DOCUMENTE Vorbe grele, faza pe epistole online. Acuze reciproce Szentes-Costescu

26 mai 2020

O serie de acuze reciproce Szentes-Costescu a avut loc zilele trecute în mediul online pe tema reluării traficului feroviar de călători din România. Iosif Szentes îi reproșează actualului director general al CFR Călători, Dan Costescu, că provoacă pierderi imense în sistemul feroviar prin menținerea măsurii de anulare a unor trenuri. Costescu îi răspunde lui Szentes pe un ton tăios și îi aduce aminte că în ultimii doi ani de mandat ai acestuia ”situația financiară a CFR Călători s-a degradat major”.

Adrian Bărbulescu

acuze reciproce Szentes-Costescu consilier la Ministerul Transporturilor control la CFR Călători plângere penală lui Iosif Szentes

Totul a pornit de la o scrisoare trimisă pe e-mail ministrului Transporturilor, Lucian Bode, de fostul director general al CFR Călători, Iosif Szentes.

Iosif Szentes se declară ”trup și suflet” alături de sistemul feroviar

”Văzând problemele cu care se confruntă întregul sistem feroviar, fiind trup și suflet pentru promovarea celui mai avantajos sistem de transport reprezentat de calea ferată și al cărui sistem se dezvoltă în continuare cu fonduri din ce în ce mai mari în majoritatea țărilor UE și primind semnale care induc dorința unor persoane sau grupuri de a profita de această criză de pandemie prelungită pentru a grăbi falimentarea companiei CFR Călători SA, am pregătit un studiu care compară pierderile CFR Călători, CFR SA și Electrificare CFR SA în situația actuală și în ipoteza circulației tuturor trenurilor, din perspectiva efortului financiar al autorităților și companiilor”, scrie Iosif Szentes în preambulul epistolei sale către Lucian Bode.

Acuze reciproce Szentes-Costescu. ”Anularea de trenuri are consecințe dezastruoase”

acuze reciproce Szentes-CostescuEl se declară convins că ministrul va ține cont de concluziile studiului realizat de el și că va repune în circulație toate trenurile anulate: ”Din concluziile studiului rezultă că anularea de trenuri în continuare are consecințe economice dezastruoase asupra întregului sistem feroviar, cheltuielile sunt chiar mai mari, să nu mai vorbim de efectele sociale care sunt coroborate cu restricționarea deplasărilor (singura măsură viabilă în momentul de față) și cu pierderea veniturilor salariaților din mai multe companii ale statului”.

În continuare, fostul șef al CFR Călători susține că relansarea economiei va fi mult mai dificilă în condițiile de față decât dacă s-ar asigura mobilitatea populației pe calea ferată. ”Vă stau la dispoziție cu calculele din spatele studiului, dar și cu experiența mea de peste 30 de ani. Cu stimă și respect, Szentes Iosif, Cluj-Napoca” – așa se încheie misiva fostului director.

Dan Costescu îi spune lui Iosif Szentes că e în conflict de interese

datoria CFR Călători sunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători la rectificarea bugetară restrângere de activitate la CFR Călători Covid 19Replica actualului șef al CFR Călători nu a întârziat să apară. Dan Costescu îi răspunde lui Iosif Szentes chiar dacă, spune el, acesta din urmă este în conflict de interese, fiind angajat la CFR SA, care vrea să încaseze TUI de la operatorul feroviar de stat.

”Considerăm de neacceptat concluzia care reiese din petiție, că o companie nu ar trebui să se concentreze pe adaptarea la o cerere reală de transport, ci ar trebui să impună circulația de trenuri, chiar neeconomice fiind, doar cu scopul de echilibrare a bugetelor unor companii furnizoare de servicii feroviare, prin comanda și ulterior plata unor prestații care nu sunt necesare, în condițiile în care ar induce și consumuri inutile de energie și motorină, care s-ar materializa în pierderi certe pentru CFR Călători și pentru bugetul de stat”, scrie Dan Costescu.

Acuze reciproce Szentes-Costescu. În mandatul lui Szentes nu s-au făcut investiții, spune Costescu

În continuare, tonul epistolei se înăsprește, iar Dan Costescu trece de la ironii la acuze directe la adresa predecesorului său, căruia îi spune că vechimea în muncă nu este sinonimă cu capacitatea managerială. Mai mult, actualul director general al CFR Călători ține să-i spună verde-n față lui Iosif Szentes că nu a făcut mare lucru atunci când a ocupat această funcție: ”Precizăm faptul că în ultimii 2 ani de mandat ai petentului, situația financiară a CFR Călători s-a degradat major, fără ca în mediul feroviar să existe vreo cauză sau vreun motiv evident”.

Angajările nejustificate din 2017, alt motiv de reproș

acuze reciproce Szentes-CostescuDan Costescu spune că acești ultimi doi ani ai mandatului lui Iosif Szentes (2017 și 2018) au fost caracterizați printr-o lipsă a investițiilor, deși erau disponibile resurse financiare, ”fapt ce a condus parcul de material rulant la colapsul din care și astăzi se fac eforturi de revenire”.

Directorul actual al CFR Călători continuă seria reproșurilor la adresa lui Szentes, pe care-l acuză că a făcut angajări nejustificate în centralul societății, fapt care a dus la înregistrarea, în 2017, a unei pierderi de peste 90 milioane de lei, dar și că productivitatea muncii a scăzut.

Rămâne de văzut dacă aceste acuze reciproce Szentes-Costescu vor avea și o finalitate, sau vor rămâne doar bălăcăreli în mediul online.