sâmbătă, mai 10, 2025

DOCUMENT. Procesul verbal preliminar privind accidentul de metrou de la Timpuri Noi

Club Feroviar a intrat în posesia procesului verbal preliminar privind accidentul de metrou de la Timpuri Noi de marți seara, când două trenuri s-au ciocnit. Amintim că inițial responsabilii Metrorex au încercat să mușamalizeze producerea accidentului și apoi să minimizeze gravitatea lui.

accidentul de metrou de la Timpuri NoiDocumentul pe care vi-l prezentăm în facsimil descrie filmul evenimentelor din seara zilei de marți, 27 februarie 2024, înainte de producerea accodentului. Am blurat numele și semnăturile de pe document, în conformitate cu reglementările privind protecția datelor cu caracter personal. În rest, este documentul autentic.

Iată cum s-au desfășurat evenimentele care au culminat cu producerea accidentului:

Ora 18:43. Trenul 4211 format din REM 10-49-60 IVA a rămas defect la plecarea din staţia Dristor 1 spre staţia Nicolae Grigorescu, pe firul 1, cu ultimele două vagoane la peron şi restul vagoanelor în tunel.

Ora 18:46. Trenul 4 care circula de la staţia Mihai Bravu spre staţia Dristor 1, pe firul 1, în spatele trenului 4211, a fost oprit în linie curentă de instalația ATP — ATO în apropierea staţiei Dristor 1.

Ora 18:49. Trenul 17, care circula pe firul 1 între Dristor 2 şi Pantelimon, a oprit în staţia Timpuri Noi, urmând a fi expediat pe firul 1 (normal) către staţia Mihai Bravu.

Din cauza faptului că trenul 4211 nu a reuşit să remedieze defecţiunea, s-a hotărât darea trenului înapoi şi regararea acestuia în staţia Dristor 1, pentru debarcarea călătorilor. După debarcarea călătorilor, mecanicul a transmis faptul că trenul poate circula în sens opus (spre staţia Mihai Bravu).

Ora 18:59. În consecință, operatorul de tracţiune împreună cu mecanicul trenului şi operatorul de circulaţie au dispus îndrumarea acestuia către depoul Ciurel, pentru remediere. Pentru ca acest lucru să se întâmple, era necesară întoarcerea trenului nr. 4 în direcţia Mlhai Bravu – Timpuri Noi. Pentru efectuarea acestei operaţiuni, mecanicul trenului nr. 4 a schimbat postul de conducere, a izolat instalaţia ATP şi a circulat pe firul 1 contrasens şi apoi pe firul 2 normal până la stația Mihal Bravu, unde a garat la peron, la ora 18:59. După coborârea și urcarea călătorilor, mecanicul trenului 4 a anunţat prin staţia de sonorizare că trenul circulă în direcţia Dristor 2.

Ora 19:03. Trenul 4 a plecat din staţia Mihai Bravu, pe firul 2 (normal), către staţia Timpuri Noi, în baza semnalului de ieşire al staţiei Y2 aflat pe poziţie pe oprire (roşu cu alb). Impiegatul de mișcare (IDM) al staţiei Piaţa Unirii 1 a efectuat parcurs de ieşire pentru trenul 17 de la linia 1 Timpuri Noi peste diagonala 4-8 pe contrasens pe firul 2, după care parcursul a fost anulat. Însă macazurile au rămas înzăvorâte pe abatere cu acces la linia 1 din staţia Timpuri Noi.

Ora 19:06. Trenul 4 a depăşit semnalui Y al staţiei Timpuri Noi aflat pe oprire (roşu cu alb), a continuat mersul pe diagonala 4-8 abatere a staţiei Timpuri Noi şi s-a cuplat cu trenul nr. 17 care se afla garat la linia 1 a staţiei Timpuri Noi.



Accidentul de metrou de la Timpuri Noi. Cauze multiple

Dincolo de această sarabandă de evenimente prezentate cronologic de reprezentanții Metrorex și cei ai Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER), ne permitem să scoatem în evidență ceea ce pare a fi contribuit la producerea accidentului. Evident, cauzele exacte vor fi stabilite de investigatorii specializați.

  1. Macazurile au rămas înzăvorâte pe abatere. Acest lucru s-a întâmplat pentru că aparatele de cale au o perioadă de 30 de secunde în care rămân pe poziție după ce a trecut un tren peste ele. Cum intervalul dintre trecerea primului tren și ajungerea celui de-al doilea a fost scurt, macazurile au rămas înzăvorâte. Nu sunt de neluat în seamă nici lacunele în mentenanța care trebuia făcută periodic la aparatele de cale și la calea de rulare în general. Drept posibile cauze putem identifica lipsa acută de personal cu care se confruntă Metrorex, dar și angajarea unor persoane fără pregătirea necesară, pe bază de nepotism sau criterii politice.
  2. Mecanicul trenului 4 a depășit semnalul aflat pe oprire la stația Timpuri Noi. Club Feroviar a mai semnalat lipsa de pregătire a unor mecanici, angajați după ce au fost școliți pe repede-nainte.
  3. Trenul nr. 4 s-a ”cuplat” cu trenul nr. 17. Cuvântul ”cuplat” este un eufemism pentru ceea ce pe românește se cheamă că trenurile s-au ciocnit.
  4. După ce inițial comunicatorii Metrorex au transmis că este vorba de o ”defecțiune tehnică”, ulterior au admis că s-a produs un ”incident” la stația Timpuri Noi. Or, în acest caz nu vorbim despre un ”incident”, ci despre un ”accident”. Așa stipulează prevederile Hotărârii de Guvern nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România. De altfel, chiar în preambulul procesului verbal preliminar pe care vi-l prezentăm se folosește cuvântul ”accident”.

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole