spot_img
duminică, decembrie 4, 2022
spot_img

S-au împlinit 43 de ani de la inaugurarea metroului bucureștean, primul tronson

Azi, 16 noiembrie 2022, s-au împlinit 43 de ani de la inaugurarea metroului bucureștean, pe primul tronson al Magistralei 1, Semănătoarea-Timpuri Noi.

Pe 16 noiembrie 1979 din Depoul Ciurel a plecat spre stația Semănătoarea (azi Petrache Poenaru) primul tren de metrou. Pe parcursul celor 8,1 km, cât măsura primul tronson al Magistralei 1, erau șase stații – Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii, Timpuri Noi  – plus un depou.

Până la data de 19 decembrie 1979, când a fost oficial tăiată panglică de inaugurare a metroului de către dictatorul Nicolae Ceaușescu, acesta a circulat cu călători, fiind singurul metrou din lume care în perioada de probe a funcționat în acest mod, potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al Metrorex, preluate din volumul “Metroul românesc și metrourile Terrei”, autor Ilie Tănăsache, Editura Vox 2000, București, 2009.

Inaugurarea metroului bucureștean, cu semnătura lui Octavian Udriște

inaugurarea metroului bucureșteanPunerea în exploatare a primului tronson al metroului bucureștean s-a făcut prin semnăturile date de Florin Tănăsescu, directorul ICPE, și Octavian Udriște, șeful Serviciului de Material Rulant, actualmente președintele onorific al Club Feroviar.

”Era într-o sâmbătă și a venit lume ca la urs, toată lumea voia să vadă metroul. În prima zi au fost transportați 175.000 de călători”, își amintește acum Octavian Udriște. El a precizat că, inițial, inaugurarea fusese prevăzută pentru 1 Mai, apoi pentru 23 August, dar nu s-a realizat. ”Apoi, în noiembrie, era nu știu ce congres al partidului și a fost pus în funcțiune. Am redus viteza de la 80 la 65 (kilometri pe oră – n.red.) și i-am dat drumul. Am făcut și eu un pic pe mecanicul ajutor, că nu era personal, se depășeau turele. Abia pe 19 decembrie a venit Ceaușescu”, își amintea Octavian Udriște în urmă cu doi ani.

Cel pe a cărui semnătură s-a făcut punerea în exploatare își amintește că indicațiile de la partid au fost ca metroul să fie 100% românesc: ”Nu ne-a lăsat să importăm nimic și s-a cam făcut cu nechezol, mai ales la trenuri. Dar a ieșit bine în final și este o realizare cu care ne mândrim și acum”.

Ultimele Articole