marți, octombrie 15, 2024
spot_img

TFG nu a achitat nici acum daunele produse CFR SA de accidentul feroviar de la Cotești

Transferoviar Grup nu a achitat nici acum integral daunele provocate Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA de accidentul feroviar de la Cotești din 2014. Pentru acoperirea prejudiciului, societatea controlată de omul de afaceri Călin Mitică a cerut și a obținut o convenție de eșalonare. În rate, sau, mai pe românește, cu țârâita.

”Compania Națională de Căi Ferate CFR SA informează că azi, 02.08.2014 la ora 05.25 pe raza Regionalei Galați, în stația Cotești, trenul nr. 60842-1 aparținând Transferoviar Grup a depășit semnalul de intrare în stație, care era în poziția pe oprire și a tamponat violent un grup de utilaje grele de cale, care staționau. În urma tamponării, locomotiva și utilajele au deraiat. Accidentul s-a soldat cu un rănit, care este în afara oricărui pericol. Cauzele accidentului vor fi stabilite de către Comisia de anchetă, care se află la fața locului”, informa pe 2 august 2014 compania de infrastructură.

Accidentul feroviar de la Cotești. Dezastrul de la fața locului

La fața locului a fost dezastru, după cum a relatat presa locală la vremea respectivă. Trenul de marfă al TFG, care se deplasa pe direcția Buzău-Adjud, a intrat pe roșu în stație, pe linia 3, unde era garat convoiul de utilaje folosite la întreținerea liniei și vagonul în care se afla angajatul CFR din Obrejița, care a ajuns la spital. În urma impactului, convoiul de utilaje a fost împins pe o distanță de câteva zeci de metri după care utilajele au deraiat. În momentul impactului, vagonul în care se afla  ceferistul pus să păzească utilajele a fost pur și simplu strivit. Cei care l-au scos pe bărbat dintre fiare și au sunat la 112 au fost cei doi mecanici ai locomotivei, unul din Adjud și unul din Bacău.

Ajuns la locul dezastrului, procurorul Paul Mihăilă, șeful Secției de Urmărire Penală din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Vrancea, a declarat că se fac cercetări pentru trei infracțiuni: ”În cauză se efectuează cercetări pentru săvârșirea a două infracțiuni care vizează siguranța circulației pe căile ferate și pentru infracțiunea de vătămare corporală din culpă. Prejudiciul creat în urma acestui accident a fost estimat la suma de aproximativ șase milioane de euro”.

Cum a fost calculată această sumă? Valoarea unui utilaj era de aproximativ patru milioane de euro, în total fiind avariate trei utilaje. Cum dauna nu a fost totală, prejudiciul a fost stabilit în primă fază la șase milioane de euro. Așa cum vom vedea ulterior, suma a fost mult redusă de instanțele de judecată.

Justiția a stabilit că TFG este bună de plată

Ce s-a întâmplat însă în cei mai bine de șapte ani de la producerea accidentului? Ei bine, Justiția a decis că Transferoviar Grup trebuie să achite prejudiciul pricinuit CNCF CFR SA.

”Evenimentul feroviar înregistrat în stația Cotești, în anul 2014, a făcut obiectul Dosarului nr. 13401/231/2016, aflat pe rolul instanțelor judecătorești Focșcani. Sentința penală nr. 402/21.03.2019 și Încheierea de îndreptare de eroare materială din data de 09.07.2019, rămase definitive prin Decizia Curții de Apel Galați nr. 1318/19.11.2019, obligă debitorii – Societatea Transferoviar Grup SA, Tieller Ștefan și Olaru Gheorghiță – să acopere prejudiciile rezultate în urma evenimentului feroviar sus-menționat”, se arată într-un răspuns al CFR SA la solicitarea în acest sens adresată de Club Feroviar.

Într-adevăr, Hotarârea nr. 402/21.03.2019 a Judecătoriei Focșani stabilește că societatea controlată de Călin Mitică este bună de plată, după cum urmează: ”1.196.629 lei reprezentând lipsa de folosință pentru indisponibilizare mașină de ciuruit tip Plasser&Theurer-RM 80 UHR nr.469 pe perioada 01.01.2015-29.06.2016. – 2.923.807 lei reprezentând valoare înlocuire mașină de profilat, tip Plasser&Theurer-SSP 2005-SWR nr.813, inclusiv cheltuieli accesorii și lipsa de folosință prin indisponibilizare pentru perioada 01.01.2015-31.12.2016 (sumă din care 1.392.893 lei reprezintă valoare de înlocuire activ). – 2.356.602 lei reprezentând valoare înlocuire mașină de burat tip Plasser&Theurer 08-275 UM nr.941, inclusiv cheltuieli accesorii și lipsa de folosință prin indisponibilizare pentru perioada 01.01.2015-31.12.2016 (sumă din care 1.534.483 lei reprezintă valoare de înlocuire activ). – 19.681 lei reprezentând valoare înlocuire vagon UYKS nr.40539574016-1, inclusiv cheltuieli accesorii și lipsa de folosință prin indisponibilizare pentru perioada 01.01.2015-31.12.2016 (sumă din care 11.694 lei reprezintă valoare de înlocuire activ). – 1.516 lei contravaloare tipar măsurat calea tip SOLA, prin înlocuire activ – 1.000.133 lei reprezentând lipsa de folosință prin indisponibilizarea celor 4 mijloace fixe (respectiv mașină ciuruit, burat, profilat și vagon) pentru perioada 02.08.2014-31.12.2014”.

Făcând un calcul simplu, rezultă suma totală de 7.498.368 lei, echivalentul a peste 1,5 milioane de euro. Din această sumă, asigurătorul Omniasig Vienna Insurance Group SA a achitat la solicitarea Transferoviar Grup SA contravaloarea reparațiilor utilajelor avariate aparținând CFR SA, în valoare de 190.000 de euro, în limitele de poliției de asigurare (200.000 de euro, diferența de 10.000 de euro constituind franciza de 5% pe eveniment). Au mai rămas însă de plată peste 1,3 milioane de euro.

Mecanici de locomotivă responsabili de accidentul feroviar de la Cotești, trimiși de judecători să se apropie de cele sfinte

Prin aceeași sentință, cei doi mecanici de locomotivă au fost condamnați la închisoare cu suspendare și cu perioadă de probațiune. În urma apelului, prin Hotarârea nr. 1318 din 19.11.2019 a Curții de Apel Galați, s-au menținut sumele pe care trebuie să le plătească Transferoviar Grup, dar au mai fost ”îndulcite” pedepsele pentru cei doi mecanici de locomotivă. Pe aceștia, judecătorii i-au trimis să se apropie de cele sfinte, punându-i să facă voluntariat în sprijinul Bisericii.

Cităm din sentința Curții de Apel: ”În baza art. 93 alin. 3 Cod penal obligă pe inculpatul Tieller Ștefan să presteze 70 zile muncă neremunerată în folosul comunităţii în cadrul Primăriei municipiului Adjud, jud. Vrancea sau în cadrul Bisericii <Sf. Dumitru> Adjud, jud. Vrancea. Înlătură din cadrul sentinţei penale apelate dispoziția prin care în baza art. 93 alin. 3 Cod penal inculpatul Olaru Gheorghiță a fost obligat să presteze 70 zile muncă neremunerată în folosul comunităţii în cadrul Primăriei municipiului Bacău”.

Accidentul feroviar de la Cotești: prejudiciul se plătește cu țârâita

Trebuie menționat faptul că sumele stabilite de Judecătoria Focșani drept prejudiciu nu au fost modificate la apel. ”Menținem celelalte dispoziții ale sentinței penale apelate”, se arată în sentința Curții de Apel Galați.

În aceste condiții, Club Feroviar a vrut să afle ce s-a mai întâmplat acționat pe principiul ”follow the money” și a vrut să afle dacă în momentul de față CFR SA a recuperat prejudiciul suferit în urma accidentului de la Cotești de acum șapte ani și jumătate.

”Menționăm faptul că, pentru acoperirea prejudiciului, obligațiile rezultate din cauza penală se achită conform convenției de eșalonare încheiată între părți”, se mai arată în răspunsul CFR SA la solicitarea adresată de Club Feroviar. În traducere liberă, Transferoviar Grup plătește în rate, cu țârâita, prejudiciul cauzat Companiei Naționale de Căi ferate CFR SA de accidentul feroviar de la Cotești.

Mai exact, după aproape șapte ani și jumătate de la producerea accidentului, statul român, prin CFR SA, tot nu și-a primit banii de la Călin Mitică.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole