România are o componentă de transport feroviar pentru exercițiul 2021-2027, ce presupune modernizarea a aproximativ 360 de kilometri de cale ferată, a spus joi la Guvernul ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
„De exemplu, tronsonul de cale ferată Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, 234 de kilometri, 2,1 miliarde de euro sau tronsonul de cale ferată Brașov-Predeal, 27 de kilometri, 1,4 miliarde de euro. Toate aceste exemple de proiecte pe componenta de transport feroviar însumează 360 de kilometri de cale ferată, așa încât toate condițiile sunt asigurate pentru ca, după aprobarea programelor operaționale de către Comisia Europeană, banii să poată fi decontați de la bugetul Comisiei și, mai apoi, să asigurăm, pentru următoarea perioadă de programare, un grad de absorbție corespunzător”, a spus Marcel Boloș.
În cadrul Politicii de coeziune, România are alocat un buget de 43 de miliarde de euro, structurat pe două componente – 30 de miliarde de euro, o componentă de grant, foarte importantă pentru țara noastră și 13 miliarde de euro pentru co-finanțarea proiectelor care urmează să se implementeze în acest buget. Așadar, un buget pe care îl avem de cheltuit până pe 31 decembrie 2029. În acest context trebuie ca prin măsurile pe care guvernul le adoptă, ca proiectele de infrastructură, mai ales cele care vizează infrastructura de transport, să aibă asigurată continuitatea finanțării, respectiv să nu existe întreruperi în implementarea acestora. Așadar, guvernul a adoptat astăzi un pachet de măsuri pentru operaționalizarea unei treimi din bugetul alocat Politicii de coeziune, respectiv 16 miliarde de euro sunt astăzi operaționalizați pentru a accesa proiecte și a dezvolta componenta de proiecte de investiții în infrastructura de transport – 9,2 miliarde euro în infrastructura de apă-canalizare – trei miliarde de euro în infrastructura specifică de deșeuri – 500 de milioane de euro pentru managementul riscului – alte 500 de milioane de euro și o componentă importantă de infrastructură este cea legată de infrastructura de sănătate, care, în cadrul Politicii de coeziune, are asigurat un buget de 2,9 miliarde de euro. Pentru ceea ce înseamnă componenta de proiecte de infrastructură de transport, unde România are alocat un buget de 9,2 miliarde de euro, am adoptat măsuri astfel încât proiecte importante pentru infrastructura de transport a României să aibă asigurată, cum am menționat, continuitate în finanțare.
Peisaj dezolant al infrastructurii feroviare în pofida miliardelor investite. Sacul fără fund
Cu toate promisiunile și în pofida tonului optimist de la finele ședințelor de Guvern, peisajul infrastructurii feroviare din România este unul dezolant, cu puține segmente importante de cale ferată definitivate, cu ERTMS implementat și multe relații feroviare importante pe care nu se întâmplă nimic concret. După cheltuirea a miliarde de euro pentru calea ferată, viteza de circulație a trenurilor rămâne sub 20 de kilometri la oră la marfă și sub 50 kilometri la oră la călători.