Acorduri de cooperare între autoritățile feroviare din Franța, Grecia și România, semnate cu ERA la București

Trei acorduri de cooperare între Agenția Feroviară Europeană (European Railway Agency – ERA), pe de o parte, și autoritățile feroviare din Franța, Grecia și România, de cealaltă parte, au fost semnate marți la București.

Ceremonia de semnare a avut loc cu prilejul Conferinței Feroviare Internaționale care se desfășoară în perioada 11-12 iunie la București și Sinaia, în marja Președinției române a Consiliului Uniunii Europene. Ratificarea acestor documente are loc cu doar câteva zile înainte de intrarea în vigoare a ghișeului unic european în domeniul feroviar (one stop shop), duminică, 16 iunie.

Directorul executiv al ERA, Josef Doppelbauer, a rememorat un eveniment similar din 2015, când Președinția Consiliului UE era deținută de Luxemburg, care a fost de fapt momentul de pornire pentru Pachetul 4 feroviar. „Mă bucur că România este unul dintre cele opt state membre care face acest pas, de a se alătura ghișeului unic feroviar. Trenul este singurul mod de transport care nu are reglementări globale. Dacă te duci cu trenul de la București la Bruxelles, la fiecare graniță ai noi reglementări tehnice și operaționale. Cu camionul te duci de la București la Bruxelles direct, fără ca ceva să se schimbe în materie de reglementare”, a spus Doppelbauer.

El a amintit faptul că pașii care se fac acum în domeniul feroviar au fost făcuți mai înainte și în cel rutier. De exemplu, în 2014 la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene existau aproximativ 14.000 de reglementări în domeniul autorizării vehiculelor rutiere. Între timp,numărul acestora a scăzut la 1.000.

O singură cerere din 16 iunie

Sunt convins că, prin noile puteri ale ERA vom da un nou avânt pentru standardizare, automatizare și, în final, pentru reducerea costurilor. Din 16 iunie pentru autorizarea unui vehicul feroviar se va trimite o singură cerere către ERA, într-o singură limbă. Cererea poate fi trimisă în oricare dintre cele 24 de imbi oficiale din Uniunea Europeană, inclusiv în română” a mai spus directorul executiv al ERA.

Subliniind că este un pas major înainte, Dopplebauer a recunoscut că este un pic emoționat. „Cu siguranță vor fi și probleme. Niciodată nu am mai avut un one stop shop. Așteptăm cu nerăbdare această traziție majoră”.

La rândul lui, directorul general al Autorității Feroviare Române (AFER), Marian Mihail Călin, a declarat că semnarea acestui acord de cooperare cu ERA este un moment important, pentru că noul cadru legislativ completează strategia sectorului feroviar european. El a menționat faptul că în acest fel se simplifică procedurile de autorizare și certificare. „Documentul reprezintă o modalitate de încurajare a dialogului. Acordul de cooperare cu ERA este o acțiune de succes”, a spus Călin.

La rândul lor, reprezentantele autorităților feroviare din Franța și Grecia au subliniat faptul că semnarea acestor acorduri de cooperare reprezintă începutul unei noi ere în sectorul feroviar la nivel european.