Webuild a finalizat excavarea tunelului Grottaminarda de 2 km pe linia feroviară de mare viteză și capacitate Napoli – Bari, după ce TBM Aurora a traversat Apeninii de Sud. TBM-ul, care a început lucrările în august 2023, este acum pregătit pentru tunelul Melito de pe tronsonul feroviar Apice – Hirpinia.
Finalizarea lucrărilor de tunelare pentru tunelul Grottaminarda, la care Webuild a lucrat 24 de ore din 24, 7 zile din 7, reprezintă un progres semnificativ pentru avansarea lucrărilor de-a lungul rutei Napoli-Bari.
TBM Aurora măsoară 100 de metri lungime, un cap de tăiere cu un diametru de aproximativ 12,5 metri și are 18 motoare care furnizează 6,3 MW de putere. TBM Aurora, pe parcursul călătoriei sale, pe lângă excavarea tunelului, a finalizat și căptușirea acestuia cu segmente prefabricate din beton. TBM Aurora, odată cu finalizarea tunelului Grottaminarda, va fi transferat pe cealaltă parte a râului Ufita, unde va începe să excaveze un al doilea tunel al tronsonului Apice – Hirpinia, tunelul Melito de 4 km. De asemenea, au început lucrările de excavare de-a lungul aceluiași tronson, la cel de-al treilea tunel al tronsonului, tunelul Rocchetta de 6,4 km.
Tunelul Grottaminarda este primul dintre cele trei tuneluri prevăzute pe tronsonul Apice – Hirpinia, pe secțiunea centrală a liniei feroviare Napoli – Bari. Acesta prevede construirea a peste 18 km de cale ferată, dintre care 13 km în subteran, pe un teritoriu vast între provinciile Avellino și Benevento, de-a lungul unui traseu complex din punct de vedere geotehnic și geomorfologic.
Noua linie feroviară de mare viteză și de mare capacitate Napoli – Bari, lungă de 145 km, face parte integrantă din coridorul central al rețelei Scandinavia – Mediterana. Odată finalizată, aceasta va fi o infrastructură strategică de mobilitate pentru întregul sud al Italiei. Va reduce semnificativ distanțele dintre regiunile Campania și Puglia și restul Italiei central-nordice. De asemenea, va conecta restul Italiei pe laturile de est-vest.
Se preconizează că întregul proiect va fi finalizat în 2028, când timpul de călătorie între Napoli și Bari va fi redus la 2 ore, față de 4 ore în prezent.
Potrivit Rete Ferroviaria Italiana (RFI), în 2025 va fi posibil să se călătorească direct între aceste două orașe în doar 2 ore și 40 de minute, fără a fi nevoie să se schimbe trenul. Noua rută feroviară va aduce numeroase beneficii, inclusiv în ceea ce privește sustenabilitatea mediului, permițând evitarea a peste 3 milioane de tone de emisii de CO2 în perioada 2023-2047.
Proiectul feroviar Napoli – Bari este implementat în șapte loturi, dintre care patru sunt construite de Webuild și includ Napoli – Cancello, Apice – Hirpinia, Hirpinia – Orsara și Orsara – Bovino. Webuild va construi peste 74 km de cale ferată nouă, 6 tuneluri, 10 viaducte și 6 între stații și stații noi.
Pe lângă secțiunea Apice – Hirpinia, Webuild continuă și lucrările la Orsara – Bovino, pentru care lucrările de excavare a tunelului Orsara de 10 km au început în iulie. Până la sfârșitul anului, vor începe și lucrările de excavare mecanizată a butoiului impar al aceluiași tunel. Pe tronsonul Napoli – Cancello continuă, de asemenea, activitățile de construcție a tunelului Casalnuovo în condiții hiperbarice, o tehnică durabilă inovatoare utilizată pentru prima dată în Italia. În același timp, la sfârșitul lunii august, au fost finalizate lucrările de ridicare a ultimei punți metalice a tronsonului. Puntea cântărește în total 700 de tone și permite trecerea peste drumul de mare viteză „Asse Mediano”, în apropiere de Afragola, în Napoli.