sâmbătă, iunie 29, 2024
spot_img

Acord semnat pentru calea ferată China – Kârgâzstan – Uzbekistan

Un acord interguvernamental pentru implementarea căii ferate China – Kârgâzstan – Uzbekistan a fost semnat la 6 iunie 2024.

Acordul a fost semnat de ministrul Kârgâzstanului pentru transporturi și comunicații Tekebaev, Tilek Kydyrmaevich, de președintele Comitetului de Stat pentru Dezvoltare și Reforme din China, Zheng Shanjie, și de ministrul Transporturilor din Uzbekistan, Ilkhom Mahkamov.
Acordul a fost felicitat de președintele chinez Xi Jinping, de președintele kârgâzgâz Sadyr Zhaparov și de președintele uzbec Shavkat Mirziyoyev prin intermediul unor mesaje video.
„Calea ferată China-Kirghizstan-Uzbekistan este un proiect strategic de conectivitate între China și Asia Centrală și un proiect de referință al cooperării Belt and Road între cele trei țări. Semnarea acordului interguvernamental trilateral va oferi o bază juridică solidă pentru construcția proiectului, marcând tranziția proiectului feroviar de la o viziune la realitate”, a declarat Xi Jinping.
Pornind de la Kashgar, Xinjiang, linia de cale ferată care leagă cele trei țări trece prin Kârgâzstan în Uzbekistan și poate fi extinsă în viitor în Asia de Vest și Asia de Sud.
După finalizare, aceasta va spori considerabil conectivitatea între cele trei țări și va impulsiona o dezvoltare economică și socială mai rapidă în regiune.
Conform acordului, coridorul feroviar va urma traseul de la Kashgar, în China, traversând Kârgâzstanul prin Torugart, Makmal și Jalalabad, până la Andijan, în Uzbekistan.
Noua rută feroviară va avea o lungime de 523 km, din care 213 km pe teritoriul chinez, 260 km în Kârgâzstan și 50 km în Uzbekistan. În Kârgâzstan, proiectul presupune construirea a peste 50 de tuneluri și 90 de poduri.
Noul coridor va scurta traseul dinspre Asia de Est către țările din sudul Europei cu 900 km, economisind o săptămână de timp de livrare și crescând semnificativ volumul de transport de mărfuri. Noua cale ferată China-Kirghizstan-Uzbekistan va evita traseul feroviar transsiberian care traversează Rusia.
Conform estimărilor, proiectul ar costa 8 miliarde USD. Potrivit unui studiu al ADB, proiectul feroviar Torugart – Jalalabad este estimat la 5 miliarde USD, studiile analizând două opțiuni, inclusiv secțiunea nordică prin At Bashy, cu o lungime de 472 km, iar cea de-a doua opțiune acoperă secțiunea sudică cu o lungime totală de 276 km.
„Ceremonia de semnare are o semnificație istorică și reprezintă un pas înainte substanțial în construirea conectivității regionale. Această cale ferată China-Kârgâzstan-Uzbekistan va fi cel mai scurt „umăr” terestru care va conecta China cu regiunea noastră. În viitor, această rută va face posibilă ieșirea prin promițătorul coridor transafgan către piețele țărilor din Asia de Sud și Orientul Mijlociu”, a declarat președintele Uzbekistanului.
Cele trei țări au negociat timp de aproape trei decenii pentru a dezvolta proiectul, iar în ultimii 3 ani au reușit să ajungă la pași importanți pentru implementarea proiectului.
În timpul unei întâlniri oficiale a președintelui kârgâzgâzstanului în China în mai 2023, cei doi oficiali au ajuns la un acord de cooperare de principiu, afirmând necesitatea de a începe lucrările de construcție cât mai curând posibil.

Un studiu de fezabilitate a fost finalizat la jumătatea anului 2023 de către China Railway Construction Corporation, urmat de o înțelegere comună legată de mecanismul de implementare a proiectului de către companiile feroviare de stat prin înființarea unei societăți mixte.

Aceste înțelegeri stau la baza acordului interguvernamental care se semnează la 6 iunie.

„Acest proiect va fi o parte importantă a inițiativei „O centură, un drum”. Odată finalizat [coridorul feroviar], acesta va deveni o nouă rută de transport care va lega Asia de Europa și de țările din Golful Persic, ceea ce are o mare importanță pentru promovarea conectivității și consolidarea schimburilor economice și comerciale între țările aflate de-a lungul traseului și în regiune”, a declarat președintele Kârgâzstanului.

Noua linie va crește volumul anual al traficului de marfă până la 15 milioane de tone, iar timpul de livrare a mărfurilor către consumatorii finali va fi redus cu 7 zile. În plus, vor fi create infrastructuri moderne de tranzit și logistică, depozite și terminale.

În urma „determinării politice” și a eforturilor comune, „procesul de negociere a fost finalizat, a fost elaborat un studiu de fezabilitate și începem eforturile practice pentru implementarea proiectului.

Acest proiect important va avea un impact asupra dezvoltării economice nu numai a Kârgâzstanului, ci și a întregii regiuni din Asia Centrală.

Acordul dintre guvernele Chinei, Kârgâzstanului și Uzbekistanului privind cooperarea în promovarea comună a proiectului feroviar China-Kârgâzstan-Uzbekistan este un eveniment istoric și important”, a declarat ministrul kârgâzstanului al Transporturilor.

Cei trei președinți subliniază faptul că calea ferată China-Kirghizstan-Uzbekistan va fi finalizată și pusă în funcțiune la o dată apropiată pentru a oferi servicii mai rapide și o conectivitate sporită care să contribuie la dezvoltarea celor trei țări.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Aghireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole