A fost modificat Ghidul de finantare pentru programul RO-LA

Ministerul Mediului a anuntat modificarea Ghidului de finantare pentru programul RO-LA, astfel incat mai multe categorii de transportatori sa poata beneficia de fondurile puse la dispozitie.

Pana de curand, doar companiile de transport feroviar puteau solicita finantare, insa singura cerere a venit din partea CFR Marfa, compania fiind totusi considerata neeligibila din cauza datoriilor acesteia la stat. Astfel, cea mai importanta modificare se refera la introducerea unei noi categorii de beneficiari, cea a organizatorilor de transport.

In Ghidul de finantare modificat, Ministerul Mediului definteste ca organizator de transport „orice operator economic care desfasoara activitati conexe ale  transportului  feroviar,  incadrate  la  codul  CAEN  5229 si isi  asuma  plata  tarifelor  pentru transportul feroviar de tip RO-LA, in numele unuia sau mai multor operatori de transport rutier de marfuri (clienti directi), pe baza unui contract incheiat cu beneficiarul programului.

„Avand in vedere ca un segment semnificativ din piata serviciilor de transport rutier este acoperit de organizatorii de transport, a caror activitate, conform CAEN, difera de cea a societatilor de transport rutier, este necesara modificarea prevederilor ghidului de finantare in sensul introducerii acestor organizatori ca potentiali beneficiari ai serviciilor de transport tip RO-LA, finanțate prin Program”, se arata in Raportul de aprobare a actului normativ.

Ghidul de finantare a Programului vizand transporturile tip RO-LA a fost aprobat prin Ordinul nr. 1378 din 9 noiembrie 2017. Astfel, statul, prin Administratia Fondului pentru Mediu, urma să subventioneze transportul pe calea ferata a tirurilor, ca masura de diminuare a emisiilor generate de traficul auto. Programul insa nu s-a bucurat de succesul asteptat, deoarece in afara de CFR Marfa, AFM nu a mai primit nicio alta cerere de finantare.

A fost introdusa si o ierarhizare a acestora in functie de „coeficientul de program”, care este „raportul dintre suma solicitata si suma produselor dintre distanta in kilometri a rutelor propuse si numarul de vehicule rutiere transportate pe rutele propuse”, potrivit proiectului de act normativ. Vor avea prioritate solicitantii cu coeficientul de program cel mai mic.

Subventia de 60% din costurile de transport pe calea ferata, fara TVA, ramane nemodificata.

Reamintim ca in 2017, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a lansat, pentru prima data in Romania, programul vizand transporturile de tip RO-LA, prin care se stimuleaza transferul marfurilor dinspre transportul rutier catre calea ferata, in ideea de reduce emisiile de CO2 de la autovehiculele de transport. Suma alocata a fost de 10 milioane de lei.