Un acord între Guvernul de la Chișinău, pe de o parte, și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Comisia Europeană, de cealaltă parte, a fost semnat marți și are ca scop modernizarea căii ferate din Republica Moldova pe un tronson de 128 km.
În ultimii 30 de ani, Republica Moldova nu a investit în domeniul infrastructurii feroviare, însă odată cu războiul din Ucraina și cu modificarea lanțurilor logistice, a apărut necesitatea imperioasă de a investi în această infrastructură de transport, a declarat cu prilejul semnării ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de la Chișinău, Lilia Dabija. Acordul de grant și de credit are o valoare totală de 43 de milioane de euro și este destinat reabilitării coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.
Din numărul total de mărfuri care au tranzitat Republica Moldova prin intermediul coridoarelor solidarității, doar 35% au fost orientate spre transportul feroviar. Evident că celelalte 65% au afectat infrastructura rutieră și mediul înconjurător, a precizat Lilia Dabija, citată de Radio Moldova.
Modernizarea căii ferate din Republica Moldova, cu bani europeni
”Rămânem încrezători că, odată cu semnarea acestui acord, vor fi reabilitați cei peste 128 km din tronsonul de solidaritate, cel care începe de la Vălcineț, continuă spre Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. Acest acord ne va permite să reabilităm infrastructura feroviară și să procurăm materialele necesare, ceea ce va duce la sporirea vitezei pe infrastructura feroviară, a siguranței și, de ce nu, va da un impuls pozitiv dezvoltării economice a Republicii Moldova”, a declarat Lilia Dabija.
Oficialul guvernamental de la Chișinău a mai spus că pentru reabilitarea acestui tronson de cale ferată, Comisia Europeană a acordat un grant de 20 de milioane de euro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare un credit de 23 de milioane de euro. Totodată, Lilia Dabija a precizat că în prezent negociază și cu Banca Europeană de Investiții un grant de peste 10 milioane de euro și un credit de 10 milioane, la fel, destinat și acesta reabilitării infrastructurii feroviare.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova își propune ca până în 2025 să fie finalizate lucrările pentru cei 128 de kilometri de cale ferată pentru care a obținut finanțare, dar și pentru alți 233 de kilometri, care sunt deja în procedură de evaluare.