Achiziția de tramvaie de către Ministerul Dezvoltării naște scântei la nivel local

22 ianuarie 2020

Acuze privind incompetența unora sau a altora sau consolări de genul „oricum nu avem încă liniile de tramvai necesare”, acestea au fost abordările la nivel local după ce Ministerul Dezvoltării a anulat mai multe licitații pentru achiziția de tramvaie din fonduri europene.

Doru Cireașă

tramvai nou la Arad

Anularea recentă a unor licitații privind achiziția a zeci de tramvaie, subiect despre care Club Feroviar a informat recent, a trezit cele mai virulente reacții în municipiul Botoșani. Anulările de proceduri de achiziție au trezit nemulțumiri și la Galați fără a ajunge subiect de dispute politice locale ca la Botoșani, în timp ce la Brăila și Ploiești vestea a fost primită mai senin.

La Botoșani anularea licitației a fost abordată în registrul politic, fiind prezentată fie ca o dovadă a incompetenței guvernului PSD care nu a știut să organizeze bine procedura, fie ca mărturie a dezinteresului PNL față de situația botoșănenilor.

,,Decizia Guvernului PNL de a anula licitația de achiziție a noilor tramvaie, pentru proiectul de modernizare al transportului public din Botoșani este un alt act iresponsabil și un atentat la interesele locuitorilor Municipiului Botoșani. Nu pot să înțeleg de ce PNL își dorește menținerea Botoșaniului în rândul orașelor nedezvoltate. Pe lângă loviturile pe care le dau guvernanții PNL legate de dorința de a NU mări alocațiile de stat pentru copii, de a NU mări salariile profesorilor, de a NU majora pensiile părinților și bunicilor noștri, acum PNL condamnă Municipiul Botoșani la izolare și subdezvoltare’’ a declarat marți deputatul PSD Cotel Lupașcu.

Intervenția acestuia a fost etichetată miercuri ca „dezinformare crasă, iresponsabilitate, dezinteres total pentru rezolvarea uneia dintre cele mai importante probleme ale municipiului nostru”. Este un „dispreț pentru botoșăneni, care, în opinia unor politicieni fără scrupule, nu sunt altceva decât o masă de manevră, care poate fi manipulată cu ușurință, în scop electoral”, au spus miercuri oficiali ai Primăriei Botoșani.

Ei susțin că „modernizarea transportului cu tramvaiul la Botoșani NU (sublinierea primăriei Botoșani – n.red.) este influențată de anularea, la București, a licitației privind achiziția de vagoane noi”. Argumentul pare incredibil anume faptul că, chiar dacă ar fi existat tramvaie, nu ar fi existat și liniile necesare circvulației.

„Anularea licitației organizate de Ministerul Dezvoltării pentru achiziția de tramvaie noi în cinci mari orașe (inclusiv pentru achiziția celor nouă vagoane destinate municipiului Botoșani) NU AFECTEAZĂ (nota Primăriei Botoșani – n.red.) derularea proiectului de modernizare a transportului în comun cu tramvaiul din orașul nostru. În niciun mod! Vagoanele noi vor putea fi utilizate, oricum, abia după reabilitarea infrastructurii aferente, adică după înlocuirea căii de rulare pe traseele 101 și 102. Lucrările de înlocuire vor demara în acest an, unul dintre contracte fiind deja semnat de primarul Cătălin Flutur, iar celălalt urmând să fie semnat în cel mai scurt timp. Ele vor dura minimum 60 de luni, timp arhisuficient pentru ca Ministerul Dezvoltării să reia licitația într-o manieră profesionistă și să achiziționeze tramvaiele noi”, spune primăria.

„Licitația a trebuit anulată pentru că a fost prost organizată de fostul guvern PSD, un guvern care s-a făcut remarcat prin incapacitatea crasă de a face investiții, realitate demonstrată cu cifre (record negativ privind alocarea de fonduri din bugetul de stat pentru investiții, adică pentru dezvoltare). Documentația pentru achiziția de tramvaie pentru municipiul Botoșani, trimisă la Ministerul Dezvoltării, a fost elaborată fără cusur în intervalul martie-decembrie 2018 și nu a constituit motivul pentru anularea licitației”.

Cel mai bun tramvai, tot autobuzul

Există și planuri de înlocuire a tramvaielor cu autobuzele cel puțin pentru perioada imediat următoare. Primăria explică: „ Așa cum a anunțat public primarul Cătălin Flutur, semnarea unuia dintre contractele de reabilitare a căii de rulare ne permite, din punct de vedere juridic, derularea procedurilor pentru achiziția în leasing operațional a unui număr de nouă autobuze noi, care vor înlocui tramvaiele pe durata executării lucrărilor de înlocuire a șinelor actuale. Data de 30 ianuarie, adică săptămâna viitoare, este termenul de depunere a ofertelor pentru achiziția celor nouă autobuze. Asta înseamnă că în următoarele săptămâni botoșănenii vor putea beneficia deja de noile mijloace de transport, fiind retrase din circulație definitiv actualele vagoane, care au fost implicate în ultimul timp într-o serie de accidente ușoare.”

Nemulțumiri față de Guvern au apărut și la Galați și Iași

Galațiul este un alt oraș care urma să beneficieze de noile tramvaie luate pe fonduri nerambursabile.

„Ca primar al Galaţiului trag un mare semnal de alarmă, pentru că Galaţiul are nefasta şansă de a rămâne izolat de restul ţării,  pentru că proiectele de infrastructură începute acum câteva luni de zile sunt lăsate de actuala guvernare fără nici un leu, sunt subfinanţate sau au licitaţiile suspendate. Fac un apel pe această cale către toţi factorii politici, cei care reprezintă partidul de guvernământ, să-şi întoarcă faţa şi către gălăţeni şi să înţeleagă că nu doar negocierile politice pe funcţii contează”, a spus primarul Galaţiului, Ionuț Pucheanu.

La Iași achiziția de tramvaie a fost iarăși trasă în zona politică.  „Guvernul Orban dovedește săptămânal o incompetență masivă, arătând nu doar că dorește schimbări fără substanță, dar și o neputință vădită de a rezolva problemele vieții curente ale românilor. După ce a anunțat că dorește să rezolve problemele legate de infrastructură urbană, Ministerul Lucrărilor Publice dă cu stângul în dreptul, nereușind să cumpere tramvaie pentru cinci orașe de o mare importanță regională în România, cu toate că fondurile provin din finanțări europene ale Programelor Operaționale Regionale. Guvernul a anulat licitații în valoare de 120 de milioane de euro în urma cărora orașele Craiova, Ploiești, Galați, Brăila și Botoșani ar fi beneficiat de noi tramvaie care ar fi fluidizat traficul intraurban. Incompetența administrativă a acestui guvern amplifică haosul urban în care cetățenii României par a fi afundați tot mai mult, pe zi ce trece”, pretinde deputatul PSD ieșean Bogdan Cojocaru.

In celelalte două orașe din pachetul de 40 de tramvaie, anume Brăila (zece unități) și Ploiești (20 de unități), vestea anulării licitațiilor a fost primită cu seninătate, fără reacții publice negative.

Cert este că până în prezent, în pofida organizării mai multor licitații destinate cumpărării de tramvaie Ministerul Dezvoltării nu a reușit să ducă la bun sfârșit nici măcar o singură licitație. Procedurile au demarat în Iași, Botoșani, Galați, Brăila, Ploiești, Craiova, Reșița. Mai multe despre subiect aici, intr-un articol Club Feroviar.