Două acte normative din domeniul feroviar au fost publicate în Monitorul Oficial al României

7 august 2020

Două acte normative din domeniul feroviar, unul referitor la metrou, celălalt la calea ferată, au fost publicate în Monitorul Oficial al României.

acte normative din domeniul feroviar rectificarea bugetară în Monitorul Oficial

Primul act normativ este un Ordin al ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor privind aprobarea actualizării Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru anii 2020-2024 al Societății de Transport cu Metroul Metrorex SA, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 59/2020 prin încheierea Actului Adițional nr. 1 pe 2020.

Al doilea act normativ publicat în Monitorul Oficial este Ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor privind actualizarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2020 – 31 decembrie 2021 în transportul feroviar public de călători, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 146/2020.

Ce prevăd cele două acte normative din domeniul feroviar

Ordinul privind Metrorex a fost prezentat de Club Feroviar AICI. Efectul imediat va fi că, după inaugurarea Magistralei 5 de metrou, călătorii vor aștepta mai mult în stații sosirea trenurilor pe M1 și M3, Pantelimon – Dristor 2, respectiv Anghel Saligny – Preciziei.

Opt trenuri Bombardier vor fi retrase de pe magistralele 1 și 3. Ele vor fi utilizate pentru operarea Magistralei 5, în condițiile în care altele nu sunt disponibile, pentru că licitația organizată în 2014 pentru cumpărarea de trenuri noi a fost trucată și pe fir au intrat procurorii DNA. ”S-a ţinut cont de faptul că până la sfârșitul anului 2023 vor fi livrate cele 13 trenuri noi achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5. Prin urmare, în anul 2024 cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM utilizate pe această magistrală în perioada 2020-2023, vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute (sublin.ns) în orele de vârf de trafic”, se arată în proiectul de act normativ pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Trenurile ”tip BM” înseamnă trenuri Bombardier, iar în perioada 2020-2023 numărul celor ”detașate” pe Magistrala 5 va fi de opt, după cum reiese din actul normativ.

Al doilea act normativ se referă la transportul pe calea ferată, iar Club Feroviar a scris despre el AICI. Din cauza reducerii drastice a numărului de pasageri transportați, ca urmare a stării de urgență și a stării de alertă, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a decis să majoreze compensația în transportul feroviar de călători. Valoarea acesteia va crește cu aproximativ 11% pentru perioada rămasă până la finele anului în curs.

Contractele de servicii publice fuseseră aprobate în luna februarie prin Hotărârea de Guvern nr.146/2020. Apoi, în luna mai, au fost aprobate și actele adiționale, în care se stabilea valoarea compensației acordate de la bugetul de stat. Între timp, însă, pandemia a dat toate calculele peste cap.