Executivul a aprobat în şedinţa de miercuri nota de fundamentare privind achiziţia de trenuri interregionale, 20 la număr, pentru care licitația a fost deja lansată.
Suma necesară implementării proiectului este de 184 de milioane de euro cu TVA, bani asiguraţi prin PNRR şi bugetul de stat, a anunţat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
„Guvernul a aprobat, prin hotărâre, nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea de a efectua cheltuieli aferente proiectului de investiţii de achiziţie pentru 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs. Mai exact, este vorba de achiziţionarea a 20 de trenuri electrice. Suma necesară în acest sens pentru achiziţionarea acestor trenuri de către Ministerul Transporturilor este de 184 de milioane de euro cu TVA, bani asiguraţi prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, dar şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor”, a declarat Cărbunaru, într-o conferinţă de presă, la Palatul Victoria, citat de Agerpres.
Potrivit unui comunicat al Executivului, achiziţionarea de material rulant nou pentru transportul de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calităţii serviciilor oferite, a siguranţei călătorilor şi îmbunătăţirii serviciilor de mediu, precum şi asupra costurilor şi a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători.
„Flota de 20 rame electrice se introduce pe întreaga reţea electrificată şi în proiect a fi electrificată şi sunt vizate legături directe între marile oraşe ale României. Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR2 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe mai multe rute de pe reţeaua electrificată sau în curs de electrificare. Achiziţia trenurilor este necesară întrucât flota curentă de material rulant deţinută de operatorii de servicii feroviare a depăşit deja sau este pe cale să îşi încheie ciclul de viaţă, din acest motiv existând riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă. În ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziţii de material rulant nou destinat transportului feroviar de călători”, se arată în comunicat.
Procedura privind achiziţia de trenuri interregionale a fost lansată acum mai bine de trei luni
Nu este prima oară când autoritățile întâi lansează licitația și abia mai apoi aprobă nota de fundamentare și indicatorii tehnico-economici.
Așa s-a întâmplat și în cazul de față. Pe 1 iulie, Autoritatea pentru Refomă Feroviară anunța că pe 30 iunie a fost transmisă în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) documentația de licitație în vederea evaluării ex-ante de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) pentru lansarea procedurii de achiziţie a unui număr de 20 de rame electrice de lung parcurs.
„Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, componenta C4 Transport sustenabil. De aceea, menționăm că această procedură de atribuire se diferențiază de cea finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare, prin care a fost contractată deja o comandă inițială de 20 de rame inter-regionale. Prin urmare, pentru evitarea confuziei, această procedură de achiziție va avea denumirea RE-IR2. Contractul presupune nu doar livrarea ramelor, dar include și servicii accesorii privind: mentenanţa și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie”, se arăta în comunicatul ARF de la acea vreme.
În document se preciza că valoarea estimată a achiziției este de aproximativ 160 de milioane de euro. Dacă adăugăm TVA, rezultă o valoare de 190,4 milioane de euro, ceva mai mare decât suma anunțată de Guvern.
Anunțul de licitație a apărut în SEAP pe data de 11 august 2022 și are ca termen limită de depunere a ofertelor 1 noiembrie 2022.