spot_img
luni, decembrie 6, 2021
spot_img

Aberațiile CFR Călători: Transportul bicicletei, mai scump decât cel al pasagerului

În pofida a ceea ce pretinde a fi, anume o companie orientată spre călători și care încurajează transportul verde, CFR Călători rămâne o societate înțepenită în rigiditatea ei față de tot ceea ce e altfel. Un brașovean s-a adresat zilele trecute Ministerului Tineretului pentru a i se plânge că bicicleta sa a fost tarifată mai scump la transport decât chiar persoana sa. Verificări realizate de Club Feroviar scot la iveală și alte aberații.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Un tânăr ciclist din Braşov a relatat faptul că preţul biletului pentru bicicleta lui a fost mai mare decât preţul cursei lui. Într-o postare pe Facebook, Maximilian Munteanu spune că a mers la un concurs de ciclism la Sibiu, biletul lui de la Braşov până acolo a fost 44,20 de lei, iar cel al bicicletei, plătit în tren, 45 de lei, potrivit publicației Brașov.net.

Chiar în timpul cursei tânărul a redactat o scrisoare deschisă ministrului Tineretului și Sportului, Eduard Novak, ştiind că şi el este un mare ciclist al României. Maximilian Munteanu spune că nu este prima dată când i se întâmplă aşa ceva şi că a avut experienţe şi mai triste. Asta pentru că în vară, pe o călătorie până la Sighişoara a plătit 11 lei, iar pentru bicicletă 60 de lei.

Redăm scrisoarea tânărului:

Bună ziua, stimate Ministru al Tineretului și Sportului, Novak Carol Eduard! Vă scriu această scrisoare deschisă cu o sugestie de pe urma căreia ar putea beneficia toți cicliștii din România: să NORMALIZĂM accesul bicicliștilor pe trenurile CFR!

Momentan situația este aberantă, restrictivă din punct de vedere financiar și logistic, sunt sigur că o cunoașteți la fel de bine ca și noi, cicliștii de rând. Prețurile sunt stupid de mari, iar locurile unde să-ți poți lăsa bicicleta pur și simplu nu există. Practic, plătești o sumă deloc mică de bani pentru… nimic!

Chiar în clipa în care vă scriu, mă deplasez între Brașov și Sibiu pentru a ajunge la o competiție de ciclism pentru amatori. Am plătit 44.20 de lei pentru biletul meu și 45 de lei pentru bicicletă. Mi s-au calculat paușal 15 kg/bicicletă și 3 lei/kg pentru această încadrare de distanță și așa am ajuns la magicul 45. Nici nu are rost să explic că bicicleta mea nu are 15 kg. Astă-vară, când veneam de la Sighișoara, a fost și mai distractiv: am dat vreo 11 lei pe biletul meu și vreo 60 de lei pentru bicicletă. Asta în contextul în care, pe lângă mine, erau diverși cetățeni cu obiecte voluminoase care treceau drept ”bagaj de mână”. Bine, trebuie să admit că în anumite situații, o găină matură poate trece drept poșetă ”clutch”, ca de exemplu la Budila Fashion Week! 

Lăsând gluma deoparte, aceasta este o propunere cât se poate de serioasă! Sunteți un tip deschis, mulți cicliști se bucură că este unul ”de-al nostru” la cârma acestui important minister și cu siguranță reușita unui asemenea demers v-ar aduce o mare popularitate printre toți cei care pedalează. Știu cât de important vă este sportul de masă. Am lecturat atent programul echipei dumneavoastră din ultimele alegeri de la

Federaţia Română de Ciclism și am observat acolo proiecte infinit mai complicate decât acesta. Normalizarea accesului la trenurile CFR ar fi un lucru destul de simplu și care poate produce un impact semnificativ în special în rândurile tinerilor. Gândiți-vă doar la copiii care s-ar putea deplasa mai ușor și civilizat la anumite competiții! Poate că este un viitor campion printr-un sat uitat de lume și asta poate fi șansa lui!

Nu cred că trebuie să menționez că CFR este o companie de stat subvenționată masiv, adică plătită tot de noi, cetățenii. Dar am speranțe, fiindcă, din câte îmi dau seama, și actualul Ministru al Transporturilor,Cătălin Drulă, este și el un tip deschis și hotărât, care cu siguranță nu s-ar împotrivi unui asemenea demers de normalizare. Fiindcă, pe scurt, asta ne dorim, domnule ministru Eduard Novak: NORMALITATE!

Vă mulțumesc anticipat în numele tuturor cicliștilor din România! Cu deosebită considerație, Maximilian Munteanu”. a scris tânărul în scrisoarea deschisă adresată ministrului Tineretului și Sportului, Eduard Novak.

Judecând strict după prevederi, tânărul se poate să nu aibă dreptate. Anume trenul în cauză, IR74, nu deține spații dedicate de biciclete și, ca urmare, călătorul a fost taxat în tren pentru bicicleta sa ca pentru transportul unui bagaj voluminos. Anume conductorul a socotit că bicicleta are 15 kg ceea ce la un tarif de 3 lei/kg (distanța între 100 și 200 de kilometri) costă 45 de lei, adică mai mult decât biletul său.

Transportul bicicletei la vagonul special, mai scump decât în cel obișnuit

Aceasta nu înseamnă însă că anomaliile lipsesc la CFR Călători. Una dintre acestea este faptul că inclusiv la vagoanele cu spații de biciclete, în anumite situații, transportul bicicletei este mai scump decât cel al călătorului. Spre exemplu, pentru o deplasare între Brașov și Făgăraș cu un tren ce are spații de biciclete, un student plătește 11 lei, dar dacă are bicicletă achită 26 de lei, deci bicicleta e taxată cu 15 lei. Între Brașov și Codlea situația e identică. Fără bicicletă studentul achită 6 lei, iar dacă are și bicicletă mai scoate din  buzunar încă 15 lei.

Altă aberație. Bicicleta transportată la vagonul special costă mai mult decât cea transportată la vagonul fără spațiu dedicat și care e tarifată drept bagaj voluminos. Astfel, transportul unei cursiere de 6 kilograme costă 12 lei pe distanță sub 100 de kilometri (2 lei pe kilogram) însă, cum am văzut, dacă e transportată la vagonul special tariful e 15 lei.

Salvarea CFR Călători: Și la alții e la fel de rău

Absurditățile CFR Călători  vin în contextul accentului pus la nivel european pe transportul verde și a faptului că din ce în ce mai multe administrații de cale ferată oferă servicii de transport parcare în gări  bicicliștilor.

Un studiu realizat în vara anului trecut de către Federația Europană a Cicliștilor a arătat însă că transportatorii feroviari de persoane nu sunt foarte prietenoși când vine vorba de transportul bicicliștilor. „În prezent este imposibil să transporți biciclete asamblate la bordul a 53% din cele mai rapide conexiuni de tren între capitale și orașele mari din Europa”, spunea ECF.

„Într-adevăr, la 33% dintre aceste trenuri, transportul bicicletelor este interzis de-a dreptul și la alți 18%, bicicliștii vor avea nevoie de mai mult timp pentru a ajunge de la A la B decât călătorii fără bicicletă”, a continuat ECF, subliniind o medie de aproape trei ore pierdute pe legăturile de tren.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole