Liderii sindicali din domeniul feroviar avertizează că în perioada următoare sunt posibile acțiuni de protest la CFR Călători și CFR SA, din cauza faptului că angajații sunt menținuți în program redus de lucru, cu diminuarea corespunzătoare a salariilor. Chiar dacă greva la calea ferată nu mai este interzisă, după ieșirea din starea de urgență, ea nu poate fi însă organizată legal, pentru că a fost prelungită valabilitatea contractelor colective de muncă. Ne putem aștepta însă la proteste spontane.
Adrian Bărbulescu
La finele lunii martie, toți angajații CFR Călători, CFR Marfă și o parte din cei ai CNCF CFR SA au trecut la săptămână redusă de lucru, de la cinci la patru zile, cu diminuarea corespunzătoare a salariilor.
Ulterior, după ce a expirat starea de urgență, lucrătorilor li s-a adus la cunoștință că măsura va fi prelungită încă o lună de zile. Între timp însă, activitatea a început să revină la normal, dar veniturile agajaților au rămas tot la 80% față de perioada de dinainte de pandemie. Un motiv pentru ca nemulțumirile să se acumuleze la nivelul salariaților, nemulțumiri care acum sunt pe cale să răbufnească.
Se așteaptă acțiuni de protest la CFR Călători
”Oamenii nu mai pot aștepta mult – au familii, au copii. Le vor face o surpriză directorilor și guvernanților. Sunt posibile mișcări de protest în următoarea perioadă, pentru că salariatul merge la muncă să muncească și să ducă salariul acasă. Oamenii au fost înțelegători până acum, dar foamea te lovește, îți plâng copiii acasă”, a declarat pentru Club Feroviar Grigore Mare, președintele Federației Naționale Sindicale Mișcare Comercial Vagoane.
El a admis faptul că CFR Călători se află într-o situație financiară nu tocmai de invidiat și a precizat că statul va trebui să se implice financiar în redresarea sistemului feroviar. ”Nu mai putem aștepta mult”, a spus liderul sindical.
Sunt posibile și acțiuni de protest la CFR SA
Nemulțumirile sunt pe cale să răbufnească și în rândul salariaților administratorului infrastructurii feroviare, CFR SA. ”Trebuie să încetăm cu reducerea programului de lucru. Este afectată o parte din salariați, majoritatea cu studii superioare. Situația începe să revină la normal, măsura nu se mai justifică”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier.
El a precizat că a adus și la cunoștința conducerii companiei nemulțumirile salariaților și că pentru această săptămână este programată o întâlnire. ”Liderii din teritoriu ne-au somat să facem ceva, că oamenii nu mai pot suporta. Dacă nu se rezolvă problema, este posibil ca și la compania de infrastructură să asistăm la proteste”, a mai spus liderul sindical.
La CFR Marfă, activitatea este departe de a reveni la normal
În ceea ce privește CFR Marfă, și aici toți salariații sunt în program de lucru redus.
Și asta pentru că, chiar dacă transportul feroviar de marfă și-a mai revenit în ultima perioadă, volumul de transport este încă foarte redus. În consecință, este puțin probabil ca în perioada imediat următoare să se revină la programul de lucru de cinci zile pe săptămână.
Protestele nu pot fi decât spontane
Rămâne de văzut dacă vom asista la acțiuni de protest la CFR, în condițiile în care ele nu pot fi decât spontane.
Chiar dacă starea de urgență, situație în care era strict interzisă greva la calea ferată, a expirat, nici acum nu se poate opri lucrul pe baza unui conflict de muncă. Asta deoarece Guvernul a prelungit, prin Ordonanță de Urgență, valabilitatea contractelor colective de muncă cu 20 de zile după expirarea stării de alertă.
Promisiunile lui Dan Costescu
La CFR Călători sunt speranțe că situația va reveni la normal. ”Am discutat săptămâna trecută cu domnul Costescu (Dan Costescu, directorul general al CFR Călători – n.red.) și mi-a promis că de la 1 iulie nu va mai fi program redus de lucru”, a declarat pentru Club Feroviar Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.
Totuși, până la 1 iulie au rămas mai bine de două săptămâni, timp în care pot apărea proteste spontane în mai multe locuri din țară.
Ultima grevă generală la CFR, pe vremea lui Gheorghe Dobre
Ultima grevă generală la Căile Ferate Române a avut loc în 2005, când ministru al Transporturilor era ceferistul Gheorghe Dobre, cel care în iunie 1990 (când era șeful Regionalei Craiova) a permis plecarea trenurilor cu mineri spre București.