. Orele de plecare și de sosire vor rămâne acdeleași la frontiera de vest a țării noastre.

IRN Dacia întârzie frecvent la Budapesta și pasagerii trebuie să ia alt tren spre Viena

trenul IRN 346 București-VienaPentru CFR Călători însă această acceptare în spațiul de liberă circulație va constitui un adevărat ”bilet de voie” pentru a putea întârzia la Budapesta.

Club Feroviar a relatat cum călătorii din trenul IRN 346 București-Viena, care a plecat duminică, 18 septembrie, după amiază, din capitala României, au fost dați jos la Budapesta a doua zi de către feroviarii maghiari. Aceștia au refuzat să mai remorcheze vagoanele românești până la Viena, din cauza faptului că ele au ajuns în capitala Ungariei cu mai mult de o oră întârziere. Pe cale de consecință, garnitura la care ar fi trebuit atașate vagoanele românești, de clasa a 2-a, de dormit și cușetă, a plecat fără acestea.

Și nu a fost deloc un caz singular, o aliniere nefericită a astrelor din ziua (mai exact noaptea) respectivă. Asemenea situații sunt întâlnite, din păcate, destul de frecvent la garnitura cu pricina, ale cărei vagoane rămân la Budapesta iar pasagerii sunt nevoiți să-și continue călătoria cu un tren RegioJet de la OBB. Noroc că nu sunt nevoiți să mai scoată alți bani din buzunar, însă disconfortul transbordării dintr-un tren în altul, de la vagon de dormit sau cușetă la vagon clasă, rămâne. Mai ales la primele ore ale dimineții, când e somnul mai dulce.

Cec în alb pentru CFR Călători

aderarea României la SchengenOr, dacă se elimină controalele la frontieră, operatorul feroviar de stat din România va avea la dispoziție un ”buffer” de aproximativ o oră suplimentară, timp în care poate întârzia fără teama că garnitura nu va mai fi remorcată până la Wien Hauptbahnhof.

Cât privește celelalte trenuri internaționale românești, care au ca destinație finală Budapesta, și ele vor beneficia de același răgaz. Mai pe românește, vor putea ajunge la timp chiar dacă vor avea întârziere.

Din următorul Mers al Trenurilor, 2023-2024, situația se va schimba însă, căci nu vor mai fi prevăzute staționări atât de mafri la frontiera de vest. Oare până atunci România (nu este de vină doar CFR Călători, ci și restricțiile impuse de CNCF CFR SA) va rejuși să reducă întârzierile la sosirea la graniță? Rămâne de văzut.

Ultimele Articole