spot_img
miercuri, octombrie 5, 2022
spot_img

90% dintre angajații operatorilor privați sunt pensionari. La stat ponderea e de maximum 30%

Vineri, 1 aprilie 2022, au continuat întâlnirile bilunare dintre conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), cea a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) și sindicatele reprezentative din domeniul feroviar.

La discuție au participat din partea MTI secretarul de stat Ionuț-Cristian Săvoiu, precum și directorul său de cabinet, Corneliu Vișoianu.

În cadrul întâlnirii au fost discutate problemele din sistemul feroviar românesc, răspunsurile autorităților la multiplele provocări actuale, precum și proiectele ARF, prezente și viitoare, cu impact asupra lucrătorilor din domeniul feroviar și al publicului larg.



 

Ștefan Roșeanu, președintele ARF, a spus că semnarea contractului de achiziție pentru rame electrice inter-regionale (RE-IR), eveniment care a avut loc în urmă cu o săptămână, este primul pas dintr-o serie multiplă de achiziții de material rulant. În scurt timp, ulterior îndeplinirii formalităților necesare, va fi accesată și opțiunea de a extinde comanda inițială de 20 de rame cu alte 17 unități, ce urmează a fi livrate de compania Alstom începând cu finalul anului 2023.

Totodată, ARF se pregătește de relansarea procedurii de achiziție pentru rame electrice destinate traficului regional și suburban, precum și de lansarea procedurilor pentru achizițiile de rame electrice cu tracțiune alternativă – hidrogen și baterii.

Liderii de sindicat au reliefat multiplele probleme cu care se confruntă sistemul feroviar – de la starea precară a infrastructurii și lipsa de material rulant, până la prorogarea termenelor cu privire la implementarea Statutului personalului feroviar.

Printre aspectele esențiale remarcate de liderii sindicali au fost și cele privitoare la necesitatea, oportunitatea și legitimitatea eforturilor ARF de a încheia un contract de servicii publice (CSP) pe o durată de zece ani cu cei șase operatori de pe piața de transport feroviar de călători din România. În acest fel, s-ar asigura premisele unei concurențe juste cu operatorii feroviari externi, care ar putea opera în România ulterior atribuirii competitive a CSP.

Un alt punct important al întrevederii l-a constituit problema resursei umane din sectorul feroviar românesc, știut fiind faptul că operatorii și companiile din domeniu au un deficit puternic de personal cu experiență. Acest lucru poate avea un impact nu doar asupra calității serviciilor, dar și asupra siguranței feroviare. Printre statisticile discutate s-a menționat și faptul că 90% din forța de muncă a operatorilor privați este formată din pensionari, iar pentru operatorii cu capital de stat aceasta se încadrează într-o proporție de 25-30%.

În aceeași ordine de idei, Cornel Vișoianu a vorbit despre carențele sistemului educațional feroviar, atât la nivel liceal, cât și al formării profesionale continue. Conducerea MTI a conștientizat acuitatea acestei probleme, drept pentru care, în perioada următoare, vor fi luate măsuri concrete pentru a spori oportunitățile de pregătire profesională în domeniul feroviar. Președintele ARF și-a exprimat speranța că noile trenuri care vor fi achiziționate vor conduce la multiplicarea serviciilor feroviare și, implicit, la necesitatea sporirii numărului de angajați din sector.

La finalul întâlnirii a fost reiterat faptul că actualele proiecte ARF de achiziție de material rulant se vor încadra într-o strategie amplă de identificare atât a nevoilor totale din parcul de material rulant românesc, cât și a multiplelor surse de finanțare posibile – fonduri comunitare, leasing operațional și investiții efectuate de operatori, împrumuturi. Această strategie ar trebui definitivată până la finalul anului curent. Ședința s-a încheiat prin stabilirea modului de lucru și a agendei pentru întâlnirea din 15 aprilie.

Ultimele Articole