UE ar putea să nu mai asigure finanțare pentru achiziția de material rulant. Ce e de făcut

Uniunea Europeană ar putea să nu mai asigure finanțare pentru achiziția de material rulant nou, iar operatorii din România au nevoie de mai multe rame decât cele 40 pentru care a fost lansată licitația.

”Nu se știe dacă achiziția de material rulant va mai fi inclusă în următorul exercițiu financiar al Uniunii Europene”, a declarat Mihai Frumosu, senior transport expert la Banca Europeană de Investiții, în cadrul Conferinței Club Feroviar de la Craiova destinată materialului rulant. El a precizat că, oricum, în viitor cumpărarea de rame va trebui să vină la pachet cu contractul de servicii publice și cel pentru mentenanță.

Autoritatea de Reformă Feroviară a publicat recent licitația pentru achiziționarea a 40 de rame electrice regionale, finanțarea venind din partea Uniunii Europene. În program sunt cuprinse 80 de asemenea rame, însă pentru restul de 40 finanțarea comunitară nu este certă, a spus Frumosu.

Achiziția de material rulant trebuie să continue

Cele 40 de rame pentru care s-a lansat licitația nu sunt suficiente. ”Avem în vedere mai multe loturi. Urmează rame electrice de mediu și lung parcurs, precum și rame duale”, a menționat Mihai Frumosu.

Oficialul BEI spune că necesarul de material rulant pentru transportul de călători ajunge la suma de două miliarde de euro. Prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) este asigurată suma de 250 milioane de euro, despre care Frumosu spune că speră să se dubleze.

Chiar și așa, rămâne un necesar de 1,5 milioane de euro care nu este acoperit. Pentru a ieși din impas, sunt două soluții la dispoziție – împrumuturi tradiționale de la organisme financiare internaționale sau apelarea la programul Invest EU, cunoscut și sub numele de ”planul Juncker”. Mihai Frumosu a dat exemplul Austriei, care a asigurat finanțare de 500 milioane de euro pentru achiziția de material rulant destinat operatorului național OBB prin această modalitate.

Gavrilă – optimist, Șeclăman – pesimist

La rândul lui, președintele ARF, Gigi Gavrilă, a ținut să precizeze încă o dată că cele 40 de rame care vor fi cumpărate în urma licitației ce a fost lansată nu sunt destinate exclusiv CFR Călători. ”Materialul rulant îl vom pune la dispoziția tuturor operatorilor, pe principii transparente. Nu se pune problema ca acest material rulant să fie pus la dispoziție, pe criterii discriminatorii, către CFR Călători”, a spus el la conferința Club Feroviar de la Craiova.

Nu la fel de optimist este Vasile Șeclăman, directorul Direcției de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenței. ”Când veți ajunge la împărțirea ramelor se va ajunge la discriminări masive. Ar trebui ca încă de pe acum să se stabilească secțiile pe care vor circula acestea, astfel încât operatorii să se bată pentru închirierea lor”, a spus el.