spot_img
joi, octombrie 28, 2021
spot_img

A murit Fathi Taher, cel care a transformat Electroputere Craiova în mall și voia să cumpere CFR Marfă

A murit Fathi Taher, omul de afaceri iordanian care a pus pe butuci uzina Electroputere Craiova și a transformat-o în mall.  Fost patron al  clubului feroviar Rapid, el a vrut să cumpere și CFR Marfă. Fathi Taher a murit la Istanbul, la vârsta de 73 de ani.

Adrian Bărbulescu

A murit Fathi Taher

Averea lui Fathi Taher se ridică la circa 300 de milioane de euro. Omul de afaceri activa în turism, imobiliare și în industria alimentară. Printre afacerile lui Taher din București se numără Școala Româno-Americană din Pipera, Hotelul Marriott și fabrica de ciocolată Kandia.

A murit Fathi Taher, fost patron la Rapid

Milionarul a fost unul dintre primii oameni de afaceri străini care au investit în fotbalul românesc. El a preluat 60% din acțiunile clubului feroviarilor Rapid, în anul 2008, după îndelungi serii de tratative cu George Copos.

Însă aventura sa din Giulești a fost una de scurtă durată. El a plecat din acționariatul clubului după doar câteva luni și după ce a irosit opt milioane de euro în transferuri care nu au confirmat. La conducerea clubului a revenit apoi George Copos.

Electroputere Craiova, privatizată cu saudiții, după ce GM și Siemens au fost trimise la plimbare

Privatizarea Electroputere Craiova a avut loc în  2007, iar uzina producătoare de locomotive a ajuns pe mâna societății saudite Al Arrab Contracting Company, care a preluat 62,8% din actiuni, pentru doar 2,34 milioane de euro.

În paranteză fie spus, nu era prima încercare de privatizare. În 2001, atunci când fabrica ajunsese la datorii de 29 milioane de dolari la furnizori și bugetul de stat, a fost scoasă la mezat de Guvernul condus de Adrian Năstase. Șeful APAPS era Ovidiu Mușetescu.

General Motors, Asociația Salariaților și Compania de Transport Feroviar București se înscriu la licitație. Cea mai bună oferta vine de la angajații din Craiova, însă Guvernul consideră că asociaţia salariaţilor nu are suficientă putere financiară pentru a merita contractul. Astfel, este ales următorul ofertant de pe listă – General Motors. Numai că nici gigantul american nu ar fi adus suficiente garanții, în opinia Guvernului, astfel ca licitația este anulată.

Doi ani mai târziu, în 2003, Executivul încearcă o altă privatizare: statul anunță condițiile, dar, după doar câteva zile anulează, din nou, procedura. În 2005, datoriile ajung la 31 milioane de dolari, iar Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu încearcă din nou să vândă uzina, de această dată prin negociere directă cu Siemens, cu Asociația Salariatilor și cu DAB, o fimă al cărei acţionar este un cetăţean grec. Și această procedură este anulată, deoarece, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană privatizările prin negociere directă au fost interzise.

Ce a promis Fathi Taher și ce s-a întâmplat de fapt

La privatizare, arabii au promis că vor transforma Electroputere într-un gigant internaţional care să fie capabil să concureze cu celelalte companii internaţionale de pe piaţă şi că interesul lor este legat de producţia de locomotive.

Saudiţii de la Al Arrab Contracting Company, societate care avea ca obiect de activitate imobiliarele şi construcţiile, promiseseră că vor dezvolta fiecare capacitate de producţie, vor menţine cele 2.600 de locuri de muncă şi vor angaja cinci-şase sute de tineri. La câteva luni după privatizarea Electroputere, Taher a fost numit de saudiţi preşedintele Consiliului de Administraţie al societăţii craiovene.

Numai că  la nici trei ani de zile de la transferul de proprietate, compania şi-a redus drastic vânzările de vehicule feroviare și mai multe linii de producţie au fost închise. Apoi, pe o parte din terenul uzinei a fost ridicat un mall, iar restul a fost vândut.

A murit Fathi Taher. Voia să cumpere CFR Marfă

A murit Fathi Taher datoriile CFR Marfă delapidare la CFR Marfă Vagon CFR Marfa

În martie 2008, Fathi Taher anunța că este interesat de privatizarea CFR Marfă. El declara la acea vreme pentru Realitatea TV că în cazul în care ”mâine” societatea vă fi scoasa la vânzare, posibilitatea de a depune oferta de cumpărare este foarte mare.

Valoarea CFR Marfă fusese estimată la un miliard de euro, iar în luna decembrie 2007 ministrul Transporturilor de atunci, Ludovic Orban, declara că pentru pregătirea strategiei de privatizare a fost selectat consorțiul format din Deloitte și Boștină și Asociații. Aceeași casă de avocatură care i-a reprezentat pe saudiți în privatizarea Electroputere Craiova.

Întrebat daca a consultat Boștină și Asociații și în legătură cu privatizarea CFR Marfă, Fathi Taher a declarat că are mai multe case de avocatură cu care să se sfătuiască în aceasta privință. „Nu am vorbit cu ei, dar mai sunt case de avocatură cu care să discut pe această temă”, spunea Fathi Taher.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole