A fost emis Decretul de Concesiune pentru proiectul Divača – Koper

Guvernul sloven a emis un Decret care va servi drept baza a contractului de concesiune pentru proiectul Divača – Koper cu TDK2, o companie de stat. Conform acestei reglementari, contractul de concesiune va fi acordat pe o perioada de 45 de ani.
Cel mai important element al contractului de concesiune este distributia riscurilor intre stat si concesionar (TDK2), detinatorul concesiunii si investitorul formal, in timpul constructiei si operarii. De fapt, riscurile sunt preluate de 2TDK care construieste cea de-a doua linie de 27 km si care raspunde de finalizarea acesteia, in vreme ce statul isi va asuma riscurile doar in cazuri exceptionale si pana la limita stabilita in decret.
Dupa finalizarea lucrarilor de constructie, 2TDK, ca detinator al liniei, va fi responsabila sa o faca accesibila si va acoperi costurile administratorului de infrastructura SŽ-Infrastruktura. De asemenea, aceasta va incheia un contract cu privire la drepturile si obligatiile ambelor parti.
Pentru a asigura accesibilitatea liniei, 2TDK va primi o plata lunara din partea statului pentru a acoperi imprumuturile folosite pentru constructia noii linii si costurile de operare ale companiei.
Ministerul Infrastructurii este responsabil cu supravegherea concesiunii si va avea optiunea externalizarii anumitor sarcini.
Odata cu expirarea concesiunii, 2TDK va trebui sa prea infrastructura liniei a doua statului, iar acest transfer nu va implica niciun cost. Daca se va intampla mai devreme, statul va plati 2TDK o suma care sa acopere imprumuturile si sa finanteze cheltuielile companiei pana la lichidare.
Acest decret este un alt document important al proiectului de cale ferata Divača – Koper. In 2018, a fost publicat Actul de Reglementare a Constructiei, Operarii si Managementului care a permis inceperea lucrarilor de constructii.
Costurile proiectului sunt estimate la 1 miliard de euro. Anul trecut, INEA a acordat o finantare de 109 milioane de euro, in cadrul cererilor de propuneri ale Mecanismului de Finantare Mixta pentru Transport CEF 2017. Anul acesta, Banca Europeana de Investitii a anuntat ca ia in considerare finantarea proiectului cu 250 de milioane de euro.
Conform programului, proiectul va fi finalizat in sase ani.