joi, aprilie 24, 2025

Acord aprobat pentru infrastructura feroviară din Tirolul de Sud

Provincia autonomă Bolzano, situată în extremitatea nordică a Italiei, a aprobat acordul-cadru cu Rete Ferroviaria Italiana (RFI) pentru utilizarea infrastructurii feroviare din Tirolul de Sud până în 2035.

Acordul garantează căile pentru traficul feroviar în Tirolul de Sud pentru următorii zece ani, din decembrie 2025 până în decembrie 2035. „Calea ferată este coloana vertebrală a mobilității publice în Tirolul de Sud. Obiectivul nostru este de a asigura conexiuni feroviare confortabile, rapide și frecvente, care reprezintă o alternativă reală la automobil. Prin acest acord-cadru, ne asigurăm că Tirolul de Sud va continua să aibă o cale ferată eficientă și atractivă și în anii următori”, a declarat consilierul provincial pentru mobilitate, Daniel Alfreider.
Acordul-cadru existent cu RFI este valabil până la 14 decembrie 2025 și include rutele feroviare Brennero-Trento, Fortezza-San Candido și Merano-Bolzano. Noul acord-cadru este necesar pentru a asigura utilizarea infrastructurii feroviare din Tirolul de Sud în viitor. Acesta reglementează aspecte-cheie precum orarele, frecvența, opririle și alocarea capacității infrastructurii feroviare pentru liniile individuale. În ansamblu, acordul garantează un volum anual de trafic de peste 4,1 milioane de trenuri-kilometru, care va fi extins treptat pe baza planului provincial de mobilitate.
„Planul Alto Adige pentru mobilitatea de mâine determină când sunt necesare rutele”, adaugă directorul departamentului de mobilitate, Martin Vallazza. În plus, trebuie luate în considerare condițiile-cadru ale licitației europene în curs de desfășurare pentru atribuirea serviciilor feroviare publice.
Principalele proiecte de extindere a rețelei feroviare sunt construirea variantei Val di Riga, a tunelului feroviar Virgolo din Bolzano și electrificarea căii ferate Val Venosta. Aceste proiecte nu numai că vor îmbunătăți conexiunile, dar vor contribui și la atingerea obiectivelor provinciei în materie de climă.
RFI este responsabilă pentru proiectul Val di Riga variant, care prevede construirea unei variante feroviare directe între Val Pusteria și linia ferată Brenner. Există, de asemenea, planuri pentru construirea a două noi stații în Varna și Naz-Sciaves, precum și o nouă configurație mai funcțională a căii ferate pentru stația Bressanone. Intervenția are avantajul de a evita trenurile care vin din valea Pustertal la stația Fortezza și de a permite o conexiune directă între Pusteria, Bressanone și Bolzano. Acest lucru va spori oferta de transport feroviar, reducând în același timp semnificativ durata călătoriilor și oferind posibilități multiple de conectare între diverse soluții de transport.
Valoarea proiectului este de 200 de milioane de euro și acoperă construcția unui tronson feroviar de 6 km care va permite trenurilor să circule la o viteză maximă de 110 km/h. Lucrările sunt în curs de desfășurare și se preconizează că vor fi finalizate în decembrie 2025.
Construcția tunelului Virgolo din Bolzano are o valoare de 73 de milioane de euro și este finanțată din fonduri PNRR și face parte din îmbunătățirea ofertei de transport feroviar în provincia autonomă Bolzano. Proiectul acoperă construcția unui nou tunel Virgolo cu trei șine, cu o lungime totală de 1,2 km, care se dezvoltă parțial într-un tunel cu o galerie de aproximativ 500 de metri și parțial în aer liber, unde se află în principal de-a lungul șinei existente. De asemenea, este prevăzută mutarea nodului liniei Meranese la sud de poziția sa actuală pentru a accelera schimbul între cele două linii și pentru a permite accesul la noul depozit feroviar al Strutture Trasporto Alto Adige.
În prezent, lucrările de modernizare și electrificare se desfășoară pe mai multe tronsoane ale liniei feroviare Val Venosta, de 60 km, care leagă Merano de Malles. Proiectul include, de asemenea, înlocuirea sistemului de semnalizare și implementarea ETCS. Începând din această toamnă, întreaga linie dintre Malles și Merano va fi închisă din cauza lucrărilor.
Vă reamintim că, în iulie 2023, Provincia Autonomă Bolzano – Tirolul de Sud și Banca Europeană de Investiții (BEI) au semnat un acord de împrumut în valoare de 32 de milioane EUR pentru achiziționarea a 7 unități electrice multiple (EMU), cu o opțiune pentru o garnitură suplimentară. Noile EMU vor fi utilizate pe rețeaua feroviară regională din Alto Adige/Tirolul de Sud (Südtirol, Italia), inclusiv conexiunile cu stațiile învecinate din Austria, precum și cu partea de nord a provinciei Trento.
103 milioane de euro reprezintă costul eligibil al proiectului de achiziție de trenuri, care se preconizează că va crește calitatea serviciilor feroviare furnizate în Alto Adige/Südtirol și va promova călătoriile cu trenul, reducând utilizarea vehiculelor private și impactul negativ asociat asupra mediului local, siguranței rutiere și emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) și, astfel, contribuind la transportul durabil în conformitate cu obiectivele UE.
Se preconizează că proiectul va crește cererea de pasageri în comparație cu nivelul actual și, în consecință, cota de piață a transportului public. Utilizarea mai eficientă a capacității feroviare existente și trecerea anticipată de la transportul rutier la cel feroviar ar trebui să ducă la reducerea costurilor de exploatare a vehiculelor, la economii de timp, la îmbunătățirea siguranței transportului și la beneficii pentru mediu, inclusiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Articol preluat de pe RailwayPRO.com

IN THE SPOTLIGHT

Transportul feroviar prinde viteză la Oradea: Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant, ediția XIX

În zilele de 21 și 22 mai 2025, Oradea va deveni centrul atenției pentru profesioniștii din domeniul feroviar, găzduind Conferința de Operatorie Feroviară &...

Ultimele Articole