A murit directorul Strabag, Klemens Haselsteiner, la doar 44 de ani. În România, constructorul austriac are mai multe contracte la calea ferată, inclusiv reconstrucția viaductului Cârcea, distrus în 2018 de un mecanic de locomotivă beat al GFR.
”Cu mare tristețe trebuie să anunțăm că Klemens Haselsteiner a decedat brusc și neașteptat astăzi, 17 ianuarie 2025. Gândurile tuturor angajaților sunt alături de familia sa. Ceilalți membri ai consiliului preiau temporar responsabilitățile pentru care Klemens Haselsteiner era responsabil”, se arată într-un anunț publicat pe site-ul companiei austriece de construcții.
A murit directorul Strabag. Avea trei copii
Klemens Haselsteiner avea 44 de ani și a fost numit membru al Consiliului de Administrație în ianuarie 2020 și CEO al Strabag de la 1 ianuarie 2023. El a studiat administrarea afacerilor la Universitatea DePaul din Chicago și a urmat programul de management avansat la Wharton School din cadrul Universității Pennsylvania, potrivit CV-ului publicat pe site-ul companiei.
Klemens Haselsteiner și-a început cariera în 2004 la KPMG în Austria. După ce a lucrat la un grup industrial rus, s-a alăturat filialei din Rusia a Grupului Strabag în 2011, unde a fost, printre altele, manager de proiect comercial. Din 2015, a fost angajat la subdiviziunea din Stuttgart a Strabag Ed. Züblin AG, inițial ca manager al unității de afaceri comerciale de construcții la cheie, iar din 2018 ca manager al subdiviziunii comerciale. Klemens era fiul lui Hans Peter Haselsteiner și avea trei copii.
Strabag este un grup austriac de construcții, unul dintre cei mai mari din lume. Compania este cunoscută pentru proiectele sale la scară largă și pentru experiența în diverse domenii ale construcțiilor, de la infrastructură până la clădiri rezidențiale și comerciale.
Lucrări finalizate în România
În România, Strabag este prezentă de mai multe decenii și are mai multe contracte la calea ferată.
În 2020, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a recepționat lucrările de modernizare pe secţiunea Vințu de Jos-Simeria, pentru care contractul fusese semnat în decembrie 2013, cu o valoare de 1.350.523773,99 lei, fără TVA. Lucrările au fost făcute de asocierea Swietelsky Baugesellschaft m.b.H. – Strabag AG – Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A. – Euroconstruct Trading 98 S.R.L. – Transferoviar Grup S.A.
De asemenea, Strabag a încercat din răsputeri, tot alături de Swietelsky, reunite în asocierea Brasig, să obțină contractul pentru modernizarea tronsonului feroviar Brașov-Sighișoara. După patru ani de procese, Brasig nu a reușit să-i convingă pe judecători, având și un preț ofertat mai mare cu 40 de milioane de euro decât asocierea Railworks (formată din Aktor, Alstom, Arcada Company și Euroconstruct Trading ’98), căreia i-au fost atribuite în cele din urmă contractele.
Strabag reconstruiește viaductul Cârcea
Pe 29 decembrie 2022, Sucursala Regională CF Craiova și asocierea Strabag SRL-Metabet CF SA au semnat contractul în valoare de 56,46 milioane de lei pentru proiectarea și execuția lucrărilor de ”Reconstrucție și reparare a viaductului Cârcea”, situat la km 200+306 pe Magistrala 100.
La data de 12 august 2018, un tren de marfă al GFR a deraiat pe firul I al Viaductului Cârcea, după ce mecanicul de locomotivă a depășit semnalul de circulație aflat pe culoarea roșie şi a intrat pe firul închis pentru lucrări. Garnitura avea în componenţă 23 de vagoane încărcate cu biodiesel şi locomotiva. Şase vagoane au deraiat și au căzut de la o înălțime de peste 20 de metri. Din fericire, nu s-au înregistrat victime omeneşti, dar un tronson al Viaductului Cârcea s-a prăbușit odată cu vagoanele.
Mecanicul de locomotivă a fost testat cu etilotest şi a rezultat o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool în sânge. Potrivit reprezentanților IPJ Dolj, pe numele acestuia s-a deschis dosar penal pentru comiterea infracţiunilor de prezență la serviciu sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi distrugerea sau semnalizarea falsă în cazul producerii unui accident.
Patru contracte Quick Wins pe Magistrala 100
Strabag are în derulare și patru contracte pe proiecte de tip Quick Wins, în valoare totală de 66,29 milioane de lei, echivalentul a 13,33 milioane de euro. Loturile pe care lucrează constructorul austriac sunt următoarele:
- Lot 4 – Chiajna-Grădinari, km 13+500-km 16+000, fir I+II;
- Lot 5 – Chiajna-Grădinari, km 16+000- km 18+500, fir I+II;
- Lot 6 – Chiajna-Grădinari, km 18+500-km 21+000, fir I+II;
- Lot 7 – Chiajna-Grădinari, km 21+000-km 23+500, fir I+II.
Lotul 6 are un stadiu fizic (la nivelul lunii noiembrie 2024) de 75%, iar celelalte trei – de 80%.
Avans semnificativ al lucrărilor pentru reînnorirea căii ferate București-Pitești
Constructorul austriac a mai semnat cu SRCF Craiova un contract privind reînnorirea căii ferate București-Pitești, lotul ”Călinești + Golești Fir I și II și Golești + Pitești, km 95+000 – km 107+575”.
Contractul are o valoare de 82,13 milioane de lei (16,5 milioane de euro) și vizează 21 km de cale ferată. Potrivit ultimei centralizări a CNCF CFR SA, șantierul are un stadiu fizic de realizare de 85%.