Azi, 16 noiembrie 2022, s-au împlinit 43 de ani de la inaugurarea metroului bucureștean, pe primul tronson al Magistralei 1, Semănătoarea-Timpuri Noi.
Pe 16 noiembrie 1979 din Depoul Ciurel a plecat spre stația Semănătoarea (azi Petrache Poenaru) primul tren de metrou. Pe parcursul celor 8,1 km, cât măsura primul tronson al Magistralei 1, erau șase stații – Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii, Timpuri Noi – plus un depou.
Până la data de 19 decembrie 1979, când a fost oficial tăiată panglică de inaugurare a metroului de către dictatorul Nicolae Ceaușescu, acesta a circulat cu călători, fiind singurul metrou din lume care în perioada de probe a funcționat în acest mod, potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al Metrorex, preluate din volumul “Metroul românesc și metrourile Terrei”, autor Ilie Tănăsache, Editura Vox 2000, București, 2009.
Inaugurarea metroului bucureștean, cu semnătura lui Octavian Udriște
Punerea în exploatare a primului tronson al metroului bucureștean s-a făcut prin semnăturile date de Florin Tănăsescu, directorul ICPE, și Octavian Udriște, șeful Serviciului de Material Rulant, actualmente președintele onorific al Club Feroviar.
”Era într-o sâmbătă și a venit lume ca la urs, toată lumea voia să vadă metroul. În prima zi au fost transportați 175.000 de călători”, își amintește acum Octavian Udriște. El a precizat că, inițial, inaugurarea fusese prevăzută pentru 1 Mai, apoi pentru 23 August, dar nu s-a realizat. ”Apoi, în noiembrie, era nu știu ce congres al partidului și a fost pus în funcțiune. Am redus viteza de la 80 la 65 (kilometri pe oră – n.red.) și i-am dat drumul. Am făcut și eu un pic pe mecanicul ajutor, că nu era personal, se depășeau turele. Abia pe 19 decembrie a venit Ceaușescu”, își amintea Octavian Udriște în urmă cu doi ani.
Cel pe a cărui semnătură s-a făcut punerea în exploatare își amintește că indicațiile de la partid au fost ca metroul să fie 100% românesc: ”Nu ne-a lăsat să importăm nimic și s-a cam făcut cu nechezol, mai ales la trenuri. Dar a ieșit bine în final și este o realizare cu care ne mândrim și acum”.