spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

Aberații obișnuite: Energia din frânare recuperativă, recunoscută doar la locomotivele propulsate de energia soarelui și vântului

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie a emis proiectul unui Ordin ce prevede obligativitatea acceptării în sistem a energiei recuperative provenite de la frânarea locomotivelor. O prevedere neclară strecurată în proiect poate da totul peste cap.

În primul rând, să vedem ce spune proiectul publicat joi pe situl ANRE și intitulat „Metodologie de stabilire a regulilor de compensare cantitativă dintre energia electrică produsă din surse regenerabile în unități mobile dotate cu sisteme de producere a energiei electrice în timpul frânării recuperative și livrată în sistemul electroenergetic national și energia electrică consumată din sistemul electroenergetic national de către prosumatori”.



Metodologia se aplică de către prosumatorii care dețin unități mobile dotate cu sisteme de producere a energiei electrice în timpul frânării recuperative și care produc energie electrică din surse regenerabile. Celelalte categorii cărora li se aplică prevederea sunt cea a furnizorilor care au contracte încheiate cu prosumatorii și cea a distribuitorilor care au rețelele aferente.

Din câte vedem, este o condiție formulată neclar ca energia produsă să vină din surse regenerabile.

Nu este clar dacă acest caracter regenerabil este dat de proveniența energiei dintr-un sistem de recuperare la frânare care împiedică risipa energiei sau de sursa inițială de producere a acesteia gen hidrocarburi, energie hidro, eoliană sau solară.

Vasile Șeclăman, președinte al Organizației Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) crede că mențiunea energiei regenerabile e inutilă, căci deja prin faptul că a fost recuperată la frânare această energie are calitatea menționată.

Un punct ulterior lămurește cumva problema și nu în sensul fericit. Practic, acest punct pare că închide ușa posibilității de decontare a energiei consumate de către prosumatorii feroviari.

La Secțiunea 1 „Cerinţe care trebuie îndeplinite de prosumatorii care deţin unități mobile dotate cu sisteme de producere a energiei electrice în timpul frânării recuperative și care produc energie electrică din surse regenerabile”, Articolul 5, aliniat 2 litera b) se cere ca energia electrică produsă în timpul frânării recuperative trebuie să provină din surse regenerabile de energie și să fie livrată în SEN.

Prevederea poate avea sens pentru un prosumator casnic care din diferite motive s-ar putea vedea tentat să folosească, de exemplu, un grup diesel generator pentru a livra energie produsă casnic la un preț inferior celui la care achiziționează energia din rețea, micșorându-și astfel factura.

Tocmai de aceea, ANRE cere ca energia să vină din surse regenerabile gen mici eoliene, panouri fotovoltaice etc. Pe domeniul feroviar, al unităților mobile de producere a energiei din frânare regenerativă, prevederea e nefericită și poate duce cu gândul la obligativitatea ca energia de tracțiune să vină din surse regenerabile gen eoliene, hidro, fotovoltaic etc. Vasile Șeclăman spune că organizația sa patronală va cere lămuriri.

O altă problema: absența telegestiunii

Funcționarea sistemului este condiționată de existența telegestiunii, proiect al CFR SA.

În iulie 2022, Guvernul a debutat cu pași timizi în implementarea Sistemului de telegestiune a energiei electrice și de compensare a factorului de putere în substațiile de tracțiune. Investiție discutată ar fi de 45,4 milioane de lei.

Proiectul a luat în considerare o investiție întinsă pe doi ani pentru implementarea sistemelor de măsurare a energiei electrice în 78 de substații, 891 de posturi transformare, 18 posturi preîncălzite și cinci locomotive. Deocamdată, una dintre caracteristicile de bază, importante, și anume sistemul de compensare a energiei reactive consumate va fi introdus în doar două substații, respectiv Barboși, județul Galați și Coșna, județul Suceava.

Finanțarea obiectivului de investiții se face din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR S.A., precum și alte surse legal constituite.

Absența telegestiunii riscă să aducă România în procedură de infringement. „Fără acesta, nu are sens să vorbim de liberalizarea pieței de energie electrică în domeniu. Trebuie să fie gata integral până în 2027”, explică Vasile Șeclăman, președinte al Organizației Patronatelor Societăților Feroviare Private din România.

Importanța acestuia a fost subliniată lunile trecute și de către Nicolae Sandu, director ONFR din cadrul AFER. El a spus că dezvoltarea capabilităților de recuperare a energiei reactive trebuie să fie o caracteristică fundamentală a proiectelor noi de infrastructură feroviară.

Ultimele Articole