vineri, mai 10, 2024
spot_img

27 de miliarde de euro pentru căile ferate poloneze în ultimele două decenii

27 de miliarde de euro (116 miliarde de zloți polonezi) au fost investiți în infrastructura feroviară poloneză în perioada 2004-2023, lucrările incluzând modernizarea, reînnoirea și crearea de noi linii, acoperind 17.000 km de cale ferată. Investiția a fost asigurată de la bugetul de stat, precum și de cofinanțarea din partea Uniunii Europene. Datorită finanțării din diverse programe ale UE, au fost modernizate liniile de cale ferată, stațiile de oprire și au fost construite noi secțiuni de cale ferată și sisteme moderne de control și siguranță a traficului feroviar. De aceste schimbări au beneficiat în primul rând pasagerii, care călătoresc mai sigur, mai repede și într-un confort sporit.

Modernizarea și extinderea infrastructurii feroviare poloneze a fost sprijinită de programul operațional Infrastructură și mediu, de programul operațional Polonia de Est, de mecanismul Conectarea Europei (CEF) și de șaisprezece programe operaționale regionale în fiecare voievodat.

„PKP Polskie Linie Kolejowe a utilizat în mod activ fondurile UE de când Polonia a aderat la Uniunea Europeană. După 20 de ani, calea ferată poloneză se află într-un loc complet diferit. Datorită sprijinului UE, am finalizat mii de investiții. Prin urmare, deblocarea fondurilor din Planul Național de Reconstrucție este un anunț despre calea ferată care va putea continua să se dezvolte în mod dinamic”, a declarat Piotr Wyborski, președintele Consiliului de Administrație al PKP Polskie Linie Kolejowe.

Rezultatul proiectelor implementate este reducerea timpilor de călătorie pe rute importante, cum ar fi: Varșovia – Tricity, Katowice – Cracovia, Cracovia – Rzeszów, Wrocław – Poznań, Varșovia – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn.

După mulți ani, au fost restabilite legăturile feroviare de la Wieliszew la Zegrze Południowy, de la Ostrołęka la Chorzel, de la Legnica la Lubin și Rudna Gwizdanów, de la Łuków la Lublin, precum și pe rutele Lewki – Hajnówka, Świdnica – Jedlina Zdrój și Wrocław – Sobótka – Świdnica. Locuitorii au câștigat posibilitatea de a călători convenabil pe calea ferată zilnic și ocazional.

Construcția de noi linii către terminalele aeroportuare a permis o mai bună integrare a diferitelor mijloace de transport și a permis combinarea transportului feroviar și aerian. Au fost stabilite conexiuni către Cracovia Balice, Katowice – Pyrzowice, Rzeszów Jasionka, Aeroportul Chopin din Varșovia și Olsztyn – Szymany.

Pasagerii au obținut un standard mai ridicat de servicii în gările și stațiile reconstruite. În fiecare voievodat au fost construite facilități moderne care asigură o mai mare accesibilitate la calea ferată și pentru persoanele cu mobilitate redusă. Pasagerii își pot începe călătoria de pe platforme confortabile, printre altele în Szczecin, Gdańsk, Rzeszów, Łódź, Wrocław, Cracovia, Lublin, Kielce și Bydgoszcz. Lucrările sunt în curs de desfășurare în alte stații, inclusiv în Varșovia, Olsztyn, Ełk și Białystok, care vor adapta facilitățile la nevoile diferitelor grupuri de călători. Pentru a facilita călătoria tuturor pasagerilor, sunt instalate lifturi, scări rulante și rampe. Informațiile sunt disponibile în Braille pentru nevăzători și persoanele cu deficiențe de vedere.

Accesul la calea ferată a crescut, de asemenea, datorită construcției de noi stații și opriri în toată Polonia. Au fost construite noi instalații atât în orașele mari, cum ar fi Cracovia, Rzeszów, Varșovia, Olsztyn și Łódź, cât și în orașe mai mici, inclusiv Pisz, Warka, Wałbrzych, Hryniewicze, Pabianice, Zgierz, Zaklików, Stalowa Wola, Zamość, Ustroń și Iwiny.

Investițiile PLK SA includ, de asemenea, lucrări de îmbunătățire a nivelului de siguranță în traficul feroviar și rutier. Intersecțiile fără coliziuni, cum ar fi tunelurile și viaductele, au eficientizat trecerea trenurilor și au îmbunătățit comunicarea locală. Mii de treceri de cale ferată și de drumuri au primit suprafețe sau dispozitive noi, iar sistemele moderne permit o mai bună supraveghere a traficului feroviar.

Un efect important al investițiilor pentru infrastructura feroviară poloneză este, de asemenea, îmbunătățirea condițiilor de transport al mărfurilor. Datorită investițiilor realizate cu fonduri UE, accesul la porturile maritime din Gdańsk, Gdynia, Szczecin și Świnoujście s-a îmbunătățit. Transportul eficient de mărfuri este posibil datorită lucrărilor la punctele de trecere a frontierei și modernizării unor linii importante pentru traficul de mărfuri, cum ar fi linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 273 Wrocław – Szczecin, așa-numita Nadodrzanka, liniile de cale ferată din provincia Silezia, inclusiv Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze.

PKP Polskie Linie Kolejowe continuă marele proces de investiții în calea ferată ca mijloc de transport ecologic. Rezultatul va fi dezvoltarea în continuare a infrastructurii, ceea ce se va traduce prin călătorii și mai rapide, și mai sigure, o ofertă de transport mai bună și o mai mare accesibilitate la calea ferată.

În 2023, Polonia și-a actualizat Programul național feroviar cu o perspectivă până în 2030, cu o investiție totală estimată la 38 de miliarde de euro, din care 17,8 miliarde de euro vor fi investite în cadrul financiar 2021-2027.

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole