joi, iunie 27, 2024
spot_img

Acuze DIICOT: CFR Marfă a vândut în pierdere 2.450 de vagoane

DIICOT Timișoara a trimis în judecată 35 de inclulpați, acuzați că ar fi participat la o schemă de vânzare în pierdere către REMAT Călărași de către CFR Marfă a 2.450 de vagoane, cu o pagubă calculată de procurori la peste 7,5 milioane euro. CFR Marfă a vândut în pierdere 2.450 de vagoane.

Inculpaţii, cetățeni români și libanezi, sun acuzați de săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare în formă continuată cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani în formă continuată, potrivit G4Media.ro.

În grupul de acuzați se află o parte din conducerea decizională/administrativă/executivă și tehnică centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, respectiv fostul director general Mihuț Crăciun (între timp decedat), directorul de operațiuni dezvoltare, directorul economic-financiar, directorul de vânzări, șefi de serviciu, ingineri și contabil.

Ancheta în acest dosar a început în mai 2017 la DIICOT Timiș. Fostul director al CFR Marfă Mihuț Crăciun, fost consilier al premierului Dacian Cioloș, a decedat în martie 2021.

Tribunalul Timiș a stabilit de două ori date de finalizare a acestei anchete, la 1 noiembrie 2019 și 28 martie 2020, la cererea inculpaților.

CFR Marfă a vândut în pierdere 2.450 de vagoane

În mai 2017, DIICOT Timiș a reținut 19 persoane, printre care fosta conducere a companiei de stat CFR Marfă – reprezentată de directorul general Mihuț Constantin Crăciun, directorul Operațiuni Dezvoltare, Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vânzări – Trafic, Pavel Bărculeţ Pavel, directorul Economic – Financiar, Eugen Tudor, directorul de Trafic, Constantin-Nicolae Alupoaie-Drăgoescu, directorul de Vagoane, Florin-Claudiu Enache, și şeful Serviciului Exploatare Vagoane, George Niculescu -, dar și conducerea Remat Călărași, reprezentată de directorul general, Ion Găbreanu.

Cu toții au fost acuzați de grup infracţional organizat, delapidare cu consecințe deosebit de grave, șantaj, fals intelectual și uz de fals.

DIICOT acuza conducerea CFR Marfă că ar fi vândut pe Bursa Română de Mărfuri, la un preț subevaluat, 2.450 de vagoane date la casat, ”facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate”.

Directorii ar fi vândut vagoanele conținând fier greu și oțel la preț de fier vechi. Cele 2.450 de vagoane casate conțineau peste 35.000 de tone de oțel și peste 16.500 de tone de fier vechi greu, ”cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi”. Prejudiciul se ridică la peste șase milioane de euro.

Unul dintre cei trimiși în judecată este Daniel Ciobanu, director Operaţiuni Dezvoltare în 2016. Potrivit digi24.ro, el a devenit director al Departamentului Vânzări – Trafic, fiind absolvent al Facultăţii de Transporturi. El a a început ca inginer la staţia CF Ploieşti Triaj, a fost apoi şef al staţiei Gura Beliei, în 1997 devenind şef al staţiei CFR Câmpina, iar până în 2001 a mai lucrat la staţiile Brazi şi Ploieşti Est, iar din 2001, timp de 10 ani, a ocupat diverse funcţii la Rompetrol Logistics sau la Rompetrol Rafinare. Din 2012 până la numirea în conducerea CFR Marfă a lucrat ca director comercial la Vest Trans Rail, din Ploie;ti.

Ulterior ieșirii sale din arest, acesta s-a întors la Vest Trans Rail.

Trimiterea în judecată nu semnifică obligatoriu vinovăția acestora. Totul va depinde de soliditatea dosarului DIICOT și de decizia magistraților. Procurorii ar trebui să demonstreze că vânzarea a fost efectuată deliberat la preț mic pentru a favoriza o anumită firmă (contrar, acuza putând fi doar pierdere ca urmare a neglijenței), că se putea face vânzarea la prețul pretins de procurori și că în evaluare se puteau estima diferit oțelurile de calitate de cele ordinare). Un element agravant ar fi utilizarea vagoanelor la destinația lor inițială în condițiile în care ele au fost vândute ca bunuri inutilizabile de către CFR Marfă.

Există anumite similitudini între acest dosar și cel care a fost instrumentat la Iași împotriva lui Gruia Stoica, patronul GFR.

În urmă cu opt ani, Gruia Stoica a fost trimis în judecată de către DIICOT Iași de abia după ce Daniel Horodniceanu, fost șef DIICOT Iași a fost avansat la conducerea structurii naționale, după cel tot el instrumentase dosarul la Iași. Cât a fost procuror șef la Iași dosarul nu a fost trimis în judecată căci îi lipsea prejudiciul. În cazul dosarului CFR Marfă acesta a zăcut iarăși pe la DIICOT Timișoara fără a fi înaintat ani de zile judecătorilor  până când cel care conducea direcția județeană DIICOT, respectiv Alex Florin Florența, a fost avansat procuror general.

 

Rechizitoriul DIICOT

„În cauză s-a reținut că, în cursul anului 2014, a fost constituit un grup infracțional organizat în scopul săvârșirii infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă și tehnică  centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă. Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând însușirea de către o societate comercială a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea a fost realizată prin inițierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitație pe Bursa de Mărfuri București  a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria <deșeu fier vechi greu> și <deșeu fier vechi special> (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor). Având atribuții de administrare și gestiune, în perioada 2014 – 2017, la diferite intervale de timp, în baza aceleiași rezoluții infracționale, prin încheierea și semnarea contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016 și cu prilejul executării acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă centrală a societății de transport, cu susținerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au însușit, în folosul societății din Călărași, 2.450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, ascunzând  starea reală și elementele din fier greu și oțel, cu consecința producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro). În cuprinsul actului de sesizare s-a reținut faptul că reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași –  operator semnificativ, cu o vastă experiență pe piața deșeurilor feroase din Romania – au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajații structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracțional organizat și au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, dobândind 2.450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, contribuind în această modalitate la cauzarea unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro). Ulterior încheierii contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, în vederea ascunderii adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor, în documentele privind operațiunile comerciale au fost atestate fapte și împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași. În manoperele frauduloase au fost implicați factori de decizie de la nivelul central și teritorial a societății de transport, precum și reprezentanții societății beneficiare, după cum urmează:

1. Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operațiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic și directorul economic – financiar, care prin intermediul unor operațiuni bursiere și comerciale, au prejudiciat patrimoniul societății, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societății, subevaluarea acestora și obținerea unui preț mai mic de vânzare decât valoarea reală.

2. Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de către funcționari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcționau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor și regulamentelor interne,  au întocmit documentația tehnică de specialitate, atestând fapte și împrejurări nereale privind componența activelor societății care au făcut obiectul operațiunilor bursiere și comerciale. De asemenea, aceștia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispozițiile privind fraudarea patrimoniului societății.

3. Al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operațiunile bursiere și comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societății.

4. Al patrulea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții societății comerciale din Călărași, beneficiară a contractului încheiat în 2016. Reprezentanții societății comerciale din Călărași au cunoscut activitățile de subevaluare și ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanții unității de transport feroviar de marfă și au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăți.  Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de aproximativ 35.000 tone de oțel și 16.600 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fiind fier vechi. Prejudiciul cauzat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracțională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro. Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. s-a constituit parte civilă în dosarul penal. În cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din București și județele Călărași, Dâmbovița, Prahova, Constanța, Gorj, Hunedoara, Iași, Ilfov și Galați. Prin rechizitoriu s-a solicitat menținerea măsurilor asiguratorii și obligarea inculpaților la plata cheltuielile judiciare avansate de stat în cuantum de 136,831.45 lei. Dosarul a fost înaintat spre competentă soluționare Tribunalului Timiș. Precizăm că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță, spre judecare, situație care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.”

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole