joi, noiembrie 7, 2024
spot_img

EXCLUSIV Raportul AGIFER privind accidentul de metrou din Depoul Berceni: de vină a fost softul CAF

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a finalizat raportul referitor la accidentul de metrou din Depoul Berceni din data de 26 ianuarie 2019, în urma căruia un mecanic al Metrorex a ajuns în spital. O garnitură produsă de spaniolii de la CAF a rămas la peste doi metri înălțime, după ce s-a înfipt într-un parapet, motiv pentru care a primit ”porecla” de ”metroul zburător”. Raportul AGIFER este categoric: accidentul s-a produs din cauza software-ului instalat pe tren, care a reacționat defectuos.

Adrian Bărbulescu

accidentul de metrou din Depoul Berceni trenul zburător din Depoul Berceni prelungirea Magistralei 6

De vină este trenul produs de Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles din Spania. Aceasta este, în rezumat, concluzia Raportului de Investigație finalizat de AGIFER, pe care vi-l prezintă în exclusivitate Club Feroviar.

”Factorul care a contribuit la producerea incidentului a fost prelucrarea inadecvată în logica software a următoarelor informații:

− utilizarea ca referință doar a sensului impus de cabina activă R2 a TEM (tren electric de metrou – n.red.). Logica softwareului prin care referința cabinei active a fost prioritară sensului citit de la senzorii boghiurilor a condus la interpretarea în mod fals a sensului real de deplasarea al TEM;

− funcționarea eronată a dispozitivului om mort în regim de remorcare, prin lipsa emiterii unei avertizări sonore anterioare producerii frânării de urgență, mod care nu corespunde schemei logice de funcționare prezentată în Manualul Mecanicului la capitolul 4.4.6 Operarea Dispozitivului de Supraveghere a Mecanicului;

− menținerea activă a frânei electrodinamice în condiţiile în care frâna de serviciu a fost izolată din panou TCMS. Odată cu izolarea de pe TCMS de către operatorul uman a frânei de serviciu (compusă din frâna pneumatică și electrodinamică), nu s-a realizat și izolarea frânării electrodinamice”, se arată în documentul citat.

Autorii Raportului subliniază faptul că, în acest caz, cauza primară o constituie absența din Manualul Mecanicului a unor reglementări adecvate, referitoare la modul în care se face operarea în regimul de remorcare cu o garnitură cuplată de tip BM3-CAF cu locomotivă de manevră. Manualul cu pricina trebuia furnizat, evident, de producătorul materialului rulant, în speță CAF.

Accidentul de metrou din Depoul Berceni a avut un grad de severitate ridicat

Accidentul produs pe 26 ianuarie 2019 a fost unul cu un grad ridicat de severitate. Numărul victimelor a fost limitat doar pentru că trenul nu se afla în circulație cu călători.

”Dacă necesitățile tehnice de exploatare ar fi impus remorcarea unui TEM BM3-CAF, aflat în circulație și în serviciu cu public călător, iar personalul de exploatare ar fi procedat întocmai ca în cazul incidentului produs la data de 26.01.2019 la remorcarea prin împingere, consecințele în activitatea de exploatare ar fi putut fi agravate atât asupra călătorilor, cât și asupra infrastructurii tunelului”, avertizează autorii Raportului.

Se putea produce ”un accident feroviar grav”

De altfel, investigația a fost pornită tocmai din cauza faptul că autoritățile au constatat ce s-ar fi putut întâmpla dacă trenul ar fi circulat cu călători la bord: ”Având în vedere faptul, că acest incident în condiții ușor diferite, ar fi putut conduce la producerea unui accident feroviar grav (sublin. ns.) și luând în considerare gravitatea/relevanța/impactul acestuia pentru rețeaua de transport feroviar și cu metroul din România, în temeiul art.49 alin.(1) și alin.(2) din RI, Directorul General AGIFER a decis deschiderea unei investigaţii în acest caz. Astfel, prin Decizia nr.294 din data de 28.01.2019, Directorul General AGIFER a numit comisia de investigare, aceasta fiind compusă dintr-un investigator principal și 5 membri, investigatori din cadrul AGIFER”.

Accidentul de metrou din Depoul Berceni s-a soldat cu rănirea mecanicului și cu pagube materiale

Accidentul din 26 ianuarie 2019 a avut consecințe importante. Astfel, în urma producerii incidentului, garnitura a distrus parapetul opritorul fix al liniei nr.8 din depou, a părăsit calea de rulare, înscriindu-se pe o traiectorie rectilinie și a pătruns prin zidul camerei standului de probă amortizoare CAF, stația de epurare a apei și peretele stației ventilație, urmată de suspendarea trenului pe structura de rezistență a clădirii.

La locomotiva LDH (locomotivă diesel hidraulică), pe suprafața roților acesteia s-au produs locuri plane ca urmare a efectului acțiunii sistemului de frânare, care a fost comandat de mecanic în încercarea acestuia de a opri creșterea necontrolată a vitezei convoiului. ”Totodată, ca urmare a forțelor de compresiune apărute în timpul impactului a fost deformată și cupla automată dintre locomotiva LDH și TEM BM3 nr.1322-2322”, se arată în raport.

Totodată, mecanicul în cabina de conducere a trenului a suferit o traumă care a necesitat 26 de zile de spitalizare și 21 de zile de concediu medical după externare.

Metrorex nu a evaluat pagubele nici după un an și jumătate

Extrem de ciudat este însă faptul că, la aproape un an și jumătate de la producerea accidentului, Metrorex nu are o evaluare a pagubelor produse.

Acest lucru este scris negru pe alb în Raportul de investigație: ”Până la data finalizării raportului de investigare SC TMB METROREX SA nu a putut stabili valoarea pagubelor produse ca urmare a producerii acestui incident”. Fără o evaluare oficială a pagubelor, firmei CAF nu i se poate imputa niciun leu.

Măsuri dispuse pentru evitarea repetării accidentului

Având în vedere constatările făcute în urma investigației, comisia AGIFER a recomandat ca pentru reducerea riscului apariției și prevenirea unor incidente cu cauze asemănătoare, care în condiții ușor diferite pot duce la accidente grave, să se ia unele măsuri.

Astfel, Metrorex va trebui să se asigure că producătorul spaniol va reevalua software-ul vehiculului, astfel încât acesta să asigure un nivel de siguranţă adecvat, inclusiv în cazul operării acestuia în regimul de remorcare. Tot Metrorex trebuie să se asigure că producătorul trenurilor va completa Manualul Mecanicului cu operaţiile care sunt necesarea a fi efectuate la operarea în regim de remorcare, în cazul în care garnitura de tip BM3-CAF este cuplată cu o locomotivă de manevră.

IN THE SPOTLIGHT

Tehnologie și inovație – Soluții eficiente de întreținere a flotei pentru operatorii de material rulant

Industria feroviară evoluează constant, iar întreținerea și curățarea flotelor devin esențiale pentru menținerea performanțelor operaționale. Flotele moderne de material rulant care transportă zilnic milioane...

Ultimele Articole