E oficial: cine este vinovat pentru accidentul feroviar de la Ploiești din 18 decembrie

3 ianuarie 2020

Cu toate că încă nu este gata Raportul de Investigare Final, acum este oficial: accidentul feroviar de la Ploiești din data de 18 decembrie 2019 s-a produs din vina mecanicului de locomiotivă de la Deutsche Bahn Cargo România. Asta reiese dintr-o notă a Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER).

Adrian Bărbulescu

accidentul feroviar de la Ploiești trenuri s-au ciocnit

Specialiștii de la AGIFER au făcut o cercetare la fața locului și au descris circumstanțele producerii acestui incident, care a fost catalogat drept ”accident feroviar grav”.

Dar să o luăm cu începutul. Pe 18 decembrie 2019, trenul Regio 5008 operat de CFR Călători, remorcat cu locomotiva EA 527, a plecat din Gara Buzău și avea ca destinație București Nord. La ora 15,35 garnitura a intrat în stația CFR Ploiești Triaj,  pe baza indicației permisive a semnalului YS, urmând să gareze la linia 6. În acceași zi, trenul de marfă nr.30558-1 aparținând operatorului de transport feroviar

Deutsche Bahn Cargo Romania SRL, remorcat cu locomotiva EA 013, a plecat din Gara Craiova și avea ca destinație Gara Buzău. Marfarul, care circula pe firul II Brazi-Ploiești Triaj, a intrat în stația Ploiești Triaj, la linia 4 din grupa A, pe baza indicației semnalului de chemare YPF și a garat la această linie, la ora 15,30.

Trenul de marfă a plecat fără ordin de circulație

Până aici, toate bune și frumoase, numai că, ulterior, lucrurile s-au precipitat. ”Trenul nr.30558-1 s-a pus în mișcare, fără a avea ordin de circulație pentru expediere și a depășit semnalul de manevră M 158, în poziția pe oprire (sublin.ns.). Trenul de călători nr.5008 care circula de la Buzău la București urma să fie primit în stația CFR Ploiești Triaj la linia 6. La ora 15:35, pe parcursul de intrare a acestui tren la linia 6, pe zona dintre sch.nr.62 și TJD nr.76/84, s-a produs tamponarea violentă între locomotiva EA 527 care remorcare trenul de călători nr.5008 cu locomotiva EA 013, care remorcare trenul de marfă nr,30558-1”, se arată în Nota AGIFER.

În urma impactului, locomotivele celor două trenuri au fost avariate. Mai mult, primul vagon al trenului de călători a fost deformat și suspendat de a doua osie de la primul boghiu. În ceea ce privește marfarul, primul și al treilea vagon au deraiat de câte o osie.

Ce consecințe a avut accidentul feroviar de la Ploiești

În urma producerii acestui accident feroviar, suprastructura căii ferate a fost afectată pe o lungime de aproximativ 75 de metri, iar un macaz a fost avariat.

Circulația feroviară pe linia curentă firul II de circulație dintre stațiile Ploiești Sud și Ploiești Triaj și liniile 1-6 din stația Ploiești Triaj grupa A au fost închise pe 18 decembrie la ora 15:35, iar lucrurile au revenit la normal abia a doua zi, la ora 06:40, când circulația feroviară a fost reluată cu viteza stabilită.

În urma producerii acestui accident feroviar două trenuri de călători au întârziat cu 180 minute, iar alte trei trenuri de călători au fost anulate. Au fost rănite 10 persoane (mecanicii de locomotivă ai celor două trenuri, șeful de tren al marfarului și șapte pasageri din trenul de călători, care au fost duse la spitalul de Urgență Ploiești.

AGIFER: a fost un accident feroviar grav

Concluzia AGIFER este tranșantă: ”Coliziunea între trenurile nr.5008 și nr. 30558-1, având în vedere numărul mare de răniți ( >5 ), se încadrează ca accident grav (sublin.ns.) prevăzut la art.7, alin.(2), lit.a) din Regulamentul de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România, aprobat prin HG nr.117/2010”.

În consecință, la nivelul Agenției de Investigare Feroviară Română a fost constituită o comisie de investigare pentru colectarea şi analizarea informațiilor cu caracter tehnic, stabilirea condițiilor în care s-a produs acest accident grav, inclusiv determinarea cauzelor şi, dacă este cazul, emiterea unor recomandări de siguranţă în scopul prevenirii unor accidente similare şi îmbunătățirii siguranței feroviare.

”Comisia de investigare, constituită conform prevederilor HG nr.117/2010, a demarat procedura de investigare, astfel încât, toate elementele identificate până în prezent se vor constitui ca probe pentru aceasta. Activitatea de colectare a probelor şi analizare a acestora este în curs de derulare, iar condițiile de producere, cauzele, factorii favorizanți şi eventualele recomandări de siguranţă, ce se impun pentru îmbunătățirea siguranței feroviare, vor face obiectul Raportului de Investigare Final”, se mai arată în finalul documentul menționat.